Bestriden faktura, hur gör jag nu?

Texaz

Trådstartare
En fd hyresgäst har bestridit en faktura via sms (?) då denne inte förstod vad det var som avsågs (var TYDLIGT specificerat!)
Jag har svarat med att ytterligare förtydliga, men hur gör jag nu?
Är det bara att skicka en ny påminnelse, eller bör jag direkt skicka vidare till KF?
Det finns inga tveksamheter om att den är riktig, det handlar om varor/tjänster som vederbörande redan tillhandahållit.
Dessutom, är bestridandet giltigt i sms-form?
Vad jag förstått ska det göras via brev eller mail

Utan att vara superexpert så har jag för mig att om någon bestrider en faktura så får man inte skicka den till KFM utan det måste gå via tingsrätten som fastställer om skulden saknar legitimitet. Det blir en kostnad för dig (som du sedan lägger på skulden om den fastställs till din fördel). Skickar du den till KFM och den bestrids där så får du bara tillbaka den med just frågan om du vill driva den till tinget....

Utan att vara superexpert så har jag för mig att om någon bestrider en faktura så får man inte skicka den till KFM utan det måste gå via tingsrätten som fastställer om skulden saknar legitimitet. Det blir en kostnad för dig (som du sedan lägger på skulden om den fastställs till din fördel). Skickar du den till KFM och den bestrids där så får du bara tillbaka den med just frågan om du vill driva den till tinget....
..och då uppstår frågan OM den är bestriden i och med att deet var "bara" ett SMS?
Uppfattar att det är en del av TS fråga.

En fd hyresgäst har bestridit en faktura via sms (?) då denne inte förstod vad det var som avsågs (var TYDLIGT specificerat!)
Jag har svarat med att ytterligare förtydliga, men hur gör jag nu?
Är det bara att skicka en ny påminnelse, eller bör jag direkt skicka vidare till KF?
Det finns inga tveksamheter om att den är riktig, det handlar om varor/tjänster som vederbörande redan tillhandahållit.
Dessutom, är bestridandet giltigt i sms-form?
Vad jag förstått ska det göras via brev eller mail
Utan att veta säkert så tror jag det är giltigt att bestrida både via sms och muntligt, men man ska ju kunna visa att man bestridit precis som vid muntliga avtal, så har man inte vittnen är det lämpligare med text. I det här fallet sms, men sms kan komma bort så jag personligen hade inte valt att bestrida via sms.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! I våras var jag på hältutredning och vid återbesök förklarade jag att veterinärens faktura inte kommit fram till mig. Visste inte...
Svar
13
· Visningar
2 891
Senast: EZMK
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 061
Senast: Lobelia
·
Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 704
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama