besvärlig hälta

aglaonema

Trådstartare
Nu har jag fått 3 olika diagnoser på min sjuka häst. Den första veterinären jag hade ut sa att hästen har en senskada i höger framben, hon ömmade för tryck. Hon menade att man kan inte göra nånting åt skadan eftersom hästen är gammal (20 år) är det ingen ide att behandla. Jag skulle undvika böjda spår och hon tyckte att hästen håller som promenadhäst.

Nr 2 var en massör som sa att hästen var sjuk i ryggen pga en sadel som legat för nära manken.Hon hade enligt honom benhinneinflammation och en sjuk muskel på insidan av höger bakben. Hon hade även vassa kanter i munnen på vänster sida och var sjuk i höger bog pga detta. Inget fel på frambenet enligt honom.

Nr 3 en annan veterinär som till att börja med inte såg någon hälta, han kände på ryggen och tyckte inte att den var sjuk. Då jag longerade hästen såg även han en hälta på höger framben men enligt honom var det inte senan utan någon led ovanför hoven. Han raspade även tänderna utan att titta hästen i munnen först:devil:kände bara hastigt då han raspat att det var bra. Av denna veterinär fick hästen finadyne utskrivet och om hältan kommer tillbaka ska hästen till klinik för att röntgas i frambenet. Jag skulle undvika böjda spår.

Ända sen jag köpte hästen för 5 år sedan har hon haft problem med framåtbjudningen, alltid vägrat ut sig på hopptävlingar. Haft sadel en tid som legat för nära manken. Denna hästen har rört sig stelt dom närmaste 2 åren utan synlig hälta (trodde då att det var stelhet pga åldern) och jag tror att hon haft nåt fel hela den tiden, kanske i frambenet, kanske är det någon förslitningsskada, hon har varit ridskolehäst 10 år typ och det sliter antagligen en del på benen. Vad tror ni om detta??Kommer hästen att bli frisk mer eller kommer hon att halta för resten av livet.:cry::cry:

Sv: besvärlig hälta

Hästen är 20 år och har gått som ridskolehäst i tio av dom åren. Tycker du inte att häst förtjänar att gå i pension nu? Hade jag varit du hade jag låtit pålle gå på bete i sommar och trappa ner allt vad ridning heter till lugna skogspromenader. Uppenbarligen säger kroppen att det är nog nu.

Hästen kan ju också ha en behandlingsbar ledinflammation. En sådan är inte beroende av ålder och jag tycker att det är fel att säga att en 20-årig häst är slut utan att ha en diagnos. Den kan ju mycket väl ha ett antal hältfria år kvar av livet.

TS! Ta hästen till klinik där de gör en riktig bedömning. Du har mest stött på kvacksalvare låter det som. En röntgen visar snabbt om hästen har förslitningsskador eller ej och du kan få hjälp med behandling. Att hon vägrat på hinder osv kan förstås bero på långvarig hälta (vilket förstås ökar risken för artros) men det kan ju också vara en istadighet hon utvecklat på ridskola.

Berätta vad de säger på kliniken, jag håller tummarna.

Hästen ska till klinik om några dagar. Hon har nu ätit finadyne i 5 dagar utan att hältan förvunnit. Kan detta betyda att det inte är en ledinflammation.:confused:veterinären sa nämligen att pulvret skulle ta bort hältan.

Hästen ska till klinik om några dagar. Hon har nu ätit finadyne i 5 dagar utan att hältan förvunnit. Kan detta betyda att det inte är en ledinflammation.:confused:veterinären sa nämligen att pulvret skulle ta bort hältan.

att ta ut hemmavet leder ofta till enbart spekulationer/gissningar om vad som är fel, eftersom de varken bedövar bort hälta, eller kan röntka. bra att du tar den till klinik.

en ledinflammation försvinner inte för att den står på butta/finadyne ngn vecka.

ang. den första bedömningen om senskada tycker jag det låter väldigt oseriöst att veterinären sa så, dvs att inget finns att göra, och inte rådde dig att åka till klinik för en ordentlig genomgång. På klinik kan de ultraljuda senan och du får en ordentlig utredning hur grav skadan är. en riktig senskada betyder i regel sjukhage och långvarig konvalecens med mkt noga avvägd belastning, som kräver mer än att bara låta den gå i vanlig hage och slå dank.

I dag har jag varit till klinik med hästen. Hon hade en liten broskförändring på kotleden på sitt högra framben. Hon fick en spruta cartrophen och ska ha en till spruta om en vecka. Enligt veterinären skulle hon bli frisk. Hoppas att han har rätt:banana::banana:

Gud vad kul! :D Var också till kliniken idag =) Med goda reslutat, min häst hade knä- och kotledsinflammation, och idag var vi på återbesök efter första behandlingen. Knäinflammationen var borta och kotinflammationen var halverad ;D

Nu har hästen fått sina sprutor för att bli frisk i det högra frambenet och hältan är borta MEN hon vägrar galoppera i vänster varv. Vad är nu detta?? Börjar bli jävligt trött på den förb:devil:annade rörelsestörningen. Nån som har någon ide, kan det vara ryggen fortfarande, frambenet eller vad är problemet?? Börjar bli desperat nu:mad::mad::(Snälla hjälp!!

Jag undrar vad du pysslar med egentligen, om nu datumen på inläggen stämmer, att efter 14 dagar vara i gång på uppsutten i galopp?? Är det en lämplig "igångsättning" tycker du?

Så hon fick först sprutan den 8:e den andra ca 15:e och den 23 tycker du det är lämpligt att galoppera runt för fullt?!

Hört talas om långsam igångsättning. Om inte annat så kanske din 20-åriga(!!) häst behöver ta det lite lugn. Släpp på bete och prova att sätta igång FÖRSIKTIGT till hösten ist.

Hästen går i hagen dygnet runt och jag har inte ens ridit henne, brukar endast gå promenader med henne för hand. Jag har longerat henne på volt för att kunna se om hältan försvunnit finns inget annat sätt att se det nämligen. Vad jag ville veta var alltså om någon har nån teori vad som kan vara problemet i det vänstra varvet, fortfarande höger framben, ryggen eller nånting annat?:confused:

Tror att du har fått svar på det här redan; låt hästen vila och ta det lugnt med igångsättning. Att ge sig på och "kolla" om hästen är ohalt genom att longera på volten i galopp när det inte ens har gått 14 dagar efter senaste sprutan det är inte särskilt vettigt.

Låt det ta tid och överlåt åt veterinären vid återbesöken att se hur graden av hälta har utvecklats.

Hur länge verkar en cartrophenspruta då? Och hur lång tid kan det ta innan hältan inte borde synas mera? Tänkte börja skritta hästen från ryggen när rörelsestörningen är borta men vet inte hur länge jag borde vänta på att den försvinner "om" den gör det.

Jag sulle låta den stå och vila ett par månader för att allt verkligen ska få läka ut ordentligt. Sedan skulle jag åka tillbaka till kliniken och kolla hästen innan igångsättning.

Du ska INTE börja rida, longera eller på annat sätt motionera hästen innan den är friskförklarad av veterinären som behandlade den.

Är det dessutom en så pass gammal häst så är det nog lämpligt att låta den vila ytterligare några veckor/någon månad ( efter firskförklaring!) innan du börjar promenera med den.
Även igångsättningen bör ske extra försiktigt med ett par månaders skrittarbete. Gamla hästar blir lätt stela, samt kan läka sämre än unga och är igångsättningen för snabb så kommer den om du har otur gå sönder mera.

Att longera den några varv kanske inte känns så farligt, men det kan förstöra läkprocessen, och det är ju faktiskt lite tråkigt :)

Har du inte fått något igångsättningsschema av vet ?? och brukar inte de kolla så att hästen är ohalt innan den ska sättas igång. Efter att den har varit hos vet skulle jag ha tagit ut en ET iaf den fått några spänningar när den haft ont.

säger som övriga, då MÅSTE konsultera din behandlande veterinär, inte fråga här!
du ska INTE kontroll longera hästen innan den är friskförklarad och har fått OK från veterinär att sättas igång. HUR den ska sättas igång, ska din veterinär ordinera dig.

Ju längre en hälta pågått, och ju mer den tagit sig uttryck i sekundära problem - dvs problem även i andra delar av kroppen som följd av att hästen varit halt länge utan riktig diagnos, och kompenserat skadan/försökt avlasta den - ju seriösare konvalecens och längre läkningsprocess.

Jag sulle låta den stå och vila ett par månader för att allt verkligen ska få läka ut ordentligt. Sedan skulle jag åka tillbaka till kliniken och kolla hästen innan igångsättning.

Det skulle inte jag ha gjort.

Jag skulle nu börja röra på den dagligen i skritt på ett fast underlag med början 15 minuter och om två veckor ha ökat upp det till ca 45 minuter. Därefter fortsatt i samma tidsintervall (totalt 45 minuter) men lagt in mkt korta galoppintervaller på max 0.30-1.00 minut) Det har nu gått fyra veckor.

Ökat upp galoppintervallerna till 1.00- 3.00 minuter under ytterligare två till tre veckor och det har nu gått nästan två månader. Under hela denna tid skulle jag låta individen gå på ständig utedrift om så är möjligt och jag skulle hela tiden under denna tid som ryttare rida hästen i en lätt fri form där hästen själv får bära sig. Därefter hade jag åkt tillbaka till kliniken och kollat hästens dagsstatus.

Viktigast av allt: Inte ett steg på böjt spår !!

Normalt när en häst är sprutad i en led ska den hållas i ABSOLUT stillhet de första dagarna, om du sedan har en lugn häst som betar lugnt kan du låta den gå i "vanliga" sommarhagen.... Har själv haft en häst som blivit behandlad för snart två månader sedan och vi är fortfarande bara i början av igångsättningen (blev friskförklarad första ÅB).
Så longering och alla typer av motion hade jag definitivt väntat med, låt sprutan verka-det kan ta upp till tre veckor innnan du märker någon skillnad!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 048
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka