Beräknad fölning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Emma78
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 085
E

Emma78

Mitt welsh sto är betäckt 12 och 14 juni. Stämmer det att hon ska föla i början på Maj. Tack på förhand

Sv: Beräknad fölning

Alla verkar räkna lite olika men antingen räknar man 330 dygn, 342 (enligt "Att bli med föl") eller helt enkelt ca 11 mån efter sista betäckningsdatum. Så har i alla fall jag förstått det och räknat på min dam, som borde föla nån gång kring 5 maj.

Mitt welsh sto har fölat i dag på 331 dagar. Jag kom hem vid 16.30 och då hade hon precis fölat. Han är pigg och äter men han går konstigt på bakbenen. Han går liksom på kotorna bak,men han äter och står(går lite vingligt)men är vaken och pigg i ögon också. Behöver jag vara orolig. Han gick även på kotor fram innan men har kommit upp på hoven nu. Tacksam för svar Emma 78

Nej det är helt normalt, när han gått på hårt underlag rätar kotorna upp sig inget att vara orolig för. Vilken stam är det på honom?

Han(fölet) är efter ett sto som heter Urita dotter till Burita. Pappan ville han inte tala om eftersom Burita var ett ganska fint sto som fick avelsdiplom i guld som treåring,vad dommaren troligen inte visste var att hon fölat som treåring (Urita)som han inte visade upp. Hon är betäckt med Burhults nogat.Mvh Emma

Han(fölet) är efter ett sto som heter Urita dotter till Burita. Pappan ville han inte tala om eftersom Burita var ett ganska fint sto som fick avelsdiplom i guld som treåring,vad dommaren troligen inte visste var att hon fölat som treåring (Urita)som han inte visade upp. Hon är betäckt med Burhults nogat.Mvh Emma

Lite underligt svar men för den som vill veta mer exakt kan vi höras privat. Full wm-stam är det i alla fall...

/ Marie - registrator i SWF

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
944
Senast: Freazer
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
631
Senast: Shaggy
·
Katthälsa Hej allihop! Enligt blodprov så har min 14 åriga katt höga njurvärde, Kreatinin 264 (60-160 ref).. samt Urea 18 (5-12 ref). Han äter och...
Svar
13
· Visningar
680
Senast: Liten
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 073
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka