Besatt av saltsten?

elfi

Trådstartare
Jag vet inte vad jag ska göra, min pålla har på 2 veckor ätit upp 2-3 saltstenar. Jag fattade det inte först utan jag bytte, men sen när saltstenarna började ta slut tänkte jag efter och kom fram till att hon äter minst 1 saltsten i veckan.

Är det normalt? Vi har fått sätta upp en extra saltsten i hagen som hon slickar på hela tiden. Vad ska jag göra? Hon dricker inte vattnet om jag häver salt i vattnet men jag tror att hon har brist på nån vitamin i kroppen, men vad? :crazy:

Sv: Besatt av saltsten?

Vatten och salt hänger ihop, och äter de mkt salt måste de dricka mer vatten. Och dricker de mkt vatten måste de ha mer salt.... Men det låter inte så normalt med 2-3 saltstenar på några veckor... Börja ge salt i maten, det gör jag till min häst, för han slickade aldrig på sin saltsten i stället :grin:. Jag blandar i en matsked i betforn, för annars äter han det inte, men han är väldigt kräsen (har inte sett nån kräsnare häst). Om han har saltsten i boxen kan det ju vara att han slickar p den bara för att ha något att göra, så du kan ju kankse försöka ge han mer grovfoder på kvällen, lr slänga in halm så han har något att pyssla med...

Inte behöver dom ha någon brist bara för dom äter saltsten. Salt är ju gott, så klart en del okynnesäter. Vi hade en Nordsvensk som tuggade saltsten som smågodis. Den tog vi bort, så han fick endast äta saltsten ute i hagen. Det funkar det med. Ta bort saltstenen i boxen.

Ta bort saltstenen i både boxen och hagen, och dosera löst salt i fodret istället.

En saltsten bör gå åt på ca 3 månader för en normal häst som inte svettas extremt (=bör gå åt snabbare) eller äter andra foderslag med salttillsats (=stenen bör räcka längre).

Min häst skulle troligtvis bete sig så här med, om det inte vore för att hon får 1 dl salt extra om dagen i fodret. Hon slickar ändå massor på saltstenen, men inte så kopiöst. På sommaren när hon svettas mer, får hon ännu mer salt i maten (hon dricker rätt dåligt och får extra salt delvis pga det).

Ta bort saltstenen i både boxen och hagen, och dosera löst salt i fodret istället.

En saltsten bör gå åt på ca 3 månader för en normal häst som inte svettas extremt (=bör gå åt snabbare) eller äter andra foderslag med salttillsats (=stenen bör räcka längre).

Den andra hästen jag har klarar sig på en saltsten upp till 4 månader, ändå är han en "aktiv slickare" och älskar saltstenen men sen vi fick hem stoet har det gått åt hur många saltstenar som helst (vi köpte en kartong med 12 saltstenar när vi hämtade hem henne, nu är det 6 kvar och hon har bott här i drygt 1½ månad). Nu ska jag ut och plocka undan saltstenarna både i hennes box och ute i hagen. Får se om jag hinner svänga in på Granngården idag och köpa löst salt.

Är det nåt speciellt salt man köper eller?

Du kan köpa vilket salt som helst.

Jag köpte 2 kg påsar på Willys när jag gav löst. Blev mycket billigare än Kraffts 10 kg påse...:angel:

Kolla runt bland matbutikernas storpack och jämför priserna.

Jag köper salt på granngården, det är inte kraffts, jag betalar ca 50 spänn för 25 kilo, dvs ca 2kronor/kg. Det är en vit påse/säck med grön text. Granngården har flera olika sorters salt och inte bara kraffts, sen är det kanske lite "over the top" att fodra med det finaste havssaltet, eftersom det egentligen inte spelar ngn roll, ta det billigaste, men tänk på att du ska kunna använda det i din matlagning (då får du iaf bra kvalitet på det).
Jag tror du ska undvika salt med jod.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
794
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 897
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 358
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 139
Senast: Tjholahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka