Besök i stallet

Sv: Besök i stallet

Usch vad obehagligt !
Hoppas du/ni får tag i den/de som gör detta.

Alltså det är otäkt det här. Önskar jag bodde närmare så jag kunnat hjälpa till, min hund hade mer än gärna ställt upp och vaktat. Kan lova att han släppt in folk i stallet, vilka dom än varit, men ut hade dom aldrig kommit förrän jag eller husse hämtat honom.

Hoppas det går bra hos polisen. Tänk ordentligt både du och stallägaren, många saker tycker man är petitesser, men i polisens ögon är det inte det. Tala om för oss vad polisen sagt.

Usch vad obehagligt :crazy:
Hoppas att det löser sig! Du får uppdatera här efter han...
*kram*

Ja, det är väl kanske inte helt otroligt att det är ngn från ditt "gamla"/"förra" liv som är ute efter att skada dig genom hästen? Jag hoppas verkligen att ni får tag på vem det nu är, det är ju ingen tillfredställande lösning att det bara upphör utan att ni vet anledningen. Då vet man ju inte heller om/när det börjar igen. :(

Har ni elstaket? Om man är lite trixig borde det ju gå att fixa avtagbara handtag i grindarna, och sätta en jäkla kräm i trådarna... :devil: Så tar de bara i staketet EN gång till!
Hoppas verkligen ni får tag i den/de som håller på!

Usch, hoppas att det löser sig...

Min kompis som jag är hästskötare åt hade lite samma problem med att några släppte ut hästar osv men nu har det lugnat ner sig efter ett antal polisanmälningar och så satte hon upp skyltar att det är larmat och att området (stall, hagar mm) vaktas av vaktbolag.
Här i Östergötland har vi ju även haft problem med knivskärningar sedan i somras. Den ponnyn som det har stått en hel del om som dog utav skadorna stod på gården brevid där jag stod och jag var med och försökte rädda den plus att ett sto i mitt stall ett par dagar senare kom in med skärsår i frambenet. Troligtvis har de fått fly från henne då hon är ganska folkilsk... Dessa hagar låg mellan boningshusen så idioterna som håller på med det där är ju inte lite fräcka.

Tala om hur det går!!!

Usch så obehagligt :(
Måste alltså vara någon som håller koll på när stallägaren åker hemifrån eftersom hästarna bara tar sig ut ur hagen vid dom tillfällerna...? Jag tycker ni kan arrangera nåt...att stallägaren åker bort & att du (eller nån annan som har häst i stallet) stannar & vaktar, så ser ni om det händer nåt. Då kanske ni äntligen får stopp på det. Är det ett privatstall eller en riskola eller ett turridningsstall? om det är ett "verksamhetsstall" så kan det ju vara nån "elev" som är sur på nån & vill "hämnas"? Kan ni inte försöka stängsla in med en extra tråd runt hagen eller stoppa en (eller flera) kedja (-or) med ett hänglås för grinden (och gömma nyckeln på ett bestämt ställe)...då kan de ju inte släppa ut några hästar i allafall...och låta hästarna vara utan grimmor i hagarna (om det går)... är ju alltid svårare att fånga en häst utan grimma & att "jaga" ut dem ur hagen går ju inte om kedjan (-orna) är för ingången....
Hoppas det löser sig i allafall & att ni får fast den skyldiga, såna som riskerar hästarnas liv kan inte vara riktigt kloka & borde spärras in på psyket :devil:
När jag praktiserade på en turridningsfirma så var det några småpojkar (typ 12 år) som roade sig med att kasta sten på hästarna (de kröp in i hagen & kastade) så jag & en kompis smög oss ut & låg där i en buske i hagen & sen när de kom...då blev det en vild jakt :D men dom pojkarna har aldrig visat sig vid hästhagen igen...*bäst för dom!*
Sen så har det inte hänt så mycket mer "mystiskt" här uppe mer än att nån släppte ut min kompis häst (+några andra som hakade på) & de sprang ca. 6 km på E4:an innan några som bodde efter vägen fick stopp på dem....
Jaja, hoppas det fixar sig! ;)

Fiifan! Det där låter inte roligt.
Hade liknande besvär när jag var på jobb i norrland.
Någon var inne i stallet på natten och kastade in stora stenar på hästarna. Slog sönder hagar och gud vete allt.
Polisen kan ju inte göra något.

Slutade med att jag satt, vid ingången i stallet, hela nätterna med halmgrepen i hand. Hade någon kommit in tvekar jag inte på att han/hon blivit av med ett öga eller två. :mad:

Men kan ni inte sätta på en jäkla stark ström i hagen och ta bort alla handtag, knyt öppningarna i stället så kan inte någon släppa ut hästarna! Lås sadelkammaren och stallet!! Kan ni inte hitta på något och ta dom på bar gärning? Låt stallägaren åka iväg och så smyger du dit å vaktar....

lite tips..

Ta bort handtagen i grindhålen och knyt fast trådarna i stället.blir svårare då att öppna och stänga hagarna.. utan att få sig en väldigt kyss av elen.. och se till att agrigatet till hagarna sitter på ett ställe där bara ni kommer åt.

sätt genomskinlig tape längst ner på boxdörrarna i glipan mellan dörr och vägg..och kolla dessa innan man öppnar box dörrar mm.. är tapen uppriven ring polis för då har ju uppenbarligen någon varit in utan tillåtelse.tejpa även ytterdörren till stallet. om man inte vill använda tejp kan man annars knyta med sytråd..den går ju av om någon öppnar dörren och man kan på så vis se om någon varit där..

Hoppas det löser sig för er....

Har en super bra vakt hund 2 mil från er i fall ni behöver hjälp (han är även hästvan)....
LYCKA TILL!

lånar knapp för att putta upp tråden. Det här var läskigt, hoppas ni tagit de skyldiga på bar gärning så att det fått ett slut.

hoppas verkligen att ni får tag på han/hon/dom och hoppas att ni gör det snart. Sånt där är ju hemskt.

Vill också veta vad som händer...

Dock undrar jag lite om man inte måste ha tillstånd för att kamraövervaka? Även om det är inne i eget stall? Är dock inte hundra men tänkte att jag nämner det så du kan kolla med polisen. Vill ju inte att det du spelar in inte kan användas eller så pga att det är olagligt...

nä, det krävs bara tillstånd att sätta upp kameraövervakning om man sätter upp kameran så den kan riktas mot platser där allmänheten har tillträde. övervakning innuti stall kräver därmed inget tillstånd, däremot kameraövervakning av hage. så som jag förstår lagen så behöver man i det fallet med övervakning av stall inte heller upplysa om att man har kameror monterade, eftersom det handlar om att "skydda en anläggning".

bestämmelserna om kameraövervakning: http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19980150.HTM

*lånar knapp*
Trodde i min enfald att jag svarat innan...såg nu att jag inte gjort det :crazy: Förlåt :o

Dessvärre vågar jag inte skriva alltför mycket.
Kan dock säga att det lugnat ner sig en hel del. Visst, ibland händer det konstiga saker, men INTE i den utsträckningen som tidigare.. Vi har fått...tja...omorganisera (?) lite i stallet. Och när vi gjorde det så rättade mycket till sig...tack och lov :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 333
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 595
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix