Beställa hömängd

W

western

Har fått tag i en bonde med jätte bra hö ,ska beställa hö för nästa vinter så jag är säker på att jag får.Det är tydligen flera som har upptäckt vad bra hö han har där jag bor.Har en tinker o shettis som blir 2 o 3 år men hur mycke ska jag beställa för att det ska räcka hela vintern. Nån som vet på ett ungefär?

Sv: Beställa hömängd

liten eller stor tinker?

jag skulle räkna ungefär 15 kg per dag = 1 ton på 2 månader ungefär..

Räkna ut vad dina hästar äter per månad och hur många månader som du behöver ha hö för. och plusa på en månad för att ha som extra så du inte står utan, för jag har märkt att jag ofta ger mer än vad jag tänkt, t ex är det extra kallt så får dom extra mycket. tar jag in dom lite tidigare än jag brukar så får dom extra mycket m.m

För en stor häst brukar man beräkna ca 2,5 ton hö under stallperioden september-april dvs 10 kg*30 dagar*8 månader. Din Tinker äter väl antagligen mer och shettisen mindre...
//marti

Tinkern äter ca 8-10 kg om dan, shettisen är nyligen inköpt han fick 7 kg om dan hos förra ägaren där han gick på lösdrift.Tinkern är av den lättare modellen o shettisen är stor o grov.

Räknar man på 17 kg om dagen, avrundar uppåt för lite marginal blir det 20 kg.

20 kg/dag x 365 dagar blir 7,3 ton.

Ja behöver inte hö för hela året, håller på att köpa en gård med 4 hektar betesmark.Bör klara mig på 4 ton eller vad tror ni ?

Inte särskilt lätt att veta när du inte skriver ut alla fakta...

4 ton lär räcka drygt 6 månader. Räcker det verkligen hela året?

Pratade med än som sa att det skulle räcka ,15kg 248 dagar shettisen är för tjock o behöver inte 7kg om dan sa han.

Varför ber du om råd om du hela tiden ändrar de givna förutsättningarna?

Om du minskar mängden i rätt relation så kan du beställa hur mycket eller lite som helst, det spelar ju ingen roll vad vi räknar ut här.

Jag räknade efter de förutsättningar du gav, och lade på en del som går i spill (dåliga balar, spill etc).

Sedan beror ju mängden en del på hur värdena ser ut, kanske behöver din häst mer nästa år om det är dåliga värden?

Jag skrev aldrig att det var för hela året .
jag skrev heller inte att jag tyckte att shettisen var för tjock,det var bara vad någon annan person tyckte.
Ville bara höra om han hade helt fel angående mängden.
Det inlägget var dåligt skrivet håller med.

Äter shettisen 7kg hö per dag? Inte undra på att den är tjock. Om tinkern äter 8-10kg kan det absolut inte vara rimligt att en shettis äter 7kg, hade det varit min shettis hade den fått ungefär hälften speciellt om det är näringsrikt hö. Hästar mår inte bra av att vara tjocka, precis som på människor är det en hälsorisk. Sedan säger vissa att hästar blir inte blir tjocka av hö, men det beror nog på om höet är bra eller dåligt.

Om du räknar med att släppa hästarna tidigt på bete och ta in sent och då ev stödfodra lite så borde det räcka med 3600 kg 15 kg per dag i 8 månader så tycker jag att det jämnar ut sig med lite kallare och varmare tider under året .
Rådet man kan ge är att väga höbalarna vid leverans så att du får det du betalar för .

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 925
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 665
Senast: Lhas
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 105
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama