Betäcka eller ej?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Blåtira
  • Startdatum Startdatum
B

Blåtira

Står i valet och kvalet med det ena stoet, hur hade ni gjort?

Jag har ett flb sto på 6 år, mkt bra typ, korrekta ben, 160 cm, väldigt samarbetsvillig, lätt för samling, bra skritt o galopp, ok trav.
Hon är het på hinder och springer, hon är dock inte mkt riden på hinder och jag har ingen uppfatting om hur hon hoppar.

Stoet har gått på banan och gjort 4 starter gjorde dock inte tillräckligt bra ifrån sig, har pratat med tränaren som sa att hon borde gjort bättre med tanke på vad syskon osv presterat. Dock så matvägrade hon och åt inte ordentligt vilket jag misstänker kan ha påverkat prestationen. (tränaren var väldigt noga med var hon hamnade pga att hon är svår med maten)

Hon blev betäckt som 4åring med svenskt vbl, fick ett stort fint föl som dog vid förlossningen. Hon betäcktes om och fölade för några dagar sen. Det blev en stor fin fölunge som är korrekt i benen och ser fin ut.

Jag känner att det vore bra och roligt att rida igång henne ordentligt, för att se vad hon kan göra som ridhäst. Samtidigt som jag kanske inte riktigt har tiden för det egentligen på vintern (jag har fler hästar). Hon är jätterolig att rida vilket gör att jag gärna vill rida henne. Dock så blir det väldigt många hästar om man betäcker och sen inte säljer dom :angel:
Hon är riden så mycket det har gått nu när hon har vart dräktig, men det är fortfarande mkt jobb kvar om hon ska bli ordentligt omskolad.

Hur hade ni gjort? Betäckt igen eller ridit igång och tävlat? Ifall hon ska tävlas så kan man ju räkna med första starten nästa vår.
Det är ett jättefint sto men hon har som sagt inte bevisat något, vilket jag påpekar jämt här hemma.

Sv: Betäcka eller ej?

76 st som har läst och en som har svarat?

Tyvärr så är det bara du som kan avgöra vilket.....
Känner du att du har tid och kan ge hästen rätt träning så är det väl inte fel att fortsätta utbilda den. Men det kräver ju en del av dig också om det ska bli rätt för hästen...
Annars om du är tveksam över tiden så betäck henne detta året och sätt igång henne då hon fölat igen. då kanske du har bättre tid...
Vilken hingst har du funderat över?:idea:

Mor min vill ta Cardento igen, det är väl inte helt fel :angel:

Men jag kan även tänka mig Camaro M eller Briar eller... ja det finns många fina hingstar som passar små fina fullblod.

Jag har funderat över det med tiden, men det är svårt.
Jag misstänker att om vi betäcker henne igen så kommer hon nog aldrig bli riden o tävlad, inte av mig iaf. Jag kommer att ha fullt upp med andra hästar som är yngre och så kommer jag bara tänka att hon är för gammal för att jag ska vilja börja rida o tävla från början med henne. Då är det enklare att betäcka för det är det min mamma vill ha henne till.

Att utbilda hästen och tävla är inget jag oroar mig för, jag är duktig om man nu kan med o säga så i sverige.

Vad vill man som köpare ha?

Är det viktigt att mamman presterat något även om hon är fin?

Säg att ni väljer mellan två för likvärdiga mammor men den ena har tävlats och den andra bara stått i avelsboxen, vilken avkomma köper ni helst?

Om man vill ha en mer chans till en bra tävliningshäst så väljer man väl en mor som tävlats och inte bara stått i avelsboxen, så tänker då jag iaf. Många tänker olika.

Jag är inte mycket för tävling så jag hade kunna köpt utav erat sto, jag ska själva betäcka mitt vblsto i vår (Om allt går rätt till) och det blir för allroundridning.

Det ända jag kan tänka mej är klubbtävlingar för jag skulle inte vilja tävla i stora tävlingar, blir bara såå nervös och glömmer banan :P

Hoppas du följer ditt hjärta med hästen och att det blir bra =)

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 516
Senast: Mabuse
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka