Besiktning?

D

Duplica

Ja, så var det snart dags att köpa den där världsbästa lektionshästen jag blev skötare på när jag var tretton, dvs för nio år sen. Äntligen ska han pensioneras!

Min fråga till er kloka människor är nu:
Hur bör jag göra med besiktning? Hästen kommer jag köpa oavsett skavanker, men vill ju gärna veta om det är något som står på. Räcker det med att ta ut veterinär till stallet, eller borde jag åka in med honom till klinik? Vad är era erfarenheter av båda delar? Går det att få en fullgod besiktning på hemmaplan, och vad behöver jag egentligen veta om en så "gammal" häst, mer än om benen är hela och allt det vanliga? (vet egentligen inte riktigt vad man kollar på besiktning)

Häst är nittonårig halvblodsvalack som inte är det lättaste att lasta...

Sv: Besiktning?

Grattis till kommande hästköpet!

Angående din fråga så tycker jag det beror lite på hur mycket hästen kostar och vad du ska göra med den. Eftersom du har haft kontakt med hästen såpass länge så antar jag att du har lite koll på om han tidigare har varit skadad eller varit med om något annat som kan påverka hållbarheten och det är ju något du kan ta med i dina funderingar. Har varit med om både klinik- och gårdsbesiktingar. Då det inte har gjorts någon röntgen eller liknande på kliniken har dessa besiktningar varit likvärdiga så som jag sett det. Det viktigaste för mig är att ha en duktig veterinär vars omdöme jag litar på.

Om du är säker på att köpa hästen med eller utan skavanker så hade jag tagit hem den, tagit över försäkringen så allt det är ok, sen åka in till klinik för hälsokontroll.

Om du är säker på att köpa hästen med eller utan skavanker så hade jag tagit hem den, tagit över försäkringen så allt det är ok, sen åka in till klinik för hälsokontroll.

Håller med. men sen beror de på vad du ska ha hästen till, de kanske räcker med en vanlig gårdsbesiktning? Några små skavanker har hästen säkert eftersom den är såpass gammal och har gått på ridskola, så ja skulle fixa med försäkring först

Stort grattis! Härligt att höra att en gammal trotjänare får gå i trevlig pension. :bow:

Jag hade gjort som Fijja om jag vore bombsäker på att jag skulle köpa hästen trots kissing spines, avfallna öron, tredubbla tandrader och lösa benbitar överallt. Vanligtvis skulle jag inte köpa häst utan klinikbesiktning, men i det här fallet skulle jag hoppat över det.

Ja, så var det snart dags att köpa den där världsbästa lektionshästen jag blev skötare på när jag var tretton, dvs för nio år sen. Äntligen ska han pensioneras!
Min fråga till er kloka människor är nu:
Hur bör jag göra med besiktning? Hästen kommer jag köpa oavsett skavanker, men vill ju gärna veta om det är något som står på. Räcker det med att ta ut veterinär till stallet, eller borde jag åka in med honom till klinik? Vad är era erfarenheter av båda delar? Går det att få en fullgod besiktning på hemmaplan, och vad behöver jag egentligen veta om en så "gammal" häst, mer än om benen är hela och allt det vanliga? (vet egentligen inte riktigt vad man kollar på besiktning)

Häst är nittonårig halvblodsvalack som inte är det lättaste att lasta...
Eftersom du varit skötare på hästen de senaste nio åren så känner du ju till hästens sjukdomshistoria rätt så bra i alla fall. Jag skulle tänka som du. Ta veterinär till stallet och göra en vanlig gårdsbesiktning. En 19-årig ridskolehäst har med största sannolikhet lite förslitningar här och var, och då kan det ju vara bra att veta vad man ska tänka på. När du sedan köpt hästen så tränar du lastning i några veckor. Sedan kan du röntga på klinik om du vill (dock inget jag skulle bry mig om att göra)

Det känns väl lite overkill att åka in och röntga en häst man redan äger? I bästa fall så hittar man inget eller så hittar du något som hästen antagligen inte har ont av(då den gått igenom en vanlig gårdbesiktning)

Lånar egen knapp

Tack för alla svar! :bow:
Jo, jag har ju känt honom länge och känner honom väl. Han kommer bara flytta ner till privatdelen på ridskolan och, som sagt, så vill jag ju mest ha reda på vad jag ska tänka på och vad jag ska ha för plan för att han ska hålla så länge som möjligt.
Det verkar ju då som att en gårdsbesiktning är ganska lämplig för oss!
Jag ska bygga om lite muskler på honom, rida ut massor och hålla igång honom i jobb. Förhoppningsvis kan det bli någon liten dressyrtävling också. Jag ska helt enkelt ha honom bara därför att jag alltid har velat det ;) jag kommer köpa honom för försäkringvärdet - under 15000 - och jag tar över försäkringen, givetvis.

gud vad länge jag har väntat på detta :love: :love:

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 734
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 919
Senast: Tassa
·
Äldre Vi har ett dilemma här hemma och jag blir inte riktigt klok på hur jag känner i frågan. Vet ju att ingen annan kan avgöra men ibland...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 434
Senast: Heulwen
·
Hästmänniskan Jag är en kvinna på 26 år, ska köpa min allra egna häst 2017.. Ekonomin räcker till så det behöver jag inte få höra, det jag vill ha är...
Svar
15
· Visningar
1 778
Senast: kossankaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka