Besikta äldre häst?

caradan

Trådstartare
Vi har kollat på en läromästare till min dotter, en korsningsponny på 17 år i år.
Han är fin i benen och man kan inte se några tecken på hältor/ohälsa i ben eller i övrigt.
Han är försäkrad till beloppet som han kommer att kosta oss.
Jag är rädd att de ska böja fram hältor som egentligen inte finns eftersom han är lite till åren.
Måste han besiktas för att vi ska kunna överta försäkringen?
Bör jag besikta i vilket fall bara för att?
Kan man göra en besiktning utan böjprov?
 
Sv: Besikta äldre häst?

Jag skulle nog för min egen skull ta ett blodprov/urinprov och göra ett arbetsprov. Dvs be vet kolla att hästen ser fräsch ut när den rids och ta ett prov för att konstatera att den inte går på smärtstillande eller liknande. Hästar som har arbetat hela livet och börjar närma sig 20 är sällan helt rena på böjprov enligt min erfarenhet.
Dock så brukar det inte vara några problem att ta över försäkringen från säljaren utan besiktning så länge man inte ska höja summan hästen är försäkrad för.
 
Sv: Besikta äldre häst?

Du bör göra en gårdsbesiktning åtminstone, även om ponnyn är 17 år. Böjer fram hältor som inte finns gör man inte, utan visar ponnyn hälta i samband med böjprov så är det något som är fel på ponnyn, inte på veterinären. 6 kilos tryck är normen och det bör en frisk ponny klara. En 17-åring kan möjligen visa 1/2-1 grad på böjprov, det hade jag accepterat på en så gammal ponny. Men den kan lika gärna visa betydligt mer och det hade jag inte accepterat. Skall du ändå ta över ponnyns försäkring så spelar det ingen roll om den får någon anmärkning, så länge som du inte vill höja upp försäkringen. Man bör tala om för veterinären att ponnyn är 17 år också så att man kan ta hänsyn till det.
Sen. Kommer vi till resten. det är inte bara hältor som kan vara ett problem, det finns massor med saker som bör kollas igenom innan man köper en ponny/häst. Dels gör man ett hostprov, köp INTE en ponny som inte går igenom detta utan anmärkning för det kan bli stora problem på sikt. Man kollar även synen så att inte ponnyn är halvblind. Och lämpligen så gör man ett arbetsprov och kollar hjärta och puls. Hovar bör också kollas så att inte ponnyn har otrevliga hovsprickor eller andra icke önskvärda saker. Även muskulaturen gås igenom så att ponnyn är jämt musklad, en snedmusklad ponny tyder på problem. Och gå inte på det där med "fel sadel" och annat tjafs.
M a o, klart att du skall göra en besiktning! Det kan stå dig dyrt att hoppa över det.
 
Sv: Besikta äldre häst?

Jag skulle då inte köpa en ponny som inte är besiktad.
Sen behöver den inte alltid gå igen UA men det beror ju på VAD som anmärks.
En del anmärkningar är inget problem, andra är det.
Men självklart ska en veterinär gå igenom hästen så ni vet vad ni köper, det är ju ändå småpengar i sammanhanget.
 
Sv: Besikta äldre häst?

Håller med övriga. Visst ska du göra en besiktning. Även om man kanske får räkna med att det kan finnas mindre skavanker på en äldre häst är det bäst att veta om det så man kan ta ställning till om det påverkar det den ska användas till.
Försäkringen påverkas inte om du tar över den rakt av. Det krävs inget intyg för.
 
Sv: Besikta äldre häst?

Och jag går tvärt emot övriga - och tycker inte att man behöver besiktiga. Jag anser mig själv ha kunskapen att se och känna på en häst/ponny av modell promenadhäst om den håller för mina ändamål.
En äldre häst har alltid skavanker. Och ett utslag på böjprov är du skyldig att redovisa till försäkringsbolaget (precis som alla andra saker som inte är U.a på en besiktning.) - vilket (i de flesta fall) leder till reservationer.

Så nä, jag skulle inte besiktiga! (Jag skulle ju självklart väga in risken för att förlora hela köpeskillingen om hästen visar dig vara sjuk, å andra sidan så kan även den besiktigade hästen bryta ben, få kolik, visa sig ha sjukdomar/skador som inte synd vid en vanlig gårdsbesiktning... så.. )
 
Sv: Besikta äldre häst?

Men nu skall inte denna ponny användas som promenadhäst utan som läromästare. En läromästare räknar man med att den skall vara i fullt dugligt tävlingsskick. Så ser jag det i a f. Den borde ha minst tre år kvar på banorna om den är fräsch. Och då skall den även kunna gå igenom en besiktning utan några större problem.
Det leder inte till några reservationer att besiktiga en häst som inte är u a. Inte om man behåller samma förs bolag. Det enda bolag som möjligen skulle kunna ha några synpunkter börjar på A. De är kända för att slingra sig in absurdum. Inga andra bolag har den policyn mig veterligen. Har själv sålt en häst som hade en kilometer med anmärkningar, den såldes som promenadhäst btw. Inte fick den några reservationer för det, köparen tog bara över försäkringen och försäkringsbolaget visste mycket väl hur mycket problem hästen hade för han var deras förs ärende.
Denna ponny borde väl snart påbörja sin nedförsäkring dessutom, den blir ju 18 snart.
 
Sv: Besikta äldre häst?

Det är inte jättelätt att upptäcka syndefekter och hjärtfel själv.

Jag hade absolut besiktigat om jag var mån om att hästen var frisk. Spelar det ingen roll om hästen är sjuk eller på väg att bli dålig - strunta i besiktningen.
 
Sv: Besikta äldre häst?

Bolaget är just A....och ja den har påbörjat sin nedförsäkring.
 
Sv: Besikta äldre häst?

Tack för svaren.

Kan man göra en gårdsbesiktning utan att böja?
 
Sv: Besikta äldre häst?

Och hur gör jag för att begära ut allt som finns om hästen hos A? (vilka papper ska skrivas under etc)
 
Sv: Besikta äldre häst?

Ska du ändå betala pengar för en häst så kan du betala pengar för en som du vet är friskt. Så besiktiga!

Som flera har skrivit innan, en äldre häst kan vara lite stel och knackig de första stegen efter ett böjprov men att böja fram en hälta som inte finns tror jag inte på (har hört det förr).

Du köper ju inte en bil utan att kolla de senaste besiktningspapprena innan?
 
Sv: Besikta äldre häst?

Tack för svaren.

Kan man göra en gårdsbesiktning utan att böja?

Självklart. När jag köpte min 28-åriga dam, som DÅ var 17, gårdsbesiktade vi UTAN böjning. Hon visades i skritt o trav på rakt spår, vid hand. I övrigt kollades tänder, klämdes igenom i övrigt från topp till tå, lyssnades på hjärta o lungor osv. Intyget som skrevs då, kunde vara en exakt kopoia från intyget som säljaren fick när denne köpte hästen 10 år tidigare och då var det ändå olika veterinärer som skrivit intygen :love:.

Så självklart kan du och bör göra en gårdsbesiktning utan böjprov, för din EGEN skull.

Lycka till.
 
Sv: Besikta äldre häst?

Min var 16 när jag köpte honom, han besiktigades trots att jag känt honom sedan han var fem. Nu var eventuella fynd ingen dealbreaker på något sätt, men man vill ändå veta lite mer noga vad man får med sig hem. På honom gjordes en gårdsbesiktning på anläggningen där han stod. Jag kunde tyvärr inte närvara själv utan hade en god vän som var med för min räkning så jag såg inte böjproven själv men enligt både vännen och veterinären som jag träffat flera gånger tidigare har sagt samma sak: Lite stelt första steget men annars inget synligt. Benen var ändå något jag tyckte var viktigt att få med när ponnyn hade gjort nästan tolv år i verksamhet när jag skulle köpa honom.
 
Sv: Besikta äldre häst?

Jag hade besiktigat med böjprov. En veterinär som kan sitt jobb och vet att hästen är 17 år tar hänsyn till det i bedömningen.

Min numer 30-åriga ponny böjdes ua när han var 26 år. Det är väl ovanigt iofs. Men en ponny som är 17 borde klara ett normalt böjprov utan att paja.
Att den visar något på det är en annan sak. Men för er egen skull skulle jag böja. Det är dumt att chansa!
Hellre att ni vet nu om ponnyn är trasig eller att det kommer fram sen.
Bli säkra på vad ni köper!
Tänk på att man inte bara riskerar bli av med köpesumman. Du riskerar bli stående med dyra vet- och medicin-räkningar, avlivningskostnader, massa jobb och ledsen dotter.

/Tua som bevittnat allt för mycket lurendjereri och krossade, dyra drömmar drömmar inom hästförsäljning å det sistone
 
Sv: Besikta äldre häst?

Jag har besiktat en 19-åring, med böjprov. Vill inte riskera att få hem en häst som visar sig ha nån hälta. Den hästen gick igenom besiktningen UA.
Har också ombesiktat en annan häst vid 16 och 18 års ålder av diverse anledningar. 0,5-1 grad hälta på ett ben som gått bort efter 10 meter, det menade veterinären var helt okej på en så pass gammal och hårt arbetad (tävlingshäst på lite högre nivå) häst.
Båda är idag hobbyhästar utan problem, men jag hade inte vågat chansa utan besiktning.
 
Sv: Besikta äldre häst?

Tycker du ska besiktiga. Jag köpte nyligen en 14-årig valack som visade "lindrig markering" på båda bak vid böjprov och på vänster fram vid longering. Jag valde att köpa honom ändå för veterinären sa att det behöver inte betyda något egentligen. Några veckor senare haltar han på vänster fram och vi gör hältutredning som häromdagen mynnade ut i att han har spatt i båda bak. Ångrar nu att jag inte tog röntgen vid första besiktningen för då hade jag kunnat förhandla ner priset i alla fall. Jag hade köpt honom ändå men inte under premissen att han var fullt frisk. Nu har jag lagt ut många ytterligare tusenlappar på hältutredningen.
Jag menar att det är bättre att veta vad man köper så man kan ta ställning till det innan man skriver på ett kontrakt.
 
Sv: Besikta äldre häst?

Säger som de flesta andra; Klart du ska besiktiga!

Jag gjorde en seniorkontroll på min 24-åring (snart 25) förra vintern när han var 23 för att kontrollera att jag inte satt och tränade på en häst som inte var helt hundra. (Han är väldigt bra på att maskera och han vill så gärna)
Veterinären tyckte precis som jag att böjprov var inte lönt, men han "kände" på lederna så att hästen iaf inte reagerade med smärta.
Så om du inte vill göra ett regelrätt böjprov så kan vet iaf "känna" på lederna.

Min gick förresten igenom UA, och har röntgenplåtar från när han var 20 på hö fram som är UA. :laugh:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Grazing
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 810
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 733
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 240
Senast: Sixten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp