Sv: Berätta om era hästar!
Du är modig
OK, håll i dig!
1. Zambalo född -04. Pensionerad VBL-travare som är hos mig på livstidsfoder sedan 1½ år tillbaka. Stammen kommer jag inte ihåg.
Används för hobby-ridning mot dressyr, planen är att träna honom så högt jag klarar i dressyr med mål på att kunna genomföra LA på godkända procent. Det är en utmaning som kommer att ta lång tid. Han är 165 cm i mkh och för närvarande konvalescent efter en muskelsträckning i höger bog.
2. Isold fra Moeidarhvolli
Islandshäst, sto, född -05. Ingen känd stam, import från Island. Köpt för 3½ år sedan som i stort sett oridbar problemhäst. Används till hobbyridning. Målet är att få henne avslappnad och träningsbar i alla fyra gångarter. Ingen tävlingsambition alls.
3. Jenta Mi, fjordsto född -09. Rids i western och dressyr. Har gått LB dressyr på strax över 60%, bästa resultat 63.1%, under höstsen som fyraåring samt startat några grenar i western med dåligt resultat.
Målet är att kunna starta henne i LA dressyr 2014 och helst kvala till fjordhästSM samma år. På sikt tror jag att vi ska satsa på Working Equitation.
4. Sweet Chili, korsningssto -09. Sent inriden pga att hon är liten D-ponny och jag är vuxen (hade hoppats på liten häst). Under grundutbildning. Kommer antagligen att säljas av storleksskäl men behöver vara väl grundriden för att kunna säljas med gott samvete.
5. Sierra Moore Deluxe.
Quartervalack -06. Stått här i tre månader. Köpt som helt outbildad problemhäst. Är under grundutbildning. Målet är att helst kunna komma ut med honom på lite westerntävlingar under 2014 men det är inte helt säkert eftersom det är problem med lastningen. Vill också kunna starta honom i LB dressyr 2014. Målet på sikt är att få en allroundhäst som fungerar till dressyr åtminstone tom MSV C och westernridning helst B-nivå.
6. Krajchek. Basjkirvalack -05. Inköpt som oinriden problemhäst för 2½ år sedan. Används för hobbyridning. Problemfri, ganska trevlig. Utbildad ca LB dressyr idag, ska vidareutbildas allt eftersom. Kunde vara kul att se om han kan fungera upp till MSV C dressyr på sikt men han har kanske inte riktigt stegen för sig.
7. Daggarperla från Grönfallet.
Islandssto född -11. Avkomma till Isold, pappan heter Harekur från Östergård. Inte inriden. Ser ut att bli skaplig, kan bli en kul hobbyridhäst och duger förmodligen till tävling på åtminstone lätt nivå, i fyrgång.
Står installad en bit hemifrån.
8. Pärlby Mira. Fjordsto -10.
Inte inriden pga hon är ganska liten till växten. Planerar att både rida in och köra in henne. Kanske vore en bra körponny om jag ska kunna ha kvar henne.
Står installad en bit hemifrån.
9. Snorri från Örstagården.
Islandsvalack -09.
Inte inriden. Kommer nog att bli en trevlig häst för hobbyridning och lättklass tävling.
Installad några mil hemifrån.
10. Pikat ox.
Arabvalack -10.
Inte inriden pga sen i växten.
Förhoppningsvis lämplig för working equitation, dressyr och westernridning.
Installad några mil hemifrån.
11. Lester.
Fjordvalack -07. Används för hobby/dressyrridning.
Målet är att träna upp honom till bättre bärighet och bättre stabilitet så han klarar LA/MSV C dressyr på bra sätt, men det kommer att ta ett par år till.
12. Björkhems Ärlig.
Fjordvalack -06. Används till hobbyridning. Inköpt som problemhäst för snart fyra år sedan.
Har ganska god kapacitet i dressyr, för åtminstone MSV C, men är lite svår i psyket och det kan bli knepigt att locka fram allt ur honom, särskilt på en tävlingsbana. Målet är att få honom så tränad som det går.
13. Aldar från Björktorp.
Islandshingst -11. "BLUP-hingst".
Ej inriden, men rör sig skapligt i fyra eller fem gångarter.
Ska förhoppningsvis kunna bli en hyfsad tävlingshäst, och planen just nu är att rida in och träna honom för att sedan få honom visad som femåring.
14. Barmi från Flottatjärn.
Islandsvalack -07.
Trevlig femgångare som just nu grundtränas men som enligt instruktörer har kapacitet för öppen klass tävling och det kunde ju vara kul att testa.
15. Pärlby Cingel.
Fjordhingst -10.
Inriden under sommaren och hösten, grundriden i skritt, trav och galopp.
Ska förhoppningsvis bli hyfsad i dressyr, western och WE och ska testa att hoppa honom lite. Han hoppar nu gladeligen enstaka hinder på 60cm så för rasen är han väl OK. Ska antagligen kastreras eftersom jag är för lat för att träna honom för visning. Tror heller inte han har exteriören för att bli godkänd även om han har en kul färg (vit).
16. Nattfari från Rälta.
Islandsvalack -07.
Grundinriden som femåring, därefter dessvärre senskadad i staket vänster fram. Vilade tio månader, därefter riden i fyra månader här under sommaren, försiktigt igångsatt.
Trevlig fyrgånare som jag får se vad han håller för med tanke på senskadan. Trevlig hobbyridhäst, tror inte han duger till mer än lättklass tävling.
17. Lowis Briar.
Connemaravalack -08.
Väl grundutbildad i dressyr och western. Deltagit i två westerntävlingar på D-nivå under sommaren med ett par bra placeringar i reining och western riding.
Skulle kunna bli en bra ponny för WE, har lätt för sig. Annars är målet på sikt att träna honom uppåt i klasserna mot MSV C dressyr och mot B-nivå western i western riding, western horsemanship och trail.
18. Erik af Vibbleboda.
Frieservalack född -09.
Sen i tillväxten, valpig i kroppen. Grundriden i skritt, trav och galopp och håller på att utbildas med lite samling, lite längning, öppna, sluta och skänkelvikning.
Lite loj i steget även om han har trevlig arbetsvilja.
Avsedd för dressyr.
19. Lysjö Tinder.
Kallblodstravare -05, valack. Köpt för 4½ år sedan då han pensionerades från trav pga att han sparkade mot kusken.
Används för dressyr och westernridning. Debuterat MSV C dressyr på knappt godkänd nivå, gått LA:4 på godkänt resultat.
Tävlat western på C- och i år debuterat på B-nivå i flera grenar med orimligt och oförtjänt bra resultat.,
Målet är att träna vidare och förbättra våra resultat både i western och dressyr. Inom dressyr vill jag kvala honom uppåt i klasserna, han har nog kapacitet att gå St Georg på godkända men inte höga resultat om några år.
Behöver styrketränas en hel del för att uppnå detta: för dåliga längningar i alla gångarter, för dålig bjudning i öppna och sluta än så länge, fuskar i skänkelvikningarna och föredrar att skänkelvika i galopp hellre än trav.
Saknar lite styrka och samling för att gå bra i western, men det kommer.
Skulle vara väldigt lämplig för WE om ett par år när han har mer styrka i kroppen.
och så har jag just nu en "bonushäst" här hemma som är en kbl-travare född -07 som jag håller på att skola om från trav. Vad det blir av honom, har jag ingen aning om. Det beror på hur ägarförhållandena kommer att se ut och det är ganska oklart just nu.
Hästen är fantastiskt vacker och trevlig - för mig. Har än så länge dålig galopp men det är ursäktat eftersom han börjat bli ridhäst nu under sommaren och det är inte illa att han fixar en 15 meters volt i galopp. Jobbar mycket bra i traven, klarar öppna och skänkelvikning på trevligt sätt.
Grundutbildas inom dressyr.
Något mål kan jag inte ha, för det kan bli så att han åker till min kompis som hade tänkt sig ha honom som hobbyridhäst, det kan bli så att han slaktas eller förhoppningsvis kan han bli kvar här hos mig och i så fall får han bli dressyrhäst och så ska trail och därmed WE introduceras.
Jag har sexton hästar här hemma inklusive "bonushästen" och fyra hästar som står inhyrda på andra ställen.
Nej, jag är inte klok men jag är lycklig