Beslutsångest!

T

Travanti

Hade ute två damer i stallet idag.. Den ena är,ja,vad ska man säga...
Hästpsykolog,hästbeteende vetande samt hästsjukgymnast. Den andra är kinesolog. Jag har inte haft mitt 13 åriga varmblodssto så länge.Men har märkt att hon inte va som hon skulle..
Hon är öm i ryggen. Hon är typ kobent bak. Hon kan inte med andra hästar och har fruktansvärt svårt att lita på andra människor. Hon lider av mängder med muskelspänningar i hela kroppen. mest p.g.a kobentheten och att förra ägarna red med dåligt pasande sadel..

Domen föll till att hon troligtvis aldrig kommer bli ridbar igen.Så för hästens skull (för hon har ju ont) så skulle jag överväga avlivning..
Men jag kommer nog inte få ut något på försäkringen..

Någon som varit i samma sits?

Sv: Beslutsångest!

Jag hade bokat en tid hos en hästklinik och låtit en veterinär undersöka hästen! Det är väl endast en veterinär som kan döma ut en häst om det anses nödvändigt och nog vill man låta undersöka sin älskling ordentligt innan man fattar så jobbiga beslut?!

AnnikaH skrev:
Jag hade bokat en tid hos en hästklinik och låtit en veterinär undersöka hästen! Det är väl endast en veterinär som kan döma ut en häst om det anses nödvändigt och nog vill man låta undersöka sin älskling ordentligt innan man fattar så jobbiga beslut?!

Exakt :bow:

Jag skulle INTE avliva en häst pga vad en hästpsykolog resp. en kinesolog säger....

:eek: Och det är ju möjligt att det kan vara sant, men det finns bättre instanser som kan avgöra det än vad 2 alternativare kan bedöma. Detta är andrahandsvalet man som hästägare kan göra, förstahandsvalet måste alltid vara veterinär när man misstänker att hästen har problem.

Det är klart att jag ska med henne till en veterinär.Å röntga henne ochså vidare..Men det syns ju inte på röntgen hur en häst lider inombords..Psysisk stress gynnar ju inte hälsan direkt.

Travanti skrev:
Hade ute två damer i stallet idag.. Den ena är,ja,vad ska man säga...
Hästpsykolog,hästbeteende vetande samt hästsjukgymnast. Den andra är kinesolog. Jag har inte haft mitt 13 åriga varmblodssto så länge.Men har märkt att hon inte va som hon skulle..
Hon är öm i ryggen. Hon är typ kobent bak. Hon kan inte med andra hästar och har fruktansvärt svårt att lita på andra människor. Hon lider av mängder med muskelspänningar i hela kroppen. mest p.g.a kobentheten och att förra ägarna red med dåligt pasande sadel..

Domen föll till att hon troligtvis aldrig kommer bli ridbar igen.Så för hästens skull (för hon har ju ont) så skulle jag överväga avlivning..
Men jag kommer nog inte få ut något på försäkringen..

Någon som varit i samma sits?

Nej det har jag inte men jag tycker inte att hon ska avlivas utan att ha fått det bedömt av veterinär.:mad:

Att en häst är lite kobent bak är bara en fördel :) - om du tittar på de mång dressyrhästar är de lite kobenta bak. Kobentheten gör att de lättare kommer in under sig och kan bära kroppen. Nu vet jag inte graden av kobenthet på din häst men det är verkligen ingen anledning till avlivning.

Om du inte själv kan ha henne ska du kanske överväga att ge bort henne till någon som kan ge henne den tiden hon behöver för att slappna av. Hon kanske kan vara som sällskapshäst och inte ha några krav på sig. Om hon har blivit riden innan kan hon ju knappast vara omöjlig att hantera. Tilliten till människor kan ta lång tid. Du kanske ska överväga att flytta henne till ett lösdriftsstall bara en sån grej kan hjälpa en stressad och spänd häst. Och lite akupunktur brukar göra susen.

Om försäkringen:
Har du tagit över hästen med en gällande försäkring och i så fall vilken typ och hur länge har den gällt?

Har du tecknat en ny försäkring för "inte så länge sedan" är det mycket möjligt att du inte får någon ersättning ÄVEN om du får hästen utdömd av en veterinär. Det verkar ju som att hästen hade problemen redan innan du tog över den.

Och förrästen vadå hästpsykolog - skulle en psykolog avliva sin patient utan att prova alternativa behandlingar??

självklart kan ingen av dom 2 döma ut häsaten det är endast en vetrinär som kan vad jag vet . Har en häst som var skadad hela förra året (ryggskadad) , det såg inte ljust ut för henne .. men så fick vi en jättebra vetrinär som sa att hon troligen var väldigt deprimerad . jag fick börja gå ut och gå med henne , för att bygga upp muskler , och sedan fortsätta så tills jag kunde rida igen . hon var inte helt bra , har en dokumenterad rörelsestörning , men kan ridas som normalt i alla fall .( hon är fortfarande öm i ryggen , men mår bättre när hon blir riden!) troligen mår din häst nog inte bra psykist , men när hon mår bättre psykist så kommer hon defenitivt må mer bra överlag, oftast blir det bara värre (skadorna) på en häst om de inte mår bra i själen . ta itu med problemen , åk till en bra veterinär , så kommer nog allt lösa sig ! lycka till !

förresten , min häst hade också jättemycket spänningar i hela kroppen , allsidigt arbete för hand i skogen (så de får lyfta ordentligt på benen) samt tömkörning (med inspänning så de får arbeta med ryggen) är några tips . har funkat för min häst , tillsammans med att ta ut en bra ET (equiterapeut). min häst är fortfarande stel och lite öm varstans ibland , men ofta beror de på ytterligande faktorer så som att det tex. är kallt . många hästar går ju också och spänner sig när det är halt och kallt , inte så konstigt att de får spänningar! som sagt , lycka till!

Får jag bara fråga: De här "damerna" som var ute och undersökte din häst, rekommenderade de inte att du skulle uppsöka veterinär?

Vad är det för människor som åker runt och levererar dödsdomar utan egentlig grund? (Och med det avser jag inte att det inte finns kompetens inom alternativmedicinen, men där går väl ändå gränsen?)

Kaxigt av dom att döma ut hästen utan en riktig veterinärutredning med RÖNTGEN! Visst kan dom konstatera att hästen är ryggöm, det har tom. jag kompetens till att avgöra, men att säga att du ska överväga avlivning på dom grunderna:eek: :crazy:

Läskigt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka