Besluts problem - kloka tankar sökes

K

Krulidut

idag förstod jag att det inte skulle funka villket väckta MÅNGA tankar och massa ångest.
Medryttar pollen och jag trivs inte, det bara funkar inte.
Han lyssar inte på mig dels för att jag och ägaren rider så otroligt olika.
vi kallar henne T.
T. har en nackskada som gör att hon inte får rida med händerna och tvingas då till det villket är bra - såklart
jag rider endel med händerna (dels för att jag är upplärd så med en ridlärare som uppmuntrade kröcka nacken.) jag rider så klart också med säte och skänkel men inte alls på samma bredgrad som T.
Villket då gör att han tar mig som semester.
Idag och några gånger innan har jag avbrytit ridpasset för att jag blir så arg
ännu en anledning till varför jag inte ska rida honom. mitt humör :crazy::smirk: kan inte behärska det och det är endast så när jag måste rida ensam.
Brusar ALDRIG upp mig bland folk tvärt om så är jag den som är kolast och rider harmoniskt men det bara går inte på denna häst :eek: så jag tänkte nu januari ut då han flyttas till paddock, funkar det inte då så har jag en plan som är lockande
här är dem

1/ hålla ut fram till sommaren (jag vill ha foder polle på sommaren så då måste jag gå över till alt. 2 och låna häst därifrån.) och hålla humöret uppe.

+ Trevlig ägare, välutbildad häst
- måste rida ensam, hetsigt humör, inget sug till att åka dit.

2/ Byta tillbaka till stallet jag red på innan, alla mina kompisar finns där :love: massa hästar som behöver pyssel, massor att göra, en inte alltid trevlig häst ägare, ibland illa behandlade hästar
skulle börja på grunden till diverse unghästar samt rida ett piggt fullblod.

+ älskiga kompisar, massor med hästar (några tkr jag om massa) massor att göra
- Inte alltid trevlig ägare, jobbig dotter (som dock är bättre nu än innan.) ibland illa skötta hästar

(anledningen till att jag bytte från detta stall var just ägaren och dottern.)

3/ leta ny medryttar polle, jag bor på öland = litet utbud.

hjälp mig :cry:

Sv: Besluts problem - kloka tankar sökes

asså jag kan inte välja, tkr om Babbens ägare JÄTTE mycket men det funmkar inte mellan mig och pollen :(
och på andra stallet är ägaren go och glad = bäst vissa dagar och behandlar alla som riktiga ök vissa dagar och klagar på allt. men å andra sidan har man kompisar då :/

Om du vill fortsätta rida den häst du rider idag, skulle jag dels be om att få rida för instruktör eller be ägaren om hjälp. Eller ställ inte så höga krav på dig, och hästen. Ut och busa i skogen, lek och ha roligt. I och med att du verkar ha mycket humör, och så även kanske hästen? ;) Så måste ni ju till å börja med ha ROLIGT tillsammans. Annars går det inte.

Glad ryttare = glad häst = Mer samspelt ekipage! :)

Det där är omöjligt att svara på, något du själv måste välja. Är väl inte hela världen om man väljer "fel" heller.

Å ena sidan betyder kompisar jättemycket, allt blir så mycket roligare om man kan dela upplevelser tillsammans med andra. Mycket tråkigare att rida själv, även om jag personligen tycker att det är bra att rida själv ibland också för att man inte ska glömma bort hästen och tappa fokus.

Å andra sidan så ska man såklart gilla hästen också. Lyxigare såklart att FÖRST kunna välja häst genom att köpa den själv och sen hitta en bra stallplats med stallkompisar! ;)
Helt ärligt så låter det där som en optimal häst att utveckla sig i ridningen på, det måste ju vara uppförsbacke och kämpigt ett tag för att man ska bli motiverad nog att utveckla sig. Känns det för mig iaf :p Och hellre en häst som går bra när man väl börjar kunna rida med sitsen än en häst som är totalt felinlärd och blir tungriden i handen istället om man inte rider den kanonbra och då lyckas kompensera för den biten.

Som sagt, ditt beslut att ta.
Varför har du medryttarhäst?
För att utveckla din ridning?
För att du vill ha kul?
För att du vill ha kul med dina kompisar?
För att du vill hålla på med hästar?

Rangordna dom där punkterna så kanske du har ditt svar! ;)

Om du vill fortsätta rida den häst du rider idag, skulle jag dels be om att få rida för instruktör eller be ägaren om hjälp. Eller ställ inte så höga krav på dig, och hästen. Ut och busa i skogen, lek och ha roligt. I och med att du verkar ha mycket humör, och så även kanske hästen? ;) Så måste ni ju till å börja med ha ROLIGT tillsammans. Annars går det inte.

Glad ryttare = glad häst = Mer samspelt ekipage! :)

Instämmer till fullo! :bow:
Lägre krav ger mindre frustration! Alla behöver vi nog våra kravlösa perioder där man bara har kul med hästarna eller testar lite annorlunda saker där man inte har så höga ambitioner.

jag vill rida med andra, vi är ute och busar osså inget fel på det.
Han r hingst = jag vill inte rida med andra..
ägaren berättade att han hoppatr på en polla när hon red ut. *host*

ang. tränare

vi tänkte träna för tränare men just nu är min ekonomi inte så stadig :D mor och far betalar månads kostaden för att få rida han då och jag får stå för övriga kostnader..
Vi ska träna för ägaren i hoppning.

men altså inget fel på hästen, hästen kan mycket så det är inte hästens inteligens som brister :d
jag klarar bara inte av att rida ensam ilängden. känner inget sug
när vi rider ut blir det mer lunka lix. tar en galopp och en trav osv. men man känner inte det där JA RIDA UT :banana:

jag är socialtberoende tror jag :o

Senast ändrad av en moderator:

Fast en hingst ska i mitt tycke kunna ridas tillsammans med andra hästar, likväl som valacker och ston. Men nu är det förstås inte din häst, så det måste man isåfall prata med ägaren om... :)

Men roligt kan man ha på egen hand också. Ut och galoppera i backar, rid kringelikrokar mellan träden, prova nya vägar, ställ inte så stora krav. Ni verkar ha hamnat i en ond cirkel, och den måste brytas på något vis.

Gå igenom vad du brukar göra under ridningen. Är det mycket dressyr? Krav på form? Samma skogsrunda varje gång? Oftast gör man saker på rutin, som sedan visar sig bidra till den onda cirkeln ;)

Tillägg: Missade visst halva ditt inlägg om sällskap :P Finns det inte en kotte ni kan rida tillsammans med? Någon som har en valack i samma stall eller så? Att han försöker hoppa upp på andra hästar måste bort, känns det som... :)

Det där är omöjligt att svara på, något du själv måste välja. Är väl inte hela världen om man väljer "fel" heller.

Å ena sidan betyder kompisar jättemycket, allt blir så mycket roligare om man kan dela upplevelser tillsammans med andra. Mycket tråkigare att rida själv, även om jag personligen tycker att det är bra att rida själv ibland också för att man inte ska glömma bort hästen och tappa fokus.

Å andra sidan så ska man såklart gilla hästen också. Lyxigare såklart att FÖRST kunna välja häst genom att köpa den själv och sen hitta en bra stallplats med stallkompisar! ;)
Helt ärligt så låter det där som en optimal häst att utveckla sig i ridningen på, det måste ju vara uppförsbacke och kämpigt ett tag för att man ska bli motiverad nog att utveckla sig. Känns det för mig iaf :p Och hellre en häst som går bra när man väl börjar kunna rida med sitsen än en häst som är totalt felinlärd och blir tungriden i handen istället om man inte rider den kanonbra och då lyckas kompensera för den biten.

För att utveckla din ridning?
För att du vill ha kul?
För att du vill ha kul med dina kompisar?
För att du vill hålla på med hästar?

Rangordna dom där punkterna så kanske du har ditt svar! ;)

förstår ag till fullo, jag söker enbart tankar som kan få mig att tänka på annat sätt

klart jag kan rida själv osv. men inte alltid det är så förbövelens tråkigt att åka ut till stallet inga skratt ingenting. tar in hästen borstar rider borstar släpper ut sticker hem :(
fattas massa saker där imellan som jag inte kan bygga upp själv.

Han han är trevlig, vi har utbvecklats sedan jag började rida han men jag känenr inget sug.
Det är det jag trivs med honom när han funkar i ridningen, i skötsel men jag trivs inte alls när han tar mig som semester och att jag måste rida själv.
jag vill inte ha uppförsbacke för jag blir omotiverad, först vid nerförs backe känner jag sug.
men uppförsbacken är för brant (det är väll mest utav privata skäl som det är uppförsbacke :o )

Jag är kär i en häst som står i förra stallet, han har patella upphakning dock. men jag har påbörjat grunden för honom och han är värkligen värdens goaste. han är väll en anledning till att jag börjat tvivla.
Jag har inga krav på hästen i rund och botten, jag vill ha roligt, busa med kompisar, rida dressyr ibland, hoppa ibland och se att hästen utvecklas. se att muskler börjar komma osv.
och denna polle har detta :(

kanske inte ut och busa ÄN men han har glimten i ögat som man ser om man omedvetet letar annat.

Igår när jag gick och la mig (dagen innan jag skulle åka till Babben, men jag skulle även ill gamla stallet som jag åker till ibland.)
Jag tänkte inte på vad jag skulle göra med babben utan vad jag skulle göra med Deloro :o
pinsamt läge men nee jag kör januari ut känns det lika jävligt då så slutar jag.
ska prata med ägaren nästa gång jag åker ut, måste jag göra så hon vet om hur det ligger till.

1.För att utveckla din ridning?
1.För att du vill ha kul?
1.För att du vill ha kul med dina kompisar?
1.För att du vill hålla på med hästar?

hjälpte inget :D

Hur sjutton skulle det bli om du någon gång skaffade egen häst då? :p "Nää... det finns ingen att rida ut med den här veckan så jag skiter i det!" :devil:

Blir helt paff när någon skriver såhär, känner såklart igen känslan av frustration när det inte går som man vill, och lite tristess om man gör samma saker om och om igen (pga fantasibrist) men känner jag så då brukar jag lägga in något pass med klickerträning istället för ridning, testa rida en "bana" med hjälp av koner, bommar och lite sånt lite trail-aktigt, rider barbacka bara för att träna min egen balans - kan då inte kräva nämnvärt av hästen eftersom jag har fullt sjå till en början åtminstone med att hålla koll på mig själv, tänker ut någon lite annorlunda övning man kan jobba på som är totala motsatsen mot vad man brukar träna på (alltså helst inget som man ser som en svårighet utan finslipa på något man redan gör hyfsat bra för att inte bara jobba med motgångar och köra fast) och då BARA tänka på det istället för att fokusera på allt som skiter sig, eller så gör jag som vanligt och är tokfokuserad på att hästen alt. jag ska utveckla sig/mig inom ett visst område för dagen, och tragglar sen inte på med en massa annat trots att det känns som att man nått sitt mål.

Oavsett så lycka till och hoppas att det kommer kännas bättre framöver! :)

Jo vet, det funkar om man ligger före eller långt bakom men inga utav mina kompisar (och en annan tjej som är kompis som har häst längre ifrån men som kunnat komma) vill inte rida med i och med att han är hingst, och jag vet inte hur de skulle reagera om det hände nått.
När vi rider allihop är det bus (i kontrolerad form från min part iallfall) när vi rider ut, så klart rider vi seriöst oxå men rider vi ut är det lek, hästarna har ridsemester så att säga xD jag saknar det lite, hela gärnget tävlar på åker osv.

Vi har inga backar på öland :rofl:

kan gå genom ridpassen här då.

Dressyr, hoppning funkar inte då han är otroligt het och jag kan inte hantera han i hoppning pinsamt nog :rofl: jag älskar att hoppa men han är lite läskig, han rusar imot och hoppar alltid men man får känslan "nu nu dör vi.." XD

Krav på form finns alltid, han ska lyssna, halter, fattningar, avbrott är väll det vi jobbar mest då det är där allt brister.
Jag blir frustrerad och får **** ryck och allt blir bara pusselbitar som inte passar. Då brukar jag avbryta och känna mig allmänt misslyckat och jaa så gåt alla tankar igång "varför rider jag han, jag förstör honom, jag kan inte rida, jag borde sluta rida osv osv."

han står ensam, inga hästar inom 2 mils radie (weei im i paradise....)

de närmaste jag känner är mina kompisar men dem får inte rida å långt, 8 km ridväg. efter som att 8:a åriga dottern brukar vilja rida med så klart och hon kan inte alltid rida, sladden hoppar ur ibland och då åker hon av i ett träd eller nått och alla måste rida hem och får ridförbud...:angel: jaa det har hänt.

inte kommer det vara jag som får bort det, detta är fösta hingsten jag rider och får oftas block out i oanade sittuationer tyvärr...

Okej, förstår lite bättre efter ditt senaste inlägg :p (edit; innan du hann skriva ännu ett till :rofl: )
Om man inte "känner något" för hästen så - nej, då kan det vara mer givande att bara få vara ute och pyssla med en häst man har starkare band till. Även om det inte är lika givande utvecklingsmässigt.
Förbättra ridningen har man all tid i världen till, lite beroende på hur högt man satsar givetvis, att må bra och göra sånt man trivs med är viktigare! :)
Har aldrig haft någon riktig topphäst själv, och stundvis häst som knappt gått att anstränga av rädsla för att den ska "gå sönder" eller att den varit halt, men nog sjutton kan man gilla läget ändå så länge man trivs med stallkompisar och häst! Förra kusen var jag skitstolt över när han hade lärt sig lite klickerträning under hagvila pga sträckning, det var minst lika givande för mig som att rida! :)

jag ska aldrig skaffa häst, har aldrig ställt mig den tanken :rofl:
kag trivs med att rida andras hästar och inte vara bunden.

okey nu radar jag upp det som inte funkar och det jag saknar

- Jag och Ägaren rider för olika, han ser mig som semester
- Jag vill INTE rida ensam jag klarar inte det det går inte inte inte.
jag är så social så jag bryter ihop asså seriöst.
- känner inget som hälst sug till att rida han, oavsett om vi ska hoppa eller dressyra eller rida ut. jag känenr sug när någon ska med och fotografera - undra vad det beror på
- jag saknar mina kompisar som jag aldrig träffar mer än 1 g i månaden om änns det.
- jag är kär i en häst som står i gamla stallet
- jag trivs bra med babbens ägare

mina problem
- humöret är helt åt helskotta tro mig.
- jag är FÖR social om ni inte redan märkt det
- Jag saknar suget.
- kraven

jaa listan kan göras längre

men samtidigt känner jag att jag inte utveklas så mycket endå.
Min sits har kanske blivit bättre om nått
men jag har samma jävliga hand som jag kämpat med i 1000000 år känns det som :p :rofl: jaa jag försöker rida mer med ben och säte men alla kan bli lite senila :rofl:

sedan tror jag inte att det funkar i kemin mellan han och mig :crazy: känns inte så.

eller så har jag rdan bestämt mig, känns så just nu
jag vill byta
jag vill ha kompisa
jag vill pilla med deloro
jag vill jag vill jag vill :o

Senast ändrad av en moderator:

totola jag måste bara :bow: för du får mig att tänka
även fast jag nu bestämt mig att det till 90% chans att jag byter tilbaka till gamla stallet

Hästen som jag är intresserad av är fler, unghästar allihop för dör tillfället vill jag inte rida mer än på ridskolan men jag vill pilla med hästar.

Deloro har patellan upphakning som sagt men han funkar, longerade idag och han funkar han lyssnar osv.
börjar jag med honom är mitt mål galoppen. för den är han inte alls med på :rofl:
men på nått sätt känns det bättre att börja på nått från början se den utvecklas, ny framsteg, nya muskler osv.
kunde lyfta hans ena bakhov när han skulle värkas idag när ägaren brukar binda upp hans fötter -no coments-
känns er kravlöst med han på nått sett
stallet känns mer kravlöst.

kan gå genom ridpassen här då.

Dressyr, hoppning funkar inte då han är otroligt het och jag kan inte hantera han i hoppning pinsamt nog :rofl: jag älskar att hoppa men han är lite läskig, han rusar imot och hoppar alltid men man får känslan "nu nu dör vi.." XD

Krav på form finns alltid, han ska lyssna, halter, fattningar, avbrott är väll det vi jobbar mest då det är där allt brister.
Jag blir frustrerad och får **** ryck och allt blir bara pusselbitar som inte passar. Då brukar jag avbryta och känna mig allmänt misslyckat och jaa så gåt alla tankar igång "varför rider jag han, jag förstör honom, jag kan inte rida, jag borde sluta rida osv osv."

Av det du skriver här får man fortfarande känslan av prestationskrav. Du känner dig ju misslyckad trots att du högst sannolikt inte fått/tagit dig en chans att lära dig hantera situationen.
Het häst vid hoppning - låtsas att det är en unghäst du aldrig tidigare har hoppat. Rid cavaletti och öva på vägval och att hålla ett balanserat och jämnt tempo. Om du inte skulle få till det tempo du vill - lägg en liten volt eller tvärstanna (helst i god tid innan "hindret" så ingen behöver riskera att hästen lär sig vägra! ;) ) Avbryt och ta en andningspaus eller gör något annat en stund om du känner att det börjar gå för fort. När du har kontroll på cavalettin så använd samma tänk över enstaka hinder. Tänk att hästen SKA hålla ditt lugna tempo, gör den inte det så hoppar du inte helt enkelt :p Bara för att man har hinder uppställda så betyder det inte att man måste hoppa. Ta det här som exempel bara på vad man kan öva på för sätt, är absolut ingen hoppexpert själv :o

När du blir frustrerad i dressyren så försök bryta ner pusselbitarna som inte passar till en i taget och bry dig inte om ifall de andra blir fel under tiden. Just vad gäller halvhalter, fattningar och avbrott - det är sånt som man kan öva på i evigheter utan att få någon effekt eller nämnvärd förbättring av om man inte gör det "rätt". Men för att du ska få det "rätt" kan det krävas att man vågar misslyckas och vågar testa lite andra metoder och övningar. Ibland som inte har ett dugg med själva momentet att göra :p Vissa hästar blir ju t ex för framtunga för att kunna göra balanserade förhållningar på, då kanske det lönar sig att öva på t ex bakdelsvändningar och bara allmänt att testa rida i lite lägre tempo stundvis med fria hjälper så hästen får lära sig hålla balansen och tempot själv utan att bryta av. Att träna flytta bogarna in/ut på böjt spår osv. Att testa rida övningar innan fattningarna för att hitta ett bra utgångsläge för att få till en bra fattning. Att öva på att länga tygeln lite varje gång man ska göra en avsaktning (bara för att få bort ovanan att dra med handen om man nu brukar göra så :angel: och istället bromsa genom att sjunka ner ) osv.

Finns massor man skulle kunna rabbla upp, men du förstår nog min poäng.?

totola jag måste bara :bow: för du får mig att tänka
även fast jag nu bestämt mig att det till 90% chans att jag byter tilbaka till gamla stallet

Hästen som jag är intresserad av är fler, unghästar allihop för dör tillfället vill jag inte rida mer än på ridskolan men jag vill pilla med hästar.

Deloro har patellan upphakning som sagt men han funkar, longerade idag och han funkar han lyssnar osv.
börjar jag med honom är mitt mål galoppen. för den är han inte alls med på :rofl:
men på nått sätt känns det bättre att börja på nått från början se den utvecklas, ny framsteg, nya muskler osv.
kunde lyfta hans ena bakhov när han skulle värkas idag när ägaren brukar binda upp hans fötter -no coments-
känns er kravlöst med han på nått sett
stallet känns mer kravlöst.

Ja men dåså! ;)

Såna framsteg kan såklart kännas mycket större än "jag lyckades få till min handställning 2mm bättre idag" för att du känner att DU gör något för hästen, så det kan jag mycket väl förstå! :)
Fast när jag hör ditt dilemma är jag himla glad att jag har egen häst(ar) :devil:

Felet jag tycker syns egentligen ganska markant, är kraven. Kraven på dig, och på hästen. Självklart ska hästen hela tiden lyssna på DIG, allt ska vara under kontrollerade former.

Men krav på form, jämt? Vissa dagar orkar man inte. Hästen orkar inte, det blir tråkigt. Kravlös, rolig ridning måste finnas. Hästen jag rider skulle slänga av mig i första bästa dike om jag krävde koncentration och jobb från hans sida hela tiden... ;)

Jag tycker att man ska utgå från hur hästen känns, känns den lite uttråkad så kan man skippa dressyrpasset man planerade, och bara ut och busa. Är han arbetsvillig och positiv tycker jag att man kan lägga in lite krav på form och jobb även om ni egentligen skulle ut på en lugn mysrunda i skogen. Man måste alltid anpassa sig efter sitt humör, och hästens. Det är trots allt levande djur :)

red över cavaletti för ett litet tag sedan, ägeren berättade innan att när hon fick hem babben kunde han inte skritta över dem :rofl: ja du tolkar det där som du vill
vi jobbade med cavaletti dagen efter och då gick det bättre :)

Hoppade första gången ett 30 cm högt hinder.han hoppade ca. 90 över :smirk: han är gooooood hoppare men jag är lite bristande där :rofl:
har JÄTTE svårt för att hålla i och korta hästen innan hindret :o
en av mina svagheter inom hoppning.

det du just rabblade upp är dte jag inte kan, jag kan bara inte blunda för nått som gick shit, jag har krav på mig som ibland trycker undan det roliga med ridning.
Om jag känner att nått går bra så testar jag nått lite svårare osså går inte det så avlider jag :rofl: nej inte riktigt så men jag blir besviken på mig själv för jag vet att han kan och jag borde kunna men ändå går det inte

svar till andra inlägget

Allt blir mycket tydligare när man gör nått för hästen än sig själv.
särskilt om amnn rider ensam för när vi rider allihop har vi en yjej som älskar att fotta *_* drömm eller hur ;)

haha var lycklig du :D du har säkert ett bättre humör än mig xD
men ska prata med ägaren nästa gång jag ser henne MÅSTE göra det

men vad ska jag säga då
hon red hos det stallet jag ska byta tillbaka till innan oxå, hon red in hans unghästar och tkr INTE om han så mkt, förvisså ska babben stå i hans andra stall, dock bara hagplats och hela stallet är tomt.

asså kravet på formen är inte jämt men rider jag dressyr vill jag ha hästen mellan hjälperna. rider han dock bara på helgerna kan jag tillägga.
han har samma temprament hela tiden "Hey ho here we go"
blandat med " JAAAAAAAG är BÄÄÄÄSST jag är HIIIIINGSTE du görsom JAAAAAAG säger NUUUUU" fast det får han inte :rofl:
men endå.

läste igenom tråden nyss
och jaa det är kraven kraven på mig själv för att inte misslyckas och rida lika bra som någon idyll jag har.
och kompisar det är väll det jag läst flest gånger

Jo jag tolkade det som att du alltid klämde ihop hästen med "NU SKA DU GÅ PÅ TYGELN" ungefär, men så var det ju inte ;) Så det du skulle behöva jobba på är väl egentligen att bli med självständig, även om man är social så måste man på något vis kunna uppskatta att vara ifred ibland... Tex i stallet.

Och självklart att minska kraven på dig själv. Det blev kanske inte perfekt, so what? Vi tar det igen. En annan gång. Också avslutar ni med någonting som ni båda kan och som är roligt.

Och som Totola sa: Beröm dig själv när du gör någonting rätt! Minsta lilla grej, allt som är bra måste uppmärksammas. :bump:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 468
Senast: mars
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 896
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 477
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar