Bernstein ger lösa benbitar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lady
  • Startdatum Startdatum
L

Lady

Hörde att Bernstein ger lösa benbitar på sina avkommor, är det någon som vet nåt om det här om det stämmer???

Låter i mina öron som skitsnack. Bernstein är ju Elit och jag är tveksam till att han skulle blivit det om han hade anlag för lösa benbitar

Fast jag har hört från flera håll att Chapman skulle ge lösa benbitar och han är ju också elit.

Vad gäller Bernstein har jag inte hört något sånt rykte.

Det är väl snarare så att det nedärvs vinklad has därifrån?? Det har iaf Bayron, hans son. Benbitar har jag inte hört talas om alls om jag ska vara ärlig. :)

Att Chapman (eller Bernstein också för den delen) skulle lämna lösa benbitar har jag svårt att se. Ingen av våra Chapman-hästar har haft det (är röntgade). Vi har bara en e. Chapman kvar nu, däremot har han haft tuppspatt (nyligen opererad). :(

Jag har aldrig träffat någon Chapman-häst, utan det är ett rykte som jag hört från flera håll under några års tid.
Det är ju bra om det inte är sant! :)

Varför tro på ryckten???
Ring och kolla med hingststationen, men det är klart
så många avkommor som Bernstein och Chapman har så finns
där säkert ett par stycken med lösa benbitar.
/en med Bernstein som farfar.

Gällande Bernstein finns det inget dokumenterat dock har jag vid olika tillfällen hört veterinärer uttala sig angående plåtar att man ofta hittar osteochondros på Bernsteinavkommor, dock skall man komma ihåg att dessa förändringar absolut inte behöver ha någon betydelse, de flesta hästar är utrustade med röntgenförändringar.

Gällande nedärvning av vissa defekter så är det svårt att bevisa för det behövs ett stort undersökningsmaterial och massor av pengar för att få folk att vilja undersöka sina hästar.

Självklart nedärvs mindre trevliga egenskaper, att förneka det är att vara dum.

Gällande Chapman så har jag för mig att jag läst om detta i ett mer proffessionellt sammanhang för flera år sedan men är inte riktigt säker om utgången.

Var jag tvungen att välja mellan en hingst som har osteochondros och en hingst med dålig ridbarhet, temp eller samarbetsvilja så skulle jag välja den förstnämnde.

Trevligt att någon annan också hört ryktet om Chapman, så att jag inte är helt ute och cyklar... :crazy:

Har också hört det ryktet, men vad jag vet finns det inga belägg för det.
Har en med Bernstein som farfar själv...
mch Maria

VIKTIGT!!
Vi bör undvika diskussioner här om sånt som inte är säkert belagt, för att det inte ska skapas en massa mer eller mindre sanna eller osanna rykten runt hingstarna.

Det spekuleras massor i vilka hingstar som nedärver osteochondros eller inte.
Kom ihåg att man inte säkert vet hur ocd nedärvs, det finns flera teorier om det! Detta innebär att man inte bar kan säja att "den hingsten nedärver lösa benbitar", utan det är förmodligen mer komplicerat än så.
Det är förmodligen så att det finns avkommor med ocd efter i princip alla hingstar. Sen är det kanske så att klinikveterinärerna ser mönster, att kanske vissa fadershingstar återkommer oftare än andra. Men man ska också komma ihåg att det kanske är hingstar vars avkommor i större utsträckning än "medelhingsten" säljs som tävlingshästar med sikte på högre nivåer. De hästägare som satsar på dessa avkommor är förmodligen mer benägna att kolla upp hästarna för minsta lilla, kanske även röntga före köp. Därför upptäcks detta oftare än på avkommor efter mer medelmåttiga hingstar.

Finns det ingen statistik på sådant här? Om det nu stämmer så hade jag inte valt en hingst som nedärver defekter hur Elit den än är. Konstigt att man inte tar efter hundaveln lite mer där man på renrasiga hundar röntgar höfter o armbågar samt redovisar resultatet. Ingen seriös uppfödare avlar på defekta hanar/tikar och ingen seriös köpare är intresserad av att köpa valpar som inte har friska föräldrar. Sen kan friska föräldrar ändå nedärva ex vis dåliga höfter men man kan minska riskerna att få en sjuk valp genom att kolla statistik på tidigare kullar. Hoppas att hästvärlden snart tar efter med tanke på hur många sjuka svenska halvblodshästar vi har!

Bra svarat, det kan ju vara så att de avkommor som har lösa benbitar kan komma från stoet, hingstens fel kan ju inte allt vara.
Jag har själv hingst och han var tvungen att röntgas innan han visades 10 plåtar helt felfritt, men det behöver jag aldrig uppge att han är fri, Så ni stoägare som betäcker med Halvblod eller Ridponny fråga hingstägaren om dom är friröntgade utan anmärkning, om dom är det så får man väl skylla på stoet om man ska skylla på någon!

Jag fick ta bort en Bernstein unge ( 9 mån ) för ett par veckor sedan pga förändringar i kron- och hovbenet. Jag skyller inte Bernstein för detta.

Fakta är att många Bernstein avkommor har det upptäckts lösa benbitar på men jag tror framför allt att det är så att Bernstein har många avkommor som dessutom säljs till kunnigt folk som röntgar sina hästar innan köp och då upptäcks det och åtgärdas om det behövs.

Jag tror dessutom inte att det enbart kommer från hingsten. Mitt sto är inte röntgat men jag har stora funderingar på att göra det nu när det gick som det gick med fjolårsfölet, är dessutom dräktig igen! Hon ska inte betäckas i år!

Lill / Stall Nöbbeled

Som jag skrev tidigare så är det idag omöjligt att göra sådan reaserch på hingstar, det krävs otroligt mkt pengar samt ett stort avkommeunderlag och där vet vi hur det skiljer mellan hingstindividerna.
Att göra en komplett röntgen av falanger, hov, knä, has och rygg kostar många tusenlappar.....

Jag har hört sådana rykten jag med.. Men även att Napoleon (Bernsteins pappa) ger sina avkommor lösa benbitar. Jag skulle aldrig köpa en häst som har Napoleon blod i sig, men å andra sidan så håller jag inte på med dressyr! Vet ett par hästar som har tagits bort pga lösa benbitar och de har varit efter Napoleon eller haft honom som morfar.

Men det måste finnas anlag från båda sidorna för att det ska bli osteochondros.. Så man kan inte skylla allt på hingsten..

Man ska som sagt var inte lyssna på alla rykten/skitsnack. Vi har två halvblod nu. En e. Napoleon och en e. Chapman, bägge förekommer i den här tråden. :smirk:

Båda är röntgade, ingen har/har haft lösa benbitar. Den e. Chapman har visserligen haft tuppspatt (opererad). Vilka hästar man har om man ska lyssna på rykten... :D

Men varför skulle det behöva bli så dyrt? Och för vem? Om man åter igen drar paralleller med hundaveln så brukar seriösa uppfödare skriva in i köpekontraktet att valpköparen förbinder sig att röntga valpen vid en viss ålder och detta resultatet registreras sedan efter avläsning centralt. Vi har ju många hundar i landet så själva organisationen borde inte vara svårare när det gäller hästar. Visst tar det tid innan man får ett långsiktigt underlag men någonstans måste man ju börja? Det är ju inte så billigt att röntga hundar heller och den kostnaden räknar man liksom med från det att man bestämmer sig för att köpa en hund av en viss kvalitet. Samma kontroll finns ju även vad det gäller mentaliteten som ju är minst lika viktig även på hästar. Det finns massor att göra! Personligen tror jag att många hingsthållare är livrädda för en sån här kvalitetskontroll därför att många hingstar förmodligen inte skulle passera. Sedan ligger hundaveln fortfarande efter när det gäller tikarna eftersom man ibland avlar på helt oprövade tikar på mycket bra hanar vilket ju kan ge tråkiga överraskningar. Jag håller med som någon sagt här att stoet är ju minst lika viktigt.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 417
Senast: Sassy
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 348
Senast: Anon89
·
Hästvård Vad har ni för erfarenhet av operation av lösa benbitar på häst? Har en 6 åring som vi upptäckt detta hos. Hur ser konvalescensen ut...
Svar
1
· Visningar
476
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2