Besök i stallet

Jen80

Trådstartare
Jaha, då var det dags igen :mad:

Sen lite drygt en månad sen började det försvinna saker från stallet (bla. täcken). Helt plötsligt började en av hästarna komma lös i stallet. Första gången var boxdörren öppen när vi hittade henne, tja...då hade vi väl glömt stänga ordentligt, tänkte vi.. En vecka senare hittade vi henne lös igen - men då var boxdörren stängd :confused:. Innan ni skriker om det så kan jag garantera att man INTE kan stänga boxdörrarna i stallet om man är häst...skumma lås, som dessutom är väldigt tröga. Hur i hela fridens namn kom hon ut?! :confused:

På natten efter det ringde det till stallägaren mitt i natten, men ingen svarade när hon lyfte luren. Nån minut senare ringde det igen, då "gnäggade" någon vackert när hon svarade.. :crazy:

För två veckor sen kom stallägaren hem, och två av hästarna (bla. den som släppt ut) stod inne i stallet mitt på dagen i sina boxar. Då hade det varit världens pådrag, och hästarna hade blivit infångade av släktingar till stallägaren....av någon anledning hade de kommit ut ut hagen. Nåja, sånt händer ju tänkte vi.

I förrgår hittade jag en av hästarna (den som släpptes lös i stallet) ute på en åker. Det konstiga var att alla trådar var uppe - och den andra hästen stod vackert i hagen. Eftersom det är mängder med snö här så kollade jag hela hagen, finns inte spår Någonstans där hon kan ha kommit ut. Trådarna hänger där de ska dessutom.

Igår var hon ute Igen! Och trådarna var uppe..(hon har Inte krypt ur hagen, skulle ha synts dessutom)

Nu ringde stallägaren precis, hon har fått fånga in min häst och hans kära kompis.....även de var ute från hagen. Trådarna uppe även denna gång! Och INGA spår efter att de ska kunna ha kommit ut.

Vad fasen är det som händer?!?!?!?!?!?!

Jag är supernojjig. Jag hade besök i ett av de gamla stallen jag stod i, och fick där min häst knivskuren (februari -02). Krävdes vet.besök och saken blev naturligtvis polisanmäld. Sommaren efter den händelsen flyttade jag min häst, och allt var frid och fröjd några månader. Tills jag en dag hittade henne i hagen med brännmärken på flera ställen på kroppen... :cry:

Hu, jag är allt lite nervös nu... :crazy: Stallägaren och jag funderar allvarligt på att polisanmäla händelserna nu, fråga mig inte varför det inte blivit av tidigare....tyckte inte riktigt att det har varit ngt att anmäla. Men nu börjar det bli farligt - hästarna är lösa och bor ca 3 km från motorvägen :crazy:

Börjar faktiskt misstänka att det är någon som har något emot mig, eftersom det verkar förfölja mig...eller nåt sånt :crazy:

Vad gör man?? :(

Sv: Besök i stallet

Polisanmäl. Sedan kan ni ju sitta och vakta på nätterna. Ja kanske inte själva utan med stark manlig hjälp. Förstår att du får nojja, kändes lite så att läsa det du skrivit också, precis som att någon förföljer dig. Hoppas det löser sig.

Sitt vakt. En vecka orkar man med om man har vettig samordning.

Ingen som har en vaktig hund som kan bo i stallet på nätterna?

POLISANMÄL GENAST !!!!

Synd att ni bor så långt ifrån, hade gladeligen lånat ut pappas hund ;) (STOR Schäfer ;))

Men om du har möjlighet så va i stallet utan att det syns att du e där, så den som gör saker inte vet att du e där. Ha gärna videokamera med dej så du kan filma om du ser nåt.
Bor du intill stallet ? det finns ju videokameror att sätta upp även i stall... Eller "fejka" ;) Sätt upp "kameror" å skyltar om att stallet videoövervakas... Kanske avskräcker... Men de hjälper visserligen inte hagenproblemet, men som sagt då får du lurpassa ...

Hoppas det löser sej. förstår verkligen din oro.....

Usch, det är inte nån i ditt gamla gäng eller beklantskapskrets som hyser agg mot dig?

Usch! - lider med dig! Man blir supernojjig när det börjar hända konstiga saker! Framför allt när man blivit drabbad tidigare :crazy:

Jag tycker du ska polisanmäla. Skriv ner allt ni kommer ihåg - även sådant som är petitesser. Det är säkert någon idiot som är i farten.

Larm i stallet kanske - finns på claes Ohlsson - inte så fruktansvärt dyrt. Och om det funkar - turas om att vakta i stallet.

Lycka till!

/Lizzie - som förstår precis hur du känner dig!

Ja jäspalt va otäckt....som sagt..finns det ingen men hund som kan vara med o hälla vakt..eller gäss har ni väl massor därnere i Skåne... :devil:

Usch vad läskigt.Har varit med om liknade saker och vi häll vakt och efter ett par nätter kom dom tillbaka.Ett par snorungar på ca 11-12 år.Gissa om dom blev skitnödiga när jag fick tag på den ena och släpade hem henne till hennes föräldrar klockan mitt i natten :devil: Efter detta fick våra hästar vara ifred.Anledningen till detta var att en tjej i stallet sagt nej när dom ville sköta hennes häst? :confused:
Polisanmäl och sittvakt.Lycka till

Läskigt... :crazy: ! Håller med tidigar ANMÄL!!
Ibland känns det väldigt bra att mitt stall ligger ute i bushen så ingen som inte har där att göra orkar ta sig dit. + att det finns en väldigt trevlig men högljudd hund som börjar låta ohygglig mycket så fort någon hon inte känner kommer.
Hoppas det löser sig!

Puh. Nu har jag och stallägaren suttit och pratat hela kvällen...
Vi har skrivit upp vad som hänt vid olika tillfällen, och faktum är att det faktiskt är Fler gånger som hästen kommit lös inne i stallet, än vad jag skrivit ovan. Vi är helt säkra på att det är Minst 2 gånger (tog det inte på allvar då, jag menar - en box KAN ju öppnas...då stod hon dessutom i en box som är lättare att öppna) när jag hade Diva som hon även varit lös. Så det har hänt oftare än vad jag fått för mig....blir mer och mer obehagligt ju mer jag tänker på det..

Vi sprang iväg till polisen i eftermiddags, ska återkomma imorgon för en anmälan. Men de vill f örst och främst veta om det är fler saker som försvunnit från stallet, så det blir storstädning i stallet när jagkommer hem från jobbet imorgon... Vad vi märkt har det dock inte försvunnit något mer än täcken, vet inte vad det skulle finnas som är av värde dessutom.. (förutom sadlarna, men de är inne hos stallägaren just nu, har inte fått upp element i sadelkammaren än - dvs mööögel..)

Det hände något väldigt spännande när stallägaren var här och hämtade mig i eftermiddags...euhm...när vi kom tillbaka till stallet. Gissa vad?! Hästarna stod inne! Min och den andra som stuckit hade stallägaren ställt inne innan hon åkte efter mig - men de andra två?! Inte så svårt och lista ut vad som hänt va? ;) Naturligtvis hade de också kommit ut ur sin hage....men återigen - inte ett endaste j*la spår efter dom!! :crazy: Grannarna hade ringt efter stallägarens bror som fick komma och försöka få tag i dom. Blir så trött..

Undrar vad som ska hända imorgon... :(

Usch. Det är obehagligt det här :(.

*brrr ryser*
Det där känns igen :crazy:
Det värsta är att man inte kan låsa stallet heller.. då vet man ju inte vad nästa attack blir av för slag :(

Hoppas iaf att snuten tar er på allvar!

Vakthund...jaa...vår ylar så fort han blir ensam. Tiken i stallet skriiiiker om hon inte får ha sin husse i närheten...helst i knät ;) Men vi får kolla upp om vi känner någon annan som känner för att låta sin hund sova ute på nätterna helt enkelt.

Funderar på att sitta vakt, men vill först prata med polisen imorgon... Ska dessutom upp och jobba tidigt som tusan imorgon, så jag har inte en chans att sitta där i natt. Och stallägaren är superförkyld, och nu är det 14 minus här...inte världens bästa miljö för henne alltså :crazy: .

Får se vad som händer imorgon. Och hoppas på att hästarna får hålla sig både i boxarna och i hagen imorgon...

Jag bor 3 km från stallet, så spec. nära är det inte. Kan inte heller lurpassa, då jag bara är där ett par timmar om dagen...dock Mycket mer de dagar jag är ledig. Stallägaren är oftast hemma (sjukskriven), men det är Enbart när hon inte är hemma som hästarna kommer ur hagen...
Förstår ärligt talat inte hur det går till med att hästarna kommer ur boxarna. Finns två portar in i stallet, men man kan bara öppna den ena utifrån - den inne på gården. Och den ligger max 5 meter från dörren in till huset..och ungefär 10 m från både stallägare och hund (som skäller som en besatt när det kommer någon som hon inte känner). Fattar inte hur detta går till!

Det är just det jag inte vet.. :(
Det frågade även polisen mig när gamla hästen blev knivskuren, och jag kan ju erkänna att jag har ovänner...men INTE såna som går på hästarna! (hoppas jag :crazy: ) Framförallt eftersom de ovänner jag har framförallt har egna hästar...men det är klart, man kan aldrig veta säkert. Finns dock ett par saker jag har börjat ta itu med när det gäller mitt "gamla liv", och vem vet..kanske är tack vare det...men jag vågar inte gissa. Men det är jobbigt som tusan det här..

Bröt ihop lite vackert innan ikväll, blir mer och mer övertygad om att det faktiskt är jag som är orsaken till att detta händer...men vad fan har jag gjort?! :( :cry:

Jo tack, man blir mer än lite nojjig.. :crazy:
Vi har skrivit ner allt, alla datum vi kommer ihåg, saker som flyttats osv. Datumen är ganska enkla, då det framförallt efter det att nya pållen flyttade in som det hänt saker...och han har varit här ganska exakt en månad (26:e). När det sen händer saker är det oftast dagarna efter varandra...huvva...det blev mycket..

Tack för ditt lycka till, känns som om det behövs just nu... :(

Gäss finns det massor av här ;). Och hårt som fasen kan de nypas de jäklarna... :eek: (vet av egen erfarenhet :o )

Men om stallägaren sätter upp lite "webbkameror" eller så å skriver att stallet vidseoövervakas kan det ju skrämma och dessutom om det är så kort avstånd stall - hus kan hon ju dessutom skaffa en kamera som hon kan se inne i huset...

Det stall jag stod i förut hade det så då hennes stall brann ner en sommar och hon bor rätt så "centralt" och vill kunna se vilka som är i stallet... Hon har dessutom ca 50 m från dörr-dörr...

Sen till vaktandet... Be stallägaren låtsas åka hemifrån å sen på nåt vänster smyga sej tillbaka till huset så att om det är så att nån håller uppsikt på stallet så tror den att de är "obevakat" ...

Sist men inte minst .... Jag tror förvisso på ufon :eek: men jag tror inte på tomtar å troll... Hoppas ni får tag i den/de som "skrämmer" er...

Hade jag avrit i din sits hade jag nog gjort allt i min makt för att ta reda på vad det är som händer. Vakta jämt, aldrig lämna hästarna ensamma. Ingen jävel skulle någonsin få röra min älskling.. :devil:

Det finns rätt så billiga övervakningskameror som man kan koppla till tv eller video. Jag har en sån som fölvakt. Alla har inte så stor spridning, men att rikta den mot dörren så ser man ju vem som kommer in :devil:

Jag hade nog haft en hund med mig om jag skulle vakta i stallet, lite trygghet...

uccch vad jobbigt!! hur kan du sova om nätterna??

sätt upp en övervakningskamera!!

vid sånna här tillfällen är jag glad att i mitt stall är det grindar som stängs kl 8 och öppnas typ 5 på morgonen... och det e nästan altid folk på gården...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 333
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 595
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix