Berätta om era debuter

LadyCovergirl

Trådstartare
Jag vill gärna höra hur det har gått när ni har debuterat fälttävlan. Både fälttävlan öht, ny klass och/eller ny häst :)

Sv: Berätta om era debuter

Min debut gick över förväntan alla tider!

"Fuskdebuten" på fälttävlanslägret vann jag! Ok, de flesta hade som jag aldrig startat fälttävlan innan, men där var väl en 5 st som ridit innan, tom en som ridit Lätt klass (men hon fick handikapp, red Lättklassprogrammet och hade Lättklasstempo)

Riktiga debuten började med att jag glömt tränset hemma :crazy: , så fick rida men nosgrimma och bett som vi inte brukar ha... Framridningen till dressyren var bra, men sedan skulle man rida programmet i ridhus, och då var Smokie helt upptaggad igen, och jag tykte det gick dååligt... men domaren gillade min lille prins, så vi hamnade väl i mitten-nedre halvan.
Hoppningen var jag den enda i hela min kategori som rev :o .
Precis när vi skulle ut i terrängen började regnet, jag startade näst sist och innan kat D kunde börja var det nästan en halvtimmes uppehåll pga regnet.
Men terrängen gick som en dröm :love: Det enda han kollade till lite på var en jordhög med vita stenar över, men den var så plutteliten att det var inga problem att klämma över litegrann ;)
Vi klarade precis tiden (på andra hållet, var precis 15 sek för snabba ;) ) Och det hade visst varit jättemkt stopp, så det var bara 4 felfria på hinder i terrängen :eek: . Det var 4 placeringar, så alla felfria på hinder blev placerade! Jag blev 3a! (iofs rätt långt efter 1an och 2an, sedan 4an var en bit efter mig, islandshäst)
Men jag var såklart supernöjd :D

Jag har bara startat en gång och då på min fjording. ( Cponny)
Det gick väl sådär halvbra.
Fick 47 (49?) % i dressyren. Banhoppningen gick felfritt, för första gången på över ett år. Det var nog bra med dressyrtävling (=tråkigt enligt henne) som uppvärmning :D

Terrängen gick superbra tills jag kom till det jäääääättedjupa (säger man så?) nedhoppet där mitt mod svek och därför vågade hon inte hoppa ner. Så vi blev uteslutna.

Men jag var ändå väldigt nöjd med den dagen. Underbar tävling, glada människor och trevlig stämning. Och glada hästar såklart.
Trots att de spöregnade konstant hela dagen. :p

Uuuh, ingen höjdare att glömma tränset hemma. Tur att du fick låna iaf. Väldigt få felfria med 4 stycken. Men iofs, var det bara 4 placeringar så var det ju inte så många startande heller.
Kul ändå med placering :D

Trist att bli utstoppade :( Visserligen sånt som händer men ändå. Hur djupt var nerhoppet då?

Våran första debutant började bra med 52 straff i dressyren och felfri hoppning.
Terrängen gick super ända till vattnet, där ville pålle INTE kliva i (äckligt ju :eek: mantorps vatten btw)

Debut i lättklass - ok dressyr på hemsk bana (lutande, gropig och snorhalt gräs), felfri hoppning.
I terrängen gick han som ett spjut trots att jag höll på att ramla av (högt nedhopp m ganska stor låda ett galoppsprång efter - behöver jag nämna att hästen HOPPADE ut från nedhoppet :crazy: ) och vi avancerade till placering :)

Första CNC* var JSM -05. Dressyren bra trots att jag höll på att rida vilse (hade en felridning och ägnade resten av programmet åt att fundera på vart jag skulle) hade typ 52 straff.
Terrängen inga problem på hinder, tyvärr tog hästen av sig en sko och smög liksom fram, fick massor av tidsfel.
Hoppningen ett pet helt mitt fel. Slutade 12a.

Debut i CNC**.
Bra dressyr men tråkig domare, 53 straff vilket kändes lite snålt.
Hoppbanan som en leråker, hade ett pet (helt mitt fel) och lade en volt, så det blev lite tidsfel osv.
Terrängen bra, fick ett stopp/utbrytning på ett hus på en bank, helt på kontot för orutin.

När Jennifer och Cinna tränade i Mantorp i somras la Cinna av sig Jennifer på lådan innan vattnet :angel:
Sen gick det prima. De ska rida samma vattenhinder, dock utan den cirkus en meter höga lådan, på söndag. Får hoppas att Cinna inte gör som din pålle. Cinna brukar gilla vatten, henne får man hindra från att springa ut i vatten. (Vilket hon gjorde med tre veckor kvar till fölning. Stack med ryttare och allt och la sig och rullade glatt i sjön. Cinna har humor :rofl: )

Annars verkar det överlag vara stabila debuter :D Ska du debutera någon klass i år enligt planen?

När Jennifer och Cinna tränade i Mantorp i somras la Cinna av sig Jennifer på lådan innan vattnet :angel:
Sen gick det prima. De ska rida samma vattenhinder, dock utan den cirkus en meter höga lådan, på söndag. Får hoppas att Cinna inte gör som din pålle. Cinna brukar gilla vatten, henne får man hindra från att springa ut i vatten. (Vilket hon gjorde med tre veckor kvar till fölning. Stack med ryttare och allt och la sig och rullade glatt i sjön. Cinna har humor :rofl: )

Annars verkar det överlag vara stabila debuter :D Ska du debutera någon klass i år enligt planen?

Hej =)

Vad kul att ni ska till mantorp, jag ska också göra min debut där ;)

Debutan för kat. D, hoppas det går bra för er :banana:

Ärliga hästar är det bästaste. Sådana som alltid försöker, utom när det är omöjligt då förstås :)

Får hoppas att du hittar några tävlingar då :) Om Cinna går lika stabilt i Mantorp får hon kanske starta Lätt i Örebro i juni, annars får det vänta till hösten :)

Fast Cinna debutera idag, i Kinda :) Men till Mantorp ska vi. Vad heter din ponny, kan ju hälsa på dig då :D

Min första debut någonsin var lätt klass på c-ponnyn. Den vann vi med ca 60 (eller mer??) i dressyren :angel:

Första ft med storhästen var i Mantorp. Ledde efter dressyren och hoppningen. Inför terrängen vart det lite "utrustningsproblem", vilket innebad att jag missade min start och den var rätt så flygande (vilket resten av banan också blev eftersom jag inte hade en susning om hur mycket jag missat). :angel:
Men jag klarade tiden och vann klassen :banana:

Fick höra några roliga samtal/dialoger om mig efter det, klassiska ex. "och jag har aldrig sett någon rida såå fort! :eek: "
:angel: :o

Ja jag får nog göra det. Eller helt enkelt hålla i mig och blunda :idea: :p

Har hoppat nedhopp en gång efter det på en uuunderbar häst och det kändes super. Så jag får se till att ha det i minnet. :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter För ungefär ett år sedan berättade mästerskapsryttaren i fälttävlan, Ludwig Svennerstål, att han lade tävlingskarriären på hyllan. Nu...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: Gunnar
·
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
349
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
719
Senast: Roheryn
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka