Beslutet är fattat...

Bowman

Trådstartare
Durant lägger ner träningsverksamheten. Tävlings och träningsförhållandena på Täby har blivit för dåliga och något vettigt alternativ i Sverige eller Norge finns inte. En av nämnda orsaker på Täby är dåliga banor. Samma som på Säve. Hård bana på grund av för lite eller inget vatten. Undrar vilken respons detta ger hos ansvariga inom svensk galopp. Troligtvis mycket liten...
Man undrar hur man kan hålla igång och driva 50 banor i ett annat mindre land när man knappt kan driva tre banor här i Sverige?:confused:

Sv: Beslutet är fattat...

Nu är jag inte så insatt i galoppen men det har ju skrivits lite här om banproblemen http://www.svenskgalopp.se/sg/nyheter-skg/nyheter/942-graesbanorna-pa-taeby-galopp.html

Jag såg nyligen på lunchgaloppen (28 juli?) där en häst störtade och expertkommentatorn (F R*****skiöld) kritiserade banasvariga för att de inte flyttat loppen då gräsbanan inte kunnat skötas ordentligt. Och här http://www.svenskgalopp.se/sg/nyheter-skg/insaendare/931-banunderlag-pa-taeby-galopp-1.html är ju fler kritiska röster för nu ska en del av loppen tydligen flyttas (dock inte alla?) för bevattningen funkar tydligen inte som den ska men nu har det ju regnat i alla fall hos mig blev det för blött nu då?

Som sagt jag håller inte på med galopp aktivt men banorna måste ju skötas för att ge optimala förhållanden. Jag uppfattar det dock som om Täbys VD är mycket väl medveten om problemen ... nu i alla fall

Senast ändrad:

nu får banan regn iaf :angel:

En annan anledning är väl att Yvonnes man är från Sydafrika och att de ska flytta dit...

Håller med om att hästarnas säkerhet MÅSTE gå i första hand. Banveterinären MÅSTE våga flytta/avblåsa tävlingsdagar/lopp!

Tror att bevattningssystemet var paj + att det växer alger i gräsbanan så nytillväxt är svår/omöjlig? De hade haft gräsexperter där...

Mycket tråkigt att de flyttar men helt förstårligt.

Yvonne har ärvt hotell (typ resort) i sydafrika från sina föräldrar och ska flytta till samma område och ha grisfarm samt ev några amatörhästar.

Det är massor av orsaker till att hon slutar, droppen som fick bägaren att rinna över är banpersonalens oförmåga att presentera en bana i dugligt skick. Men det är som sagt inte enda anledning, beslutet var taget långt innan det blev offeciellt.

Angående bevattningssystemet har det varit känt i åratal att man någongång måste tömma och rensa på alger men inget har gjorts. När nu systemet havererade gjordes ändå ingenting på ett par veckor och därför blev gräsbanan (och i viss mån dirten) obrukbar.

fast algerna är i gräset, därav ingen återväxt.......

vet du om det är i johannesburg eller kapstaden?

Det är ingen återväxt för att det inte går att vattna men ja det är alger i gräset också.
Dessutom har jag hört att gräset är klippt för kort, men det vet jag inte om det är sant.

Jag har för mig att det var kapstaden, men jag kan minnas galet. :p

åh kapstaden... då kanske jag kan rida hos Yvonne när jag är där haha :angel:

Red lite för Yvonne i vintras och hon berättade lite om Sydafrika då. De har tydligen en helt annan ridstil där. Tydligen en rätt tuff stil med hårda händer. Vad jag förstod blev hon lite varnad för att rida hästarna där...
Vill minnas att deras hus låg rätt långt norrut, inte så långt från Durban. Men minns kanske fel...
Har inget minne av att Troy är från Sydafrika. Men han kan ju åkt därifrån till England när han inte var så gammal...

Troy är INTE från Sydafrika, han är av blandad härkomst men just nu kommer jag inte ihåg hur mixen är(kan fråga honom).

Liknande trådar

C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 458
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 141
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar