Jamtland
Trådstartare
Alltså... Jag var på min första ponnytravsstart på nästan två år idag. Och jag är så j*vla besviken... Inte på hästen, inte på kusken, inte på vädret (fast det ösregnade) utan på den usla startpersonalen... Okej att det var bygdetrav och att det var första gången de körde ponnylopp, men vad f*n alltså...
Speakern höll ett litet tal om hur kul det var att "framtidens kuskar" skolades in under såna här härliga former och att det var bra att de fick lära sig rutinerna redan i unga år.
Så var det då dags för linjestart... Tolv ponnyer utspridda på fem (!
) olika startlinjer, som mest 140 meters tillägg. Redan där tyckte jag att det började se rätt problematiskt ut. Ingen start via högtalarna utan en farbror stod vid start med en röd flagga uppe i luften. Slutligen hade alla placerat sig någorlunda rätt, men ingen start släpptes och eftersom taggade små shettisar inte står direkt stilla så var det några som började volta, några låg tjugo meter framför sin startlinje och då... SLÄPPER DE STARTEN?!
Min ponný var då på en volt för att försöka komma tillbaka till sin linje och således på väg åt fel håll, hon som sedemera vann loppet låg nästan tjugo meter framför sin startlinje och innan min ponny och någran av de andra som också stod åt fel håll hunnit vända tillbaka hade några ponnyer nästan 100 meters försprång FÖRUTOM tilläggen. Att loppet då gick över 880 m gjorde det svårt att ta igen så mycket tappat.
Alltså, min ponny hade inte vunnit ändå, för hon galopperade ett par gånger, men det stör mig att de efter allt tal om att "forma nästa generation" låter en så USEL start gå iväg! Och varför inte låta ponnyloppet gå iväg med voltstart när det är så mycket lättare när det var så många olika startlängder!
Känner mig inte direkt lockad att åka till DEN banan någon fler gång iaf...
Jenny-som inte alls fick den sköna känsla jag brukar få på ponnytrav!
Speakern höll ett litet tal om hur kul det var att "framtidens kuskar" skolades in under såna här härliga former och att det var bra att de fick lära sig rutinerna redan i unga år.
Så var det då dags för linjestart... Tolv ponnyer utspridda på fem (!
Min ponný var då på en volt för att försöka komma tillbaka till sin linje och således på väg åt fel håll, hon som sedemera vann loppet låg nästan tjugo meter framför sin startlinje och innan min ponny och någran av de andra som också stod åt fel håll hunnit vända tillbaka hade några ponnyer nästan 100 meters försprång FÖRUTOM tilläggen. Att loppet då gick över 880 m gjorde det svårt att ta igen så mycket tappat.
Alltså, min ponny hade inte vunnit ändå, för hon galopperade ett par gånger, men det stör mig att de efter allt tal om att "forma nästa generation" låter en så USEL start gå iväg! Och varför inte låta ponnyloppet gå iväg med voltstart när det är så mycket lättare när det var så många olika startlängder!
Känner mig inte direkt lockad att åka till DEN banan någon fler gång iaf...
Jenny-som inte alls fick den sköna känsla jag brukar få på ponnytrav!