Bensydd...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare chilipop
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 006
C

chilipop

Vad är skilnaden på senskydd och "vanliga" benskydd igentligen???
De skyddar ju samma områden...

"Bara en tanke" :smirk:

Jag använder inga benskydd och är således inte hemma på områtde men,
benskydd är väl ändå samlingsnamnet på alla slags skydd för ben, däribland senskydd.

Med "vanliga" benskydd menar jag såna som hindrar hästen att skrapa ihop benen i varandra(framben med framben och bakben med bakben), hittar inte namnet just nu...

Senskydden har bara till uppgift att skydda och stärka senan, anv därav framför allt vid hoppning. Benskyddens främsta uppgift är att skydda benen som helhet. Dessa finns ju så klart i en hel uppsjö varianter, men den största skillnaden gentemot senskydd är att de går runt hela benen. De skyddar benet hela vägen runt. :)

Senskydden har man till hoppning också så att hästen ska känna när den river med frambenen , därför den är öppen fram , Strykappor som ni pratar om har man när hästen slår sig själv , vill säga det skyddar in sidan mest av benet,
Medan senskyddet som ni hör på namnet skyddar senan som kan skadas mest vi hoppning ..

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
517
Senast: Elo
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: fio
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 307
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
1 000
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka