Det är mestadels grusvägar, som kan bli hårda. Tempot är i vissa fall högt och lite ryckigt. Många blandar galopp och skritt friskt, eftersom det är många ovana ryttare. Det är ju en 40 km pp. Om det är hårt kan detta bli lite lurigt och min rekommendation är att slå följe med någon som håller ungefär samma tempo som man själv (man startar i grupper om fem och chanserna att prata ihop sig innan start är goda även om man inte har med sig någon att rida med). 2003 var banan dock i det närmsta perfekt.
Banan är bra och väl markerad. Risken att rida vilse är nästan obefintlig. Den innehåller inga särskilda svårigheter. Den börjar vid Berga lantbrukgymnasiumn och där kan finnas kor. Sedan går den förbi en skjutbana. Dessa "svårigheter" är inga problem eftersom man vid behov oftast kan hänga på en mer rutinerad häst. Efter 1,5 mil finns en skrittsträcka. Efter denna kan det finnas hästar i hagar (en gård med kallblod precis vid vägen och kort därefter, strax innan den plats dit hinknissarna rekommenderas åka, gick 2002 och 2003 några ponnier i en hage invid vägen). Inga brantare backar och inget rinnande vatten. Jag kan inte tänka mig att banan ens kan bli särskilt lerig.