Beskära hortensia i kruka

ricca

Trådstartare
Nån som har koll på hur man gör det? Köpte den för ca 4 veckor sedan. Blomklasarna som fanns då har börjat vissna lite och vissa blad är bruna och torra i kanterna. Det kommer nya skott på några av stjälkarna.
Första växten med blommor som överlevt mer än en vecka hemma hos oss :o

Ingen speciell koll på just hortensior...

Fast om man tänker den som vilken växt som helst så mår den sannolikt bra av att få utblommade blomklasar borttagna och vissna blad likaså.

De flesta växter brukar skjuta ny fart om man klipper lite i dem :)

Hortensia brukar klara ganska tuff beskärning, men jag hade planterat om först och försökt få goda förutsättningar överlag. De brukar vara ganska hårt drivna nämligen, och behöva mer rotutrymme.

Kan tänka mig det, det är ju en rätt stor växt. Betyder det att den bör ha speciell jord och näring också? Tips?
@lady_vip
Det beror vilken färg du har på den, är den blå ska du köpa jord för surjordsväxter. Är den rosa kan du köpa typ pelargonjord. Köp inte nån sån billig jord, den är värdelös och blir bara som en svamp. Vanlig näring funkar, jag brukar använda BioBact.

Vilken vetenskap det blev :D Vet du varför det skiljer sig mellan färgerna? Min är iaf blå. När ni experter pratar om billig och dyr jord vad betyder det i literpris? Eller räcker det att gå till en riktig växtbutik?
@lady_vip

Vilken vetenskap det blev :D Vet du varför det skiljer sig mellan färgerna? Min är iaf blå. När ni experter pratar om billig och dyr jord vad betyder det i literpris? Eller räcker det att gå till en riktig växtbutik?
@lady_vip
Grejen är att den blåa och rosa hortensian egentligen är samma sort, de blommar i olika färg beroende på vilken surhetsgrad jorden har, sur jord = blåa blommor, rosa blommor betyder att jorden är åt det neutrala eller basisk.
Så du ska köpa surjord, köp den för rhododendron eller azalea, det finns små påsar på växtvaruhus för typ 50 pix.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
2 072
Senast: Martenix
·
Trädgård & Växter Monsteran jag köpt till jobbet i somras mår pyton! Jobbar halvtid och varje vecka då jag kommer till jobbet har den fått fler gula blad...
Svar
9
· Visningar
2 535
Senast: eyz
·
Hästvård Jag köpte mitt sto Barka för ungefär ett år sen. Då hade jag redan ridit henne under flera år och var väl bekant med att hon haft...
Svar
16
· Visningar
2 961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka