Betäcka fbl-sto med hbl-hingst...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare polly p
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 2 086

polly p

Trådstartare
Jag skall betäcka mitt fbl-sto nästa vår men vill gärna ha tips om vad som kan passa...
Hon är väldigt ädel med kort rygg, mäter ca 165 i mkh.:
Eftersom hon ej tidigare blivit betäckt vill jag inte välja en för dyr hingst, hon är iof.sig bara tio-år då så hon är inte lastgammal...
Vill bara inte att enbart språnget skenar iväg flera, flera tusenlappar...

Gärna en långlinjerad, ganska stor hoppehingst med bra gångarter och extriör,främst ben och hals...

En bra häst har ingen färg, men helst inte fux...
Kom nu med många bra tips så jag får lite att fundera på...

Sv: Betäcka fbl-sto med hbl-hingst...

Ett litet spartips: Kolla vilka hingstar som står i närheten (så l¨ngt du kan tänka dig att köra) av där du bor, du kan spara lite pengar på att använda hingstens station och slippa skicket.
Väljer du en hingst på naturlig betäckning bör du också kunna spara en slant.
U

Mitt fullblods sto har en jätte fin och välutveckad 2 årig hingst e. Alpen Corrado.

Mamma
gosan7.jpg

e. Strong Statement - Diaghlyphard

Pappa
k7.jpg

http://www.alpencorrado.se
MSV hoppning och dressyr går han och har hög dräktighetsfrekvens. Finns 6 mil norr om Sthlm.

"Bebis"
phpo1x6vt.jpg

:)Hi, hi...
Har varit och hälsat på Advokaten och visst, han är en mycket tänkbar kandidat.

Har inte heller jättelångt till Halmstad+att hela släkten bor där så medan pållan får sig ett nyp kan jag bli kvar, ha,ha...

Det är ju inte säkert att allt går så smidigt.

Vad är det för stam på fullblodet?

(många tror nämligen att bara för att det är ett fullblod så passar det automatiskt till vissa hingstar... Det är lika dumt som att påstå t.ex att alla welshponnyer passar ihop med hingsten X...)

Varför använder du inte ditt trevligt stammade sto ihop med en fblhingst istället? Din häst har ju sprungit in lite egna pengar, sedan tycker jag nog att hon har skapligt blod i galoppsammanhag. Även om du inte själv har för avsikt att starta i galopp så kan det vara möda värt att chansa. Du får ju flera inriktningar på samma avkomma. Och jag föreslår Black Diamond** Han finns på Stalldiamond.se kolla får du se.

Hon är efter Tiger Bill**,
Han har en nia på typ och rek. vidare till bruksprov tror jag.
Mamman heter Persian coffie** och är efter Persian Bold**.
Kan inte ett något om fullblods-stammar utan är tacksam för hjälp om ngn vet mer än jag...

Jag har tagit bort ditt inlägg för att delar av det inte hör hemma på forumet, men sparade det väsentliga i det här i citatet.

Mitt sto är efter Tiger Bill**.
Du får gärna utveckla vad du menar med vad som passar eller inte och hur och varför, det är ju därför jag skriver till buke, för att få råd och tips..?

Det begriiiiper jag ju att vilken hingst av annan ras som helst inte passar bara för att man har ett fullblod men vad skall jag då tänka på?

Kanske renfullblodsavla, men det är ju inte det jag vill med denna första gång.

(för allmän info så har jag förtydligat min radering via PM till ts...)

Jag menade snarare tvärt om, att man behöver ha mer information om stoet och hennes egenskaper än bara att hon är ett fullblod. Oavsett vilken inriktning det ska bli på avkomman...
Bra fullblodsston är jättekul att ha i avel för man kan liksom välja fritt. Ridponnyavel, westernavel, galoppavel, hopphästavel, dressyr- eller fälttävlansavel, etc...
Men alltså, ett sto är ju inte "bra" bara för att det råkar vara ett fullblod, utan även där finns det stammar som är mer eller mindre lämpliga att avla ridhästar på. Fast just där kan jag inte hjälpa dig, där är jag alltför okunnig...

Förstår nog vad du menar, det svåra är ju att veta "om" hon är bra och/eller lämplig...
Min tränare ( tränar dressyr, mest för att bygga upp Nissan och få användbara ridmuskler, ) tycker jag kan använda dressyrhingst-hon har bra galopp och skritt.
Jag kan inte bedöma hoppegenskaperna, hoppar inte mycket själv, har löshoppat henne lite men tror att den tekniska biten som brister där snarast har fysiologiska orsaker p.ga tidigare slitage...

Funderar också på att visa henne och få en extriör bedömning.
Vore roligt om man kunde få mer reflektioner på VAD man skall titta på hos stoet för att välja rätt eller faktiskt kanske inte avla alls...
( Fast det sistnämnda tror jag inte...:).

Varför använder du inte ditt trevligt stammade sto ihop med en fblhingst istället? Din häst har ju sprungit in lite egna pengar, sedan tycker jag nog att hon har skapligt blod i galoppsammanhag. Även om du inte själv har för avsikt att starta i galopp så kan det vara möda värt att chansa. Du får ju flera inriktningar på samma avkomma. Och jag föreslår Black Diamond** Han finns på Stalldiamond.se kolla får du se.

Tanken har inte slagit mig, faktiskt...
Ville nog i första hand använda en hbl-hingst, men , hennes galopp-meriter kanske värdesätts mer i fullblodsaveln än att vara ett "anonymt" sto i halvblodsaveln.
Tanken är ju att producera en avkomma till mig som uppfyller mina behov och då vet jag inte om jag vill göra ett rent fullblod...;)

Mitt xx-sto är betäckt med Alligator Fontaine, jag ville ha en större, längre hingst med bra psyke..
Dessutom rör han sig trevligt och är välbeprövad i aveln.
Exteriört korrekt...

Även om ditt sto är anonymt så är det precis som du säger, viktigast att det blir en häst som uppfyller dina önskningar. Men jag tror ändå att hennes löpmeriter är ett plus i XX-avel.
Jag tror att för min del så skulle Akribori passa som typförbättrare. Lasandos ger enorma gångarter Ja, listan kan göras lång. Ta det sämsta hos ditt sto, leta på en hingst som kan väga upp det. Kanske att ditt sto precis som mitt är lite överbyggd i bak, det är ju vanligt på XX. Det finns hingstar som är byggda i uppförsbacke. Det är detta som är så kul med XX, att man inte behöver se sej blind på hbls hingstarnas stammtavlor och hur det passar med XX. Man tittar mer på individen humör, byggnad, steg, hoppkappasitet etc. Men glöm nu inte att det även bakåt i stammen kan finnas det som är både positivt och negativt. Många hbl har ju XX bakåt i leden som förädlare. Ta kontakt med avelsförbundet ASVH i din region för råd och hjälp. Du är iallafall ute i mycket god tid..Lycka till med hingstval till din häst

Jag kan säga så mycket som att överbyggd är hon inte utan snarare väldigt "uppför"...:smirk:

Tittar också efter en hingst som inte har för mycket blod och som gärna är långlinjerad, så tyvärr, Quite easy, om du kommer tillbaks, du e´för kort i rocken ha, ha...:rofl:

Tidigare nämda Advokat har jag sett.
Flyinges Cathageno?
Hip hop? Fetcher N?
Feliciano hi, hi ...

Jag kan säga så mycket som att överbyggd är hon inte utan snarare väldigt "uppför"...:smirk:

Tittar också efter en hingst som inte har för mycket blod och som gärna är långlinjerad, så tyvärr, Quite easy, om du kommer tillbaks, du e´för kort i rocken ha, ha...:rofl:

Tidigare nämda Advokat har jag sett.
Flyinges Cathageno?
Hip hop? Fetcher N?
Feliciano hi, hi ...

Nu kommer jag med ett förslag på Biggles 1015, visst han står på Tullstorp hos Jan Brink och går dressyr.. Men ska förklara lite varför jag tycker som jag tycker............
Biggles är ju efter Briar 899 som också går dressyr men är hoppstammad. Han är ju efter Magini 695 - Krocket 651. Briar har ju lämnat några bra hopphästar och på bedömningar har de också fått bra poäng. På 3-årstest har Biggles gett 2 Diplom, 4 klass ett i hopp och 3 Diplom, 3 klass ett i gång av 19 bedömda avkommer, vad jag
läst i Ridsport. Piia Pantsu har en 4-åring som kvalat till 4-års championatet och när den gick 3-årstest vann den med 9-9 i hopp. Den har ett fullblod som mamma. Biggles äldsta avkommer är ju bara 4år så inte mycket att gå på men tror att det är ett bra val på ett fullblod. Har två efter Biggles på mitt fullblod men de ska bli dressyrhästar hoppas jag men 2-åringen hoppar bra.. Har betäckt om med Biggles igen. Det är en hingst som presterat själv och än så länge inte jätte dyr. Men annars Briar är ju inte ett dumt val heller men lite dyrare. Lycka till!!!!!!!!!!!!

Hmmm...
Tål att tänkas på.
Men hur är dom linjerna i mentalitet?
Har en fördom om Briar avkommor som lite heta i huvét och skarpa, kan ha jätte fel men vill bara få din reflektio...

Låter annars intressant som en hingst där det skulle kunna bli bra i vilken som av grenarna...

Stor och maskulin är han också...

Hmmm...
Tål att tänkas på.
Men hur är dom linjerna i mentalitet?
Har en fördom om Briar avkommor som lite heta i huvét och skarpa, kan ha jätte fel men vill bara få din reflektio...

Låter annars intressant som en hingst där det skulle kunna bli bra i vilken som av grenarna...

Stor och maskulin är han också...

De två avkommerna jag har efter Biggles är jätte trevliga. Lätta att handskas med. Har ju bara varit iväg och löshoppat, men jag lastar och kör själv utan några problem. De är ju så unga, ska börja rida in 2,5-åringen nu här i oktober hade jag tänkt. Får se hur det går? Jag tycker inte att de är tuffa, men är vaksamma vilket jag tycker är bra. Lättare att arbeta med, en okännslig häst får du be flera gånger för att få en reaktion....:rofl::rofl::rofl::rofl:

Puttar lite på min gammla tråd då jag har fått lite ideér om fler hingstar.
Bläddrade i Hioppo Essentias brochyr från 07:
Caressini L eller Niveau?
Vad har ni att säga om dom?

Har ju Advokat i åtanke med men eftersom det är ett stort glapp mellan hans första säsong och andra så vet man ju så lite om nedärvning.
Tycker iof. att han är snygg och har prestations stam.

Hjälp en avelsnybörjare på traven:smirk:...

"puttar" lite på min gamla tråd då det nu börjar närma sig.
Mätte damen igår och hon är närmare 168 imkh men visst, sedan är hon ju ädel.
Kanske ändå med en ganska "normal" överlinje?
Snälla, gå gärna in och titta på "Polly" på
www.pixpox.se/alb735522 för att få en lite blick av hur hon ser ut, kan tyvärr inte lägga in bilder...

Har troligen tänkt att avkomman skall behållas och nuvarande kandidater är:
1: Ludde ( "ny" och man vet inget om nedärvning, men är lite bländad av att det i honom finns både gång, hopp och en tilltalande extriör..)
2: Nobel
3:Advokat för att han inte är så dyr men en väldigt snygg hingst med ett jättefint framparti..

Men jag vill ha ideér om fler hingstar som har både hopp,gång, god extrör, bra storlek + massa och ett bra lynne samt inte är för dyra...

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 638
Senast: Mabuse
·
Avel Leker lite med tanken att låna magen av ett sto jag är väldigt förtjust i, men då jag själv är liten vill jag att avkomman absolut inte...
Svar
8
· Visningar
1 361
Senast: Gimlan
·
Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 189
Senast: Fannybadh
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 914
Senast: Kisseninan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka