Bergåkras Amaranths gångarter

MissFideli

Trådstartare
I en diskussion igår med en hästmänniska kom det upp att h*n inte trodde stammen på Bergåkras Amaranth stämde. Jag har inga åsikter om det, men han har ju väldigt spektakulära gångarter. Han verkar ju ha helt annorlunda gångarter än sin pappa, mamman har jag dålig koll på.
Men oavsett: Var kommer hans gångarter ifrån? Nån som har koll på stammen och kan säga? Finns det fler i "släkten" med sådana gångarter?
 
Jag är säker på att stammen stämmer. De kollas rätt noga innan bruks, ingen vill väl vara med om en Stonefire igen...

Gångarterna tror jag kommer till stor del från pappa.
 
I en diskussion igår med en hästmänniska kom det upp att h*n inte trodde stammen på Bergåkras Amaranth stämde. Jag har inga åsikter om det, men han har ju väldigt spektakulära gångarter. Han verkar ju ha helt annorlunda gångarter än sin pappa, mamman har jag dålig koll på.
Men oavsett: Var kommer hans gångarter ifrån? Nån som har koll på stammen och kan säga? Finns det fler i "släkten" med sådana gångarter?

Efter Stonefire-incidenten för några år sedan så testas alla hingstar mot sina föräldrar så stammen stämmer. Tror även man gör det redan vid registrering?
 
Alla SWB födda 2006 och framåt DNA-testas mot uppgiven fader vid registrering.

Håller med om att han påminner om sin far i rörelsemönstret, men han rör sig inte genom kroppen på samma sätt och biljarderar mycket.
 
Tack för svar!
Jag har tittat på Tullstorps videor på Ampere och ingen av dom visar dom lyften som Amaranth har? Men det kanske finns bakom? Vill förtydliga att jag inte tror det är fel stam, men den åsikten fick mig att verkligen fundera på var gångarterna kommer ifrån.
 
Tack för svar!
Jag har tittat på Tullstorps videor på Ampere och ingen av dom visar dom lyften som Amaranth har? Men det kanske finns bakom? Vill förtydliga att jag inte tror det är fel stam, men den åsikten fick mig att verkligen fundera på var gångarterna kommer ifrån.
Det torde ändå komma från mödernet eller att just den kombinationen ger det.
Ingen annan Ampereson rör sig ens på ngt liknande sätt.
 
Jag har haft två Troll-hästar, den ena köptes in med stoet och den andra en egen uppfödning. Den första har en otrolig travmeknik i ökningar och är väldigt bärig, den andra en rörlig galopp och skritt. Så visst kan rörelserna komma ifrån mödernet...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 296
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 515
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 748
Senast: __sofia__
·
Relationer Min moster har börjat släktforska, vilket ledde till en diskussion i familjen igår. Hade varit intressant att höra era åsikter på temat...
2
Svar
29
· Visningar
3 351
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp