Besikta äldre häst?

Sv: Besikta äldre häst?

Och jag går tvärt emot övriga - och tycker inte att man behöver besiktiga. Jag anser mig själv ha kunskapen att se och känna på en häst/ponny av modell promenadhäst om den håller för mina ändamål.
En äldre häst har alltid skavanker. Och ett utslag på böjprov är du skyldig att redovisa till försäkringsbolaget (precis som alla andra saker som inte är U.a på en besiktning.) - vilket (i de flesta fall) leder till reservationer.

Så nä, jag skulle inte besiktiga! (Jag skulle ju självklart väga in risken för att förlora hela köpeskillingen om hästen visar dig vara sjuk, å andra sidan så kan även den besiktigade hästen bryta ben, få kolik, visa sig ha sjukdomar/skador som inte synd vid en vanlig gårdsbesiktning... så.. )

Ts och du är inte samma person. Om du anser dig kunna avgöra om hästen är frisk eller ej innebär inte att TS kan det. Dessutom, ett utslag på böjprov bör ju vara avgörande i huruvida TS köper hästen eller ej. Den ska fungera som läromästare vilket innebär både träning och tävling. En promenadhäst är nåt helt annat...

TS: Självklart ska du besikta hästen!
 
Sv: Besikta äldre häst?

Jag besiktigade den femtonåring jag köpte efter tio års bekantskap. Liten markering på ena fram bara, inget att haka upp sig på :)

Skulle absolut besiktiga men man kan ha lite mer överseende med småsaker, rådgör med veterinären.
 
Sv: Besikta äldre häst?

Jag sålde en 18-årig ponny för några år sedan. Han gårdsbesktigades och hade en 0,5-gradig hälta efter böjprov på hf under 4-5 m, annars UA. Tror faktiskt det stod UA i besiktningsprotokollet sedan också, men kan inte svära på det. Nåväl, han fyller 24 i sommar och är ännu en fräsch liten krutdunk :D. En massör hade varit ute i år och sagt att om hon inte vetat hästens ålder hade hon tippat på 12. Ta ut en veterinär som du litar på och gå för besiktning med andra ord :).
 
Sv: Besikta äldre häst?

Jag gjorde böjprov på en foderhäst som jag hade för ett tag sedan, hon var 23 och visade hälta på böjprov, men tack vare att jag gjort böjprovet så kunde veterinären rekommendera att jag bara skulle skritta de första 2 veckorna.
Så jag hade gjort böjprov, men be vet. att vara lite "försiktig" :)
 
Sv: Besikta äldre häst?

Jag köpte en ponny som ridits aktivt hela sitt liv men aldrig tävlat högt eller hoppats högt (Lb) och han var 20 år. Han fick en liiiten anmärkning på böjprov trots att han aldrig förr visat hälta. Jag köpte han ändå och han var aldrig halt (lever inte längre dock) :) man ska ha lite förstående över att små anmärkningar kan finnas på äldre hästar men de kan hålla bra ändå :) min häst reds bara ut i skogen och hoppades bara ibland (aldrig bana dock). När han sen flytta blev han läromästare för en pojke och tränade då hoppning på bana utan problem.
 
Senast ändrad:
Sv: Besikta äldre häst?

Tyvärr kan man nog böja fram hältor. Råkade ut för att en vet böjde en av våra så att den haltade ganska svårt. Den vägrade sedan samarbeta. Dagen efter gicks hästen igenom på klinik. Där förstod man ingenting. Hästen fick ua rakt igenom och bedömdes vara i fantastiskt bra skick med tanke på historik och ålder. Och den skötte sig perfekt.:)

Har hört att det mest är i Sverige man böjer hästar, men har ingen erfarnehet så jag vet inte.

Tycker ändå att man ska göra vet-koll, gärna med böjprov. Men välj veterinär noga. Känner man ingen som man har förtroende för där hästen står så ta den till klinik. En rutinerad hästveterinär vet hur den ska böja och vad som kan accepteras med tanke på ålder och tävlingshistoria.

Det tristaste med att köpa häst brukar vara alla besiktningar innan någon går igenom...
 
Sv: Besikta äldre häst?

kl
Jag är själv också ganska skeptisk mot böjprov, det är en helt onaturlig belastning av leden och jag är inte övertygad om att det är hälsosamt för hästen. Och som flera redan skrivit, det ÄR stor skillnad på hur olika veterinärer böjer, även om det inte borde vara det.

Vår 17 åriga ponny gick iaf genom gårdsbesiktning med böjprov ua. Det var säljaren (företagare) som gjort besiktningen och jag valde att inte göra någon ny, så jag kan ju inte säga om vet böjde snällt... Ponnyn har inte haft problem med sina leder iaf och han blir 23 till våren.

Vill inte råda dig att böja eller inte böja, det får vara upp till dig. Men om du väljer att inte göra böjprov så ta noga reda på hur hästen arbetats sista halva året, och be att få se hästens journal så den tex inte har blivit sprutad.

Något jag absolut skulle göra om jag köper en gammal häst igen är att testa för PPID/cushing!!!!
 
Sv: Besikta äldre häst?

jag hade aldrig böjt en 17 år gammal häst..d e eju somå be en 50 åring böja ihop sina ben som bara den å sen springa utan problem... de funkar inte...

därimot hade en vet fått göra en besiktning men i stället för böjprov hade jag gjort ett arbetsprov. longering/ridning/körning

jag har en 28 åring här i stallets om ALDRIG någonsin hade gått igenom en besikting när jag köpte henne för 13år sedan..men hon e pigg å glad änn i dag =) Vi har tävlat distans, dressyr å hoppning mm mm så hn har vatt JOBBAD ordentligt utanproblem.. jag tycker att handlar de inte om MASSA pengar såhade jag låtit bli.. gäller de 30.000krå upp så kanske man skulleöverväga ett böjprovmen de e som du säger att risken e bara att dom böjer fram nått som aldrig funnits å så e hästen förstörd sen =(
 
Sv: Besikta äldre häst?

Ursäkta???? Jag är 50 år och böjer både leder och rygg utan minsta besvär så vad tusan menar du??? Jag har ett aktivt, fysiskt krävande jobb samt tränar 2 hästar...jag är inte ensam om det i min ålder. Flera är äldre än jag är...och har inte några fysiska hinder.

Korrekt utförd är böjprov på en äldre häst inga problem men ev. markeringar kan ha mindre allvarliga orsaker...MEN, jag hävdar att en fullt frisk 20-årig häst inte ska visa nåt på böjprov om den ska fungera som läromästare med träning och tävling.
 
Sv: Besikta äldre häst?

Ursäkta???? Jag är 50 år och böjer både leder och rygg utan minsta besvär så vad tusan menar du??? Jag har ett aktivt, fysiskt krävande jobb samt tränar 2 hästar...jag är inte ensam om det i min ålder. Flera är äldre än jag är...och har inte några fysiska hinder.

Korrekt utförd är böjprov på en äldre häst inga problem men ev. markeringar kan ha mindre allvarliga orsaker...MEN, jag hävdar att en fullt frisk 20-årig häst inte ska visa nåt på böjprov om den ska fungera som läromästare med träning och tävling.

jag menar inte att alla 50 åringar e stela mm.. men jag e 27år gammal åom inte jag e ordentligt uppvärmd skulle till å med jag vara stel..

tyvärr e de många veterinärer som överböjer hästarna sådom får men för de sen =( sen en liten sak till.. jag anser att om man köper en 20 årig hästs å ska den inte ut på så avancerade tävligar direkt så de har nån betydelse om den klarar ett böjprov elelr ej sålänge den e ohaltå inte har ont i vanligt arbete mm
 
Sv: Besikta äldre häst?

är det inte bättre att köpe en lite hållbarare häst än någon som kan gå sönder av ett böjprov?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Grazing
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 810
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 733
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 240
Senast: Sixten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp