Beställning av små halvblods-simmare

Nafayette

Trådstartare
Efter att ha bedrivit trav-avel ett tag så har nu en halvblodsmärr ramlat in på gården. ;)

Så nu kommer lite frågor till er med seminstationer då jag har svårt att hitta info.

Det handlar om en märr som är bokad till Careful.

Inom travaveln så gör man så här oftast:
Ringer hingststation.
Beställer skick från hingst X till Märr B¨
Lämnar samtidigt vårt stationsnummer.
KLART!

Hingsthållaren går in i en lista, hittar numret 123 och får då fram Adress och allt annat.
Och så skickar dom lådan.

Då återkommer vi till denna halvblodsdam.
Idag in i spiltan men vi skall avvakta några dagar till.

På bänken hemma har jag ett papper som skall faxas till Flyinge då jag beställer ett skick till märren.
På pappret skall Sto namn och nummer vara med.
Adress till ägare.
Märras far med nummer
Märras mor med nummer
Underskrift av ägaren.
Diverse olika betalningsalternativ.

Och en del till.

2 viktiga frågor här:
Hur vet jag att min spermaförfrågan har kommit fram om jag enbart kommunicerar via en fax/mail?

Skall jag även ringa den som HAR hingten uppstallad?

Vidare..
Letar febrilt efter nån lista som skall finnas angående hur halvbloden är tillgängliga. Inte tappningsdagarna från Flyinge alltså.
Jag har förstått att dom är ute och tävlar och finns alltså inte alltid hemma för tappning.

Tacksam för era svar.

AM (som nu har en katt bland hermelinerna)

Sv: Beställning av små halvblods-simmare

Förr fanns det en sida där de tävlande hingstarnas tävlingsdatum fanns, var inne och tittade efter den men den verkar vara puts borta. Innan stod det på de hingstar som tävlade "hingst i tävlingsverksamhet" och därifrån en länk till den sida jag nämner ovan. Men inte ett ljud står om tävlingsverksamhet nu på någon hingst, knepigt att de tar bort det är ju ganska viktig information att få.
Såg att Careful verkar genom A1 på Flenmo så det måste ju vara de som tappar honom, jag hade helt klart ringt till dem och försäkrat mig om att han verkligen finns hemma när det behövs

Välkommen till krångel-världen!

Det finns mer än en anledning till att halvblod bara i undantagsfall får komma hit...

Handlar det om Flyinge-hingst som tävlar skulle jag ha en plan-B hingst att ta till om den är på tävling. Jag vet inte hur de gör med den informationen... De har ju många hingstar som inte är på tävling samtidigt osv.

Jag som mellanled vill från seminstationen veta vad stoet heter och ägarens faktureringsadress, sen klarar jag mig. Sen skickar jag ett mail till Tyskland och beställer. Alla mail dubbelkollar jag med ett snabbt telefonsamtal för att se att de fått dagens beställning. Tekniken kan alltid fela och jag vill inte missa ett skick för att inte mailet gått fram. Däremot är det smidigt för mig att kunna maila all info och slippa bokstavera svenska adresser på engelska för tyskar! :D

Som Gylle sa, ring Flenmo och prara med dem, så får du antagligen säkrast svar!

Nu ska ni inte vara såna! ;)

Sen håller jag med om att det är svårt när inga hingsthållare gör likadant...

kl

Nu har jag fått några av frågorna uträtade av berörd på Flenmo.

Och ytterligare en blankett :o
Anmälan betäckning/semination.

En blandning av bokningskontrakt och journal.
(och alla semineringar skall fyllas i. Inte enbart första och sista)

Den tilltänkta grabben skall vara ute och ränna v 24.
Och märra är mellan två brunster nu.

Jaja.. ska nog fundera på att dubbla seminavgiften på "denna dära" ;)

Alltså jag måste ju ge alla ni som har seminstation för halvblod en stor eloge!!
Ni måste ha 40 timmars dagar.

10 för stuteriarbete.
5 för att äta, gå på toa och sova.
Övriga timmar används för att fylla i blanketter och köpa nya bläckpennor :D

Tack ni som svarat i alla fall.
Skall nog rapportera här hur det går med "katten bland hermelinerna"

AM

Alltså jag måste ju ge alla ni som har seminstation för halvblod en stor eloge!!
Ni måste ha 40 timmars dagar.

10 för stuteriarbete.
5 för att äta, gå på toa och sova.
Övriga timmar används för att fylla i blanketter och köpa nya bläckpennor :D

Tack ni som svarat i alla fall.
Skall nog rapportera här hur det går med "katten bland hermelinerna"

AM

:rofl::rofl::rofl:

mitt ena sto står på travstation i år,har inte hört något gnäll men kan kanske vänta mig en saftig räkning istället :eek: :D

Intressant, min station sa häromdagen att det var så himla gnälligt från travhingststationerna och att ridhingstmänniskorna var mycket bättre att ha att göra med ;).

(hon är travmänska för övrigt)

Intressant, min station sa häromdagen att det var så himla gnälligt från travhingststationerna och att ridhingstmänniskorna var mycket bättre att ha att göra med ;).

(hon är travmänska för övrigt)

Fast jag gnällde inte utan bara frågade hur det funkade med beställningen.

Frågade ASVH förra veckan om jag kunde använda vårt stationsnummer då jag beställer simmare.

Då sa hon att ridhästbeställningarna hade inte kommit så långt.

För själva sättet att förenkla för mottagarstationerna var ju klart bättre inom travaveln.

Observera att jag skriver inte om ATT man beställer, utan frågade om HUR man beställer, vilken info man skall ge.

Och tillägger att just på förmiddagar mån-ons-fre så är det väldigt körigt på seminstationerna då både märrar skall kollas, beställningar skall tas emot och hingstar tappas.
Ingen har tid att sitta i telefon speciellt lång stund då.

Nu måste ju jag först iväg och faxa en beställning till A.
Sedan dubbelkolla med den som har hingsten, B, om beställningen har kommit från A.

Detta under tidspress då faxet skall vara inne före 11.
Och då är inte halvblodet högst upp i prion för samtidigt har jag 5 som skall beställas på före 10.

Och hur blir det vid strömavbrott?
I fredags så hade vi ingen ström men väl en veterinär med batteri i ultraljudet.

Med mobiltelefon var det inget problem att beställa små Scarlet Knightare och Juliano Starare ;)

AM

På Flyinges hemsida (förstasidan) finns en ruta, Info till stationer och stoägare, där står bl a vilka hingstar som är iväg och tävlar samt när.

Klipp:

"Vi erbjuder nu löpande information via SMS angående hingstarnas frånvaro under samlingsdagarna. Maila namn på station, kontaktperson och det mobilnummer som ska ta emot SMS:en."

Hälsningar Monika

Jag menade inte att du gnällde. Det hon menade var att när man ringer och beställer så gnäller hingsthållarna för travhingstarna betydligt mer (de vill t ex inte skicka två ggr utan att man hellre sprutar iväg ägget, och det kanske är mer rätt än det andra? Vad vet jag?).

Sen vet vi ju alla att travet är före ridsporten på alla plan så det håller jag med på.

Ja du. Tyvärr är det så :o

Har 5 till samma station och när man betäller så får jag för mig, på deras sätt att bemöta en, att jag hela tiden beställer på samma märr :confused:

Tyvärr är det så, att inom travet, har det glömts bort att stoägarna är kunder.
Och att ringa för skick två gånger är inte oskäligt..

Minns ett tillfälle då luren kastades på i örat samtidigt som kommentaren var:
-Har inte tid med er!!

Eller typ betäller på måndagen och det var ok. På onsdagen så får man svaret:
Nää du. Vi har stängt för säsongen. (första veckan i augusti och ingen förvarning på måndagen)

Att vara mottagarstation är inte alltid så enkelt ;)

AM

JAha igen.

Behöver lite hjälp då om lite nuffror.

Vad har Careful för stamboksnummer?

Det gäller lappen det står
Anmälan till betäckning/insemination.

Ägaren har bokat hingsten men inte fyllt i en sån här lapp.

Måste jag verkligen skriva ner halva stamträdet med tillhörade siffror???

På högerkant av samma lapp så står det nåt om ekonomisk redovisning.

Bokningsavgift och en del till.

Det är väl inte nåt som jag som mottagare skall bry mig om?

Vidare.
På lappen beställning av sperma så står det en rad
Seminlicensnummer.
Vad är det? Har faktist frågat veterinär på Västmanlands största halvblodsstuteri och dom hade ingen aning om vad det var.

Har svårt att nå berörda parter idag och märra skall sprutas på fredag för att tidigarelägga brunst då grabben skall iväg veckan efter..

Tacksam för svar.

AM

Careful har 1112.

En användbar sida om du får några fler halvblod http://www.blup.se/ där hittar du alla reggade, stam och avkommor. Slå in märrns reg nummer så kommer hela härligheten upp:laugh:

Jag brukar vara lite fräck och strunta i allt som jag inte anser vara av vikt.

Men det kanske är bättre att nån med halvblodsstation svarar istället för mig...

Tack Görel för länken.

Nu gjorde jag lite som CK skrev.
Fyllde i det aktuella stoets nummer, tilltänkte hingstens nummer och stoets pappas nummer.
Robin Z hade ju en väldans massa siffror.
Då måste dom veta vem det gäller.

Resterande stamträd har jag inte fyllt i.

Adress, ägare och personnummer.

Skriver under lappen som ombud/inackorderare och sen iväg.

I morgon får jag kolla med nån ASVH människa om det duger att faxa.

Några fler halvblodsmärrar lär det inte bli hos oss tror jag. :crazy:

AM

Det räcker med om du skriver hans stamboksnummer, de övriga siffrorna kan du strunta i i det sammanhanget.

Så här står det i stamtavlan, så vad är vad? Är 723 stamboksnr?

Robin Z
04838007
723

DENNA märr.

Tack snälla Görel för support :bow:

Funderar när jag tittar närmare. Är det bara avelshingstarna som har stamboksnr?

AM (hel idiot för tillfället)

Du är för snäll.
Låt stoägarna skicka efter simmarna själva

Men näää..det går inte.
Då skulle ägaren få stå här mån-ons-fre med telefon i hand.

Det brukar alltid vara ( på travstuterier i alla fall) seminpersonalen som beställer skick. Ingen annan.

AM

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka