besiktning

L

LindaLo

Vad var det som hände egentligen?! :confused:

Igår kom veterinären o skulle besikta pållen. Han böjde o hade sig och jag tänkte i mitt stilla sinne "hur klarar gamle mannen det här då när det har varit kallt och regnigt hela dagen". Jag påpekade hästens ålder (22år) och meddelade vet. att pålle är ganska stel. Visst, sa veterinären.

Idag är min pålle varm o svullen på två ben. Han har en gammal senskada sen förrut och den känns inte direkt bättre idag. Tur iaf att pålle inte blev halt på kuppen.

Men brukar det vara så här efter besiktning? :confused:

Jag hade ALDRIG tillåtit att vet el någon anann hade böjt en såpass gammal häst. Helst inte böjas alls utan hellre röntgen.
Varför bes ni en så gammal häst??

Jag hade ALDRIG tillåtit att vet el någon anann hade böjt en såpass gammal häst. Helst inte böjas alls utan hellre röntgen.
Varför bes ni en så gammal häst??

För att få hästens hälsotillstånd på papper. Veterinär gör ju ganska mycket annat förutom att just böja ben. Dessutom borde väl vet. veta att gammal häst inte böjs som en ung?!
Kan man se senor och eventuella senskador på plåtar? :confused:

Kan man se senor och eventuella senskador på plåtar?

inte på röntgen plåtar! Men via ultraljud, det görs vanligast på klinik.

Har inte själv varit med om att hästen blivit blivit varm o svullen av böjprov men det låter ju inte helt omöjligt med tanke på att det är en äldre häst.

Liknande trådar

Hästvård Hej, förra veckan när jag longerade min kille så snubblade han och satte i ena knäet i backen men vi sprang efter o se så att han inte...
Svar
1
· Visningar
504
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en 10 årig valack som jag tog in från betet idag för borstning. Han gör alltså ingenting just nu i motionsväg utan skrotar...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 180
Hästvård Jag vet inte riktigt varför jag skriver den här tråden. Behöver väl kanske bara få skriva av mig och höra andra erfarenheter. Igår när...
Svar
12
· Visningar
1 421
Hästvård Hästen brallade till igår när jag busade runt i hagen med mina två. Hon snubblade till och stampade sig på framhoven. Jag tog då in...
Svar
9
· Visningar
1 157

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka