Bestraffning?

Status
Stängd för vidare inlägg.

replica

Trådstartare
Lång tråd och ett känsligt ämne:

X= pojkvännens syster


Pojkvännen fick tidigare idag ett samtal från hans mamma som är på semester med sin man och deras två pojkar. Hon hade nyligen fått ett samtal från polisen, de hade tagit brossans lillasyster (blir 17 i dec) med att snatta.. Pojkvännens mor vad helt hysterisk (hon är för övrigt deprimerad, har svår ångest och tar starka mediciner).

Frågan är hur ska man göra med X? Hon har snattat hemma förr bla tagit deras ICAkort och handlat förr, snott pengar från pojkarnas sparbössor (de är 4 år gamla...) osv.. Hon har förnekat det varenda gång (detta till trots att de bla har sett henne på video från en övervakningskamera på ICA).

Vad kan man göra för att hon ska förstå? Tidigare har pvn's mor blivit rasande och sen börjat storgråta, X har då blivit rasande och bara gått därifrån. X har fått både utegångsförbjud, inget studiebidrag osv. Men hon skiter i ALLT, får hon utegångsförbud sticker hon ut ändå.

Jag är rädd för att pojkvännens mor inte kommer att klara av det här, det var verkligen det sista hon behöver..


Hur hade ni reagerat och gjort om det hade varit ert barn det hade gällt? Vad kan man göra för att X verkligen ska förstå att det är allvar?!
 
Sv: Bestraffning?

Svårt läge, men hon verkar ju sakna spärren och de som saknar spärren brukar behöva hjälp av psykolog. Om jag som sjutton-åring hade åkt fast för snatteri hade jag inte vågat gå in i en affär på flera år typ..
 
Sv: Bestraffning?

Oj, vilket svårt läge!

Jag tror att om den här tjejen till och med snattar/stjäl hemma så är det något som beror på STORA problem. På något sätt får jag en känsla av att tjejen inte mår bra....

En kompis son (som då var mycket yngre än tjejen du berättar om) stal hemma hos sin pappa under en period. Pengar, småsaker och annat. Han erkände inte när han blev konfronterad, men efter mycket om och men kom det fram (till mamma) att han mådde väldigt dåligt... han trivdes inte hos pappan och pappans nya sambo, han kände sig oälskad helt enkelt. När väl det kom fram och hans mamma kunde hjälpa honom med detta (resultatet blev att han faktiskt inte är hos pappa varannan vecka som han var förut) så har allt blivit bra.

Jag skulle rekommendera föräldrarna att söka proffessionell hjälp för att hantera saken.
 
Sv: Bestraffning?

Helt klart ett kompliserat läge, men X säger ju något med sitt beteende.

Och som mamman verkar må och med en ny relation och små barn, så är ju frågan om hon orkar/förmå att se det.

Det verkar ju ha hållit på ett tag så det borde inte vara någon nyhet i familjen.


Jag tycker mor och dotter ska åka i väg på semester, bara dem 2, och försöka ta hand om varandra.
 
Sv: Bestraffning?

Man bestraffar inte någon som skriker på hjälp och mår så otroligt dåligt. Alla människor blir inte självmordsbelägna, låga sov när dom mår psykiskt dålig och hela världen är i kaos. Vissa "slåss" för allt vad tygeln håller istället och är arg på allt och alla och trotsar allt man bara kan trotsa för att "ge igen".
Själva köpandet och snattandet kan ha med att göra att hon helt enkelt trötstar sig på det viset och får ångerst att lägga sig. Se det som samma sak som att tröstäta helt enkelt.
Det försvinner om hon kan få den biten tillgodosedd på andra sätt.
Skulle jag stå i det läget med min dotter hade jag sökt proffessionell hjälp speciallt om jag själv mådde psykiskt dålig och inte kapabel nog av den anledningen att se klart.
En sak är jag helt säker på och det är att straff är det sista hon behöver just nu och att straff bara kommer att öka hennes fördom av att hon är hatad/icke omtyckt.
Det har gått för långt för familjen att hantera detta själv och anser som Björk att det krävs proffessionell hjälp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp