Beräkna strömängd

Piffpuffen

Trådstartare
Hur räknar jag ut hur mycket strö som går åt per år/häst i en lösdrift?

Kommer ha djupströbädd med torv underst och halm ovanpå (och ev kalk).
Eller bara torv, har inte riktigt bestämt mig där.

Kommer även ha några boxar som kommer vara ströade, även dessa som djupströbäddar. Då enbart med torv.

Nån som vet någon bra schablon man kan använda för att räkna på detta?

Sv: Beräkna strömängd

Det beror helt på hur hästarna använder sin ligghall. Där jag har min häst så går det åt ytterst lite strö eftersom hästarna inte använder den som toalett i någon större utstreckning (absolut inget kiss), samt att det mockas ekonomiskt. Om jag skulle gissa så 1/2 bal per m2 vid anläggande av bädden, och sedan max en bal per månad som påfyllning.

Sv: Beräkna strömängd

Det är torv jag menar.
Storleken är den som vanligen brukar säljas som stallströ, den är packad i inplastade balar som är ungefär 50*50*100 cm.

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Min häst visar ju ganska tydligt att hon dels föredrar att vara ute så mycket som möjligt och dels mår bättre i magen av att äta hela...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 977
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 741
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama