Beställa höanalys

MaRomer

Trådstartare
Ska för första gången skicka iväg en höanalys. Men vad ska finnas med? Och vart vänder man sig?

Har använt mig av Mr Google, men just på detta område tycker jag han är rätt kass;)

Sv: Beställa höanalys

Eurofins brukar jag använda.

Kryssar väl i det mesta, "grund", hygien och mineraler.

Jag brukar ha Eurofins, men körde på AgriLab i år då jag såg att de var mycket billigare. Snabba som tusan att maila ut svar var de också!
Har tagit "Grundpaket 2".

Vad jag hittat finns Agrilab, Eurofins och så kan man skicka en himla massa grejer till SLU men det är (för mig) mycket krångligare.

Det du tar analys på är typ 4 olika grejer. Dels hygienisk (främst hö, silage ha ju ny hygienisk kvalite i varje bal) och dels tre olika "nivåer" av innehåll. Enklaste (som bönderna ofta tar) är i princip omsättbar energi (MJ) och smältbart råprotein (g smb rp). Nästa steg är makromineralerna, i princip Ca, P, Mg. Och sista steget är mikromineralerna, typ Fe, Cu, Zn.

Agrilab vet jag inte om det gör analys på mikromineraler (har inte fått svar) så jag ska skicka till Eurofins. Fullständig analys (för mig näringsvärde, makro och mikro) kostar 750 kr inkl moms och all frakt osv.

Ska man ha analys på mikromineraler oxå? Är helt ny på detta. Pappsen har alltid skött det förut men nu hqr han inga hästar kvar själv....

Jag har två svårfödda unghästar (2 och 3 år)

Jag vill i alla fall absolut veta mikromineralerna också. Kostar inte många kronor extra.

Vet inte om alla automatiskt inkluderar socker i sin analys, men eurofins gör det i alla fall numera. Det är en viktig del för mig :)!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Samhälle Jag är remitterad till MR, remiss skickad för 2 månader sedan och märkt som prioriterad. Kontaktade kliniken idag för att fråga om...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 173

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

• Survey
  • Ponny dödad av varg

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar