Besiktiga med MIN veterinär eller?

Mainichi

Trådstartare
Hej hej! :)
Har nog INTE lagt den här tråden rätt men är lite ny här så.. ;) :o
Ska åka och kolla på en häst om några veckor som står ung 3 timmar från mig. Vi har pratat såpas mycket och jag har sett massa videor etc så jag är ganska säker på att jag vill ha honom. MEN, det är ingen billig kille och jag känner att jag vill röntga honom vid besiktning, och dessutom vill jag ha min egna veterinär. Hur funkar det med sånt? Min vet vill säkert inte åka 3 timmar, men vad skulle ni som ägare säga om jag tog med hästen till kliniken där min vet är och besiktigar och röntgar där? Om hästen inte går igenom så gör jag tillbaka den samma dag? Kan jag ens föreslå det eller skulle ni blivit sura? :o hehe
 
Sv: Besiktiga med MIN veterinär eller?

Jag skulle nog inte tycka att det var okej att hästen ska stå i transport ev 6 timmar samma dag. Dessutom är det ju risk att den inte är fräsch när den rest så länge så den kanske inte går igenom av den anledningen. Vare sig som köpare eller som säljare skulle den ideén tilltala mig. Kolla med din veterinär vad den skulle ta i ersättning för en heldag om hen skulle kunna tänka sig göra detta och muta lite till om du nu absolut vill ha den veterinärn.
 
Sv: Besiktiga med MIN veterinär eller?

Jag hade aldrig lämnat ut min häst som säljare för tänk om det händer något under tiden, då blir det ju en jättestor ekonomisk förlust och värdet på hästen kanske minskar. Den risken hade jag aldrig vågat ta..det är en sak om det händer nåt när man som ägare är inblandad men inte när någon okänd/inte ansvarig person har hand om hästen. Det kan bli mycket komplicerat

Jag hade låtit ev köpare välja veterinär/klinik och medverkat men jag hade aldrig lämnat iväg min häst för vetbesiktning då det känns alldeles för riskfyllt. Dessutom riskerar hästen att få flänga fram och tillbaka om alla spekulanter måste ha sin egna veterinär nära sig/i sin ort.

Att ta dit sin egna veterinär är nog rätt omöjligt också, speciellt om den behöver besiktas på klinik - för vilken klinik skulle den vetten hålla till? Det är ju inte så att de kan hoppa från klinik till klinik bara sådär utan det är ju vilket företag som helst med sin personal. Alternativet är gårdsbesiktning men där kommer man inte så himla långt om man vill ha en vattentät besiktning.

Så mitt tips till dig om det går för sig är att du väljer ut/bokar klinik/veterinär i hästens närområde där du själv åker dit och medverkar vid besiktning men att ägaren tar den dit. Säkrare än så blir det nog inte
 
Senast ändrad:
Sv: Besiktiga med MIN veterinär eller?

Jag besiktigar bara med min egen veterinär, på klinik. Inget annat. Därför tittar jag också bara på hästar där det är rimligt att lösa den frågan med tanke på transport etc.

Jag hade föreslagit säljaren redan nu att hästen ska besiktigas av din veterinär. Om säljaren säger nej till detta, får du fundera på andra hästar eller lösningar.
 
Sv: Besiktiga med MIN veterinär eller?

Fråga DIN veterinär om den kan rekommendera någon där hästen står.
 
Sv: Besiktiga med MIN veterinär eller?

Ja, jo, iofs, fan... Tack för svaren! :) får se om min vet kan tipsa om en annan vet annars får vi väl bara åka till klinik i närheten. ;)
 
Sv: Besiktiga med MIN veterinär eller?

Nej, jag hade inte skickat iväg min häst på det sättet.

Mvh Domino_s
 
Sv: Besiktiga med MIN veterinär eller?

Vart står hästen då? Fråga runt, kanske någon har erfarenhet av en klinik i närheten. Sen så följer du med själv när hästen skall besiktigas, så du ser allt och hör veterinärens kommentarer. Då har du också möjlighet att fråga om ev fynds betydelse.
 
Sv: Besiktiga med MIN veterinär eller?

Tack för alla tips! Sitter dock i en liten jobbig sits.. Jag och ägaren har kommit fram till att vi jobbar på HELT olika dagar, och den enda dagen vi kan besiktiga när båda närvarar är alltså om TRE veckor. Jag kan inte ta ledigt för jag börjar på ett nytt jobb imorgon, blir lite fel att ta ledigt efter första veckan liksom. Dessutom har min veternär totalt stängt av mobilen och har åkt på semester i 3 veckor, jag har försökt och försökt att få tag på honom meeeen icke. HUR gör jag nu?? :( Vågar man skicka iväg häst och ägare själva till klinik, typ ATG klinik, och sedan ringa vet? Hur gör man.. ? Eller kan man med att typ ringa frugan till vet och be att få snacka med honom? haha ;) ;)
 
Sv: Besiktiga med MIN veterinär eller?

Är din vet. knuten till en klinik? Isf, finns det kanske någon annan där som kan rekommendera?
Du har ingen som kan åka med i ditt ställe?
 
Sv: Besiktiga med MIN veterinär eller?

Hm, jag vet inte, han är dikstriktsveterinär? Mina föräldrar kan absolut ingenting om hästar, så det finns ingen annan, nej :/ Ska jag bara ringa distriktsveterinärerna och be någon, vemsomhelst, rekommendera? Min vet är ju den bästa häst veterinären, så det känns ju inte helt bra om han inte tipsar men jag vet inte hur man gör annars.
 
Sv: Besiktiga med MIN veterinär eller?

Jag skulle ha lagt handpenning och väntat. Har alltid ångrat när jag inte varit med vid besiktningen, jag vill gärna vara med och känna och diskutera med veterinären som går igenom hästen och se hur hästen rör sig.
 
Sv: Besiktiga med MIN veterinär eller?

Vad händer med handpenning om dom hittar något på röntgen och jag inte längre vill köpa? Vi snackar ändå stor handpenning..
 
Sv: Besiktiga med MIN veterinär eller?

Skriv ett avtal. Om allt som är av vikt. Hasta INTE iväg med besiktningen, det kan bli ett väldigt dyrt misstag.

Avtala om handpengen, i vilka fall den ska betalas tillbaka. Då är både du och säljaren så säkra det går.
 
Sv: Besiktiga med MIN veterinär eller?

Den veterinären är i USA så honom lär du inte få tag på.

Lägg handpenning och skriv kontrakt om att den skall betalas tillbaka om hästen ej går igenom besiktningen ua.
 
Senast ändrad:
Sv: Besiktiga med MIN veterinär eller?

Jag skulle också kommit överens med ägaren att vänta då 3 veckor, mot handpenning. Kanske en symbolisk summa för att hästägaren fryser försäljningen under tiden eller en summa du får tillbaka om den inte går igenom..Eller vad som, bara ni i så fall är överens om att vänta 3 veckor.

För övrigt:
Går det verkligen att ringa till veterinärer ang besiktningsresultat??
De har ju tystnadsplikt och det är sekretess så det är inte säkert att de får göra så, även om det går..altså ifall ägaren tex inte är närvarande. Eller att man själv inte är på plats med ägares intyg?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
414
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 144
Senast: mamman
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
430
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp