Beslutsångest ang. färg/tapet

aiquen

Trådstartare
Jag ska flytta till en ny lägenhet nu i månadsskiftet. Denna lägenhet är just nu under renovering varpå jag har fått vara med och välja tapeter. Jag har då valt vitt till vardagsrummet (med svart fondtapet) och köket, grått till sovrummet och grönt till hallen.

Nu hörde dock hyresvärden av sig och sa att det har blivit en ändring angående köket. Det har hela tiden pratats om att köket skulle gå i ek, men nu blir det visst vitt i stället, och hyresvärden undrar därför om jag vill tänka om angående tapet-/färgvalet i köket. Detta ger mig viss beslutsångest. Jag har vitt-vitt (d.v.s. både vita skåpluckor och vit tapet) i mitt nuvarande kök och gillar det, men å andra sidan är köket då det enda rum som går i vitt. Jag är rädd för att det blir för mycket nu när även vardagsrummet kommer vara vitt?

Samtidigt gillar jag vitt; dels för att det blir så ljust, men också för att det är så roligt att kunna välja färger på gardiner och annat utan att behöva ta någon hänsyn till väggarna. Och jag har ju faktiskt hela tiden velat totaldöda den fruktansvärda, gula tapeten i rummet/hallen i nuvarande lägenheten och ersätta med en vit tapet i stället, trots att köket också är vitt. Ändå får jag en lätt släng av allergi mot vitt när jag föreställer mig ett helt vitt kök i nya lägenheten. Kanske är det mest är för att jag har varit så inställd på ek, för egentligen borde jag nog vara glad att det blev ändrat eftersom jag är lite lätt allergisk mot ek också.

Men gah. Jag vet verkligen inte hur jag ska göra. Vad tänker ni när ni läser flummet ovan? Har ni något förslag på vilken färg/tapet jag skulle kunna ha i stället för den vita (eller tillsammans med, om fondvägg) i köket? Eller tror ni att vitt kan funka? Det där är ju högst individuellt vad man tycker förstås, men ändå. Jag behöver som synes lite hjälp här. :p
 
Sv: Beslutsångest ang. färg/tapet

Jag tycker att helvita rum lätt känns sterila, särskilt ett helvitt kök som jag hade i min förrförra lägenhet. Jag skulle nog välja en färg som hänger ihop med övriga lägenheten t.ex. grönt som du ska ha i hallen, kanske en annan nyans, grått eller tapet med vit botten och ett diskret grått eller svart mönster. Fondvägg i kök tycker jag ofta blir overkill om det inte är ett väldigt stort kök som har en rejäl hel vägg.
 
Sv: Beslutsångest ang. färg/tapet

Ja, det är lite så jag känner också. Å andra sidan är det bara en vägg i köket som är "hel" så att säga och där tänkte jag ju ändå sätta upp en hylla och någon tavla, så lite färg/annat än vitt blir det ju ändå. Och angående fondvägg menar jag absolut inte något "skrikigt", utan i så fall bara något enkelt enfärgat som bryter av det vita. Det tror jag skulle kunna funka i alla fall. Men jag ska kika in i en tapetaffär i dag, så får jag se om jag kanske kan hitta något.
 
Sv: Beslutsångest ang. färg/tapet

att det blir vitt är ju inte så konstigt, billigare för denne så.

jag hade inte valt vita väggar med vita luckor utan använt något färgstarkt.. men det beror ju på hur det ser ut.. är det öppen planlösning eller är det ett separat kök? om separat kan du utan problem dra på med något riktigt färgstarkt som rostrött kakel och ett mörkt ekgolv eller vadsom..

vita släta köksluckor ser jag inte som någon nackdel.. betydligt billigare att tapetsera och måla om än att byta köksluckor.
 
Sv: Beslutsångest ang. färg/tapet

Jag skulle valt vitt om jag var som dig. Men då diggar jag i och för sig vitt skarpt och är lätt allergisk mot väggar som är exempelvis röda, blå o gula...Tycker hur som helst att det är helt klart finast och fräschast med vitt. Som du själv skriver är det ju lätt att piffa till med färg genom att fixa gardiner o andra detaljer. I min lägenhet är ALLA väggar helt vita, bortsett från badrummets som har en grå rand. Min lägenhet ser ändå inte det minsta steril och opersonlig ut (tycker jag i alla fall :p)
 
Sv: Beslutsångest ang. färg/tapet

att det blir vitt är ju inte så konstigt, billigare för denne så.

Säkert (även om hyresvärden själv hävdar att färgbytet beror på att vitt är flexiblare när det gäller övriga färgval i rummet. Ho, han skulle bara veta vad han har ställt till med :p).

tomten skrev:
jag hade inte valt vita väggar med vita luckor utan använt något färgstarkt.. men det beror ju på hur det ser ut.. är det öppen planlösning eller är det ett separat kök? om separat kan du utan problem dra på med något riktigt färgstarkt som rostrött kakel och ett mörkt ekgolv eller vadsom..

vita släta köksluckor ser jag inte som någon nackdel.. betydligt billigare att tapetsera och måla om än att byta köksluckor.

Köket är ganska litet och inte öppet (även om jag har för mig att öppningen till hallen är ganska bred och jag är osäker på om det finns någon dörr). Vad gäller färg på kakel, golv och bänkskivor så vet jag inte riktigt hur det blir (men kommer ta reda på det innan jag bestämmer mig) men det är troligtvis inte någonting jag direkt kan påverka. Jag skulle tippa på att det blir vanligt vitt kakel och laminatgolv (ek har det pratats om här också). Dels är det ju en kostnadsfråga och dels ska det ju vara ganska stilrent för att kunna passa alla slags hyresgäster. Men både med tanke på att hyresvärden ska godkänna det hela och att köket är så litet känns något riktigt färgstarkt (på väggarna) inte direkt som ett alternativ nu. Speciellt som jag i ärlighetens namn också tror att jag inte skulle vara direkt kapabel till att få till det särskilt snyggt med en massa färg. :p Så det får nog vara något lite lugnare i alla fall.

Jag skulle valt vitt om jag var som dig. Men då diggar jag i och för sig vitt skarpt och är lätt allergisk mot väggar som är exempelvis röda, blå o gula...Tycker hur som helst att det är helt klart finast och fräschast med vitt. Som du själv skriver är det ju lätt att piffa till med färg genom att fixa gardiner o andra detaljer. I min lägenhet är ALLA väggar helt vita, bortsett från badrummets som har en grå rand. Min lägenhet ser ändå inte det minsta steril och opersonlig ut (tycker jag i alla fall :p)

Ja, jag tycker som sagt också om vitt, men tycker nog ändå att det kan bli lite för mycket ibland. Men det (liksom gällande väggar och rum i andra färger) beror ju förstås jättemycket på hur rummet ser ut i övrigt.

Just nu lutar det nog åt att det blir vitt i hela köket dock. Jag var inne i en tapetaffär och tittade i går, men jag fastnade inte direkt för någonting. Jag vet liksom inte alls vad det är jag egentligen är ute efter heller, så det känns svårt. Ingenting känns rätt. Och då känns det kanske säkrast att köra på vitt i alla fall.
 

Liknande trådar

Hemmet Är det någon som vill hjälpa mig med lite tapet-inspiration? Jag behöver tapetsera om i vardagsrummet och jag vill gärna ha en fondvägg...
Svar
0
· Visningar
567
Senast: Daff
·
Hemmet Hallen i min nya lägenhet ska målas om och jag får visst välja färg. Har dock lite beslutsångest! Lägenheten är en hyresrätt så det blir...
2
Svar
20
· Visningar
3 454
Senast: Breaktown
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 371
Senast: cherie
·
Äldre Jag har precis flyttat till större boende, efter att ha bott i diverse små lägenheter med enbart ett till två fönster. Nu har jag en...
Svar
0
· Visningar
668
Senast: Eina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp