Benställningen med PG, här är bilderna.. Inte Ung m.fl. hoho!

Alexandra_W

Trådstartare
Diskuterade ju valackens PG för ett tag sen, att han hade ett rörelsemönster jag inte alls gillade. Lovade ju ta bilder på benställningen, och här kommer de. De är på hårt underlag, det mjuka underlaget har frusit bort *sucka* Dock har att det frös på igen förbättrat rörelsemönstret så att han nu går rätt och 'bara' är kort i fram (vilket jag inte anser som så 'bara' men i jämförelse så)

Det ligger lite andra bilder på samma sida, men det ligger en bildserie på benen och benvinklarna där.

Min hemsida - klicka på nytt - klicka på översta länken

http://hem.passagen.se/xyplex/

Han har själv valt hur han vill stå, jag har inte 'placerat' honom eller ställt upp honom utan bad honom bara stå still och det är alltså hur han väljer att stå.

Kommentera gärna som sagt..

Men Alex...det tar ju en stund att vänja sig vid PG...Tycker han ser helt ok ut. Villket rörelsemönster är det du inte gillar ?

Han har haft PG i en månad nu.

Ang rörelsemönstret så finns det som sagt en tråd om det, men han körde ner TÅN hårt ner i backen. Satte i tån först och mosade ner den. Dessutom gick han väldigt mycket 'symaskin' dvs upp och ner på stället istället för att ta ut steget framåt.

Min små ovetenskapliga efterforskningar visade att ju tyngre underlag dessto värre rörelsemönster (det räckte dock med grus för det skulle vara skit) och ju hårdare underlag dessto bättre.

NU har det kommit snö och frusit på igen och nu märks inte tåmördandet av, men han är fortfarande väldigt kort fram. Och står ofta under sig när han står på stallgången. Syns på bilden helt från sidan (ignorera förresten reservhjulet etc i bakgrunden, mamma plockade ur bilen för att kunna lasta grejer, och jag iddes inte plocka bort det innan jag fotade. Jag BRUKAR inte ha bråte i stallet ;))

Hoho, här är jag!

Det ser jättebra ut.
Om min häst blev skodd så så skulle jag vara mycket nöjd.
(Mina hästar blir mycket bra skodda.)

Att han står under sig, betyder att det känns bra att avlasta bakbenen. Står han under sig mera med PG-skorna än med vanliga skor, så hjälper ju PG-skorna att avlasta hasen.
Så det verkar ju bra tycker jag.

Min teori om de korta stegen är att Vision vill sätta ned framfötterna så fort det går, för att avlasta hasen. Fortare ju tyngre det blir för hasen i geggan.

Min erfarenhet är att just PG-skor gör det så behagligt att stå på dessa ben, att de gärna avlastar de andra. Och det verkar att stämma för Vision också.

Står under sig - avlastar bakbenen.
Sätter ned framfötterna så fort det går - avlastar bakbenen.
Sätter ned tårna först - hinner inte ens ta hela steget - avlastar bakbenen.

Om Vision var min häst, så skulle jag byta broddsulorna på PG-skon till vanlig sula inne på betongen. Det är lätt att byta sulor, det kan man byta som broddar ungefär. På det viset så skulle hästen stå med viss svikt på frambenen hela tiden, och det tror jag är bra. Som en lokal gummimatta som alltid är med.

Så nog tror jag att PG-skor just nu är det bästa för Vision.

Jag glömde.

Jag ville gärna se vinkeln i karpus, för beroende på om knäna är av sabelbent-karaktär eller bockbent-karraktär, så vill man sko olika.

Sabelbent = höga trakter.
Bockbent = låga trakter.

Och Visions skoning ser alldeles korrekt ut till just hans vinklar.

Litet lägre trakter avlastar baksidan på karpus. De vet nog exakt vad de gör där på MK.

Jättetack för ditt svar =)

De jag tyckte såg tveksamt ut var vinkeln mellan hov och kota, svårt att förklara (jag är kass på vinklar om de inte är rejält fel) men att den blev mer 'liggande' och trakterna lägre. Men om det kan vara så att det är medvetet för att avlasta knäna så låter det ju vettigt. Är det ingen risk kotorna får ta 'för mycket' då?

Ang stå under sig och avlasta hasen.. Jag är tveksam till om han känner något behov av att avlasta den när han står faktiskt? (och gör han det så är det riktigt skit), isf lär han ha blivit massor med sämre än när han var in innan artroskopin? (Och hmm, han står gärna på bakbenen med hasen.. *mutter*). Defekten i sig stör ju inte när han står, utan när han lyfter, så känner han behov av att avlasta så har han ju blivit sjukt mycket sämre.

Men eftersom han reagerade i ryggen när equiatrikern var här (och rejält mycket) och hon påpekade att han inte vill stå ordentligt på VB (och man ser på bilderna att han gärna ställer ut den lite) så kan det kanske vara så att ryggen spelar in med? *luddigt värre, men hängde du med?)

Men som sagt, de får vara fram till återbesöket iaf =)

Ang broddplattorna så har vi ju fortfarande, eller snarare igen 'broddkrävande' underlag, och när han står i boxen har han så tjock bädd så brodden tar aldrig i. Utan det är på stallgången, och så i uteboxen (som jag bara har ett litet lager strö i) som han stå på brodden sas. Och enligt vet gjorde det inget om det var hårt? Men jag ska se om jag får loss skruvarna (varför sätter de inte stjärnskruvar/krysskruvar istället för spår för..klart lättare få loss kryss/stjärnskruvar ju)

Men jättetack för ditt svar som sagt =)

Men man kan väl inte avlasta fram genom att lägga mera vikt på fram, eller hur?

Det där är enkel och simpel mekanik.

Det är som när en häst triangulerar i piaffen. Då betyder det att hästen är på bogarna och inte bär tillräckligt i bak.

Har du boken "Håll hästen frisk"?
I den så finns en bra bild på en fånghäst som avlastar framhovarna genom att sätta dem långt framför sig.

Hmmm...jag vill nog ha det mer till att när en häst står under sig så avlastar dom fram......

Min spontana reaktion var att han ställde sig under sig med fram så ville han avlasta framKNÄNA för att låta de nedre lederna ta mer. Rätt eller fel är en öppen fråga.

Däremot, om du tittar på en fånghäst som ju vill avlasta sina framHOVAR så stoppar de bakdelen långt, långt inunder sig och sätter FRAM frambenen (det finns ju otaliga bilder på klassisk fångställning). Samma sak med en häst som hela tiden ställer fram ett framben längre än det andra, då finns det ofta skit i den som den vill avlasta.

Så möjligen de avlastar något fram genom atts tälla frambenen under sig (jag var ju inne på knäna, men jag 'kan' inte sånt där).

Nu när vi pratar om det, så alldeles i början efter artroskopin och knäsprutningen och med nya PG så ställde han faktiskt in bakdelen under sig, stod dock normalt med fram, men plockade in bak. Han har nu bytt, och ställer fram under sig och ställer ut/vinklar ut VB lite hela tiden, så det kan nog ligga en del i avlastar VB. Och equiatrikern sa ju direkt det deprimerande att "Men Alex, han blir ju SÄMRE i VB, nu vill han ju inte belasta det fullt ut". Vilket är sant.. Detta började han med typ tre veckor efter OP. var dock konstaterad rörelseohalt en vecka innan.

Svårt att veta vad som händer med RYGGEN när han ställer sig på de olika sätten, dvs om det är RYGGEN han vill avlasta eller VB. Han hade ju en kraftig reaktion i ryggen när equiatrikern var här tre veckor efter OP. Den är klart associerad till VB, men vad som exakt orsakat det (aldrig varit sådan problem förr) är ju en bra fråga. Dvs om det kom efter hans idiotgalopp på stallplanen (då han ju svullnade rejält i hasen och blev halt, som dock gav sig på en knapp vecka) eller något annat.

Men har han börjat känna att det är VB han vill avlasta (och det inte är ryggen, och då via VB) så är det nog ganska kört för den lille herrn =/ Då är han nämligen sämre än någonsin...

Nåja, det är 6½ vecka kvar till återbesök, så det hinner ju hända mycket..

Ok...jag såg bilderna igår och min hjärna refekterade bara att "stå under sig" är att stå under sig BAK.....men står han under sig fram(vilket jag inte tyckte, utan att han såg väldigt "kvadratisk"ut där han stod) så är det ju helt annat.....sorry...."dålig uppkoppling på morgonen" :angel:

Det är spårskruvar i PG-sulan för att det är lättare att få ut skit ur spår. Man kan också fräsa ur ett nytt spår om man har förstört det gamla. Man skall ha en STOR skruvmejsel och så kan man knacka på mejseln med en råhudsklubba för att vibrera loss skruvarna. Det kan hjäpla att sprayja rostlösning eller 5-56 på skruvarna. Den tunna oljan kryper ner till gängen.

det är medvetet för att avlasta knäna så låter det ju vettigt. Är det ingen risk kotorna får ta 'för mycket' då?
Jo, säkert, men de är väl ännu friska. Och något måste han ju stå på. Jag tyckte dock att vinkeln på kotorna var bra.

Jag hänger med om det där med ryggen. Om det blir tokigt på en häst någonstans, så brukar det ha en tendens att börja vandra runt.

För att återknyta till mitt sto som hålls användbar över huvud taget med hjälp av PG-skor.

Hon har en bogskada från början. En riktigt allvarlig sak. Efter ett år i liten hage så kunde hon gå i vanlig hage med sina kompisar. Senare så kördes hon in och stärktes så pass mycket att hon sedan många år tillbaka med hjälp av PG-skor kan gå med lätta ryttare i vanlig ridning. Men det vi hade mest problem med var en kotledsinflammation i ena bak.

När hon fick PG-skor, så vågade hon lägga vikt på frambenen och på det viset löste det hela upp sig. Det har dock gått åt mycket finadyn på henne i smärtstillande och antiinflammatoriskt syfte. Skadan är en nervskada, och träning med smärtstillande har varit en del av behandlingen.

Han står helt okej på bilden, men han vill gärna ställa under sig, syns lite på 'helkroppsbilden' från sidan, men ffa syns det 'i det dagliga'. Skulle jag be honom ställa sig (dvs inte ställa upp utan bara be honom gå fram till gummimattan och stå där) så blir 6 ggr av 10 med underställd framdel. Men det kan ju vara en 'slump' med, det känsn inte så (dvs jag borde tänkt på det förr isf) men jag har å andra sidan annan koll nu på hur han står när han 'bara står' =)

Uppställningen kanske inte alls har med hasen att göra, utan kommer av boxvilan.

Mitt sto ställer sig också så nu efter en lång boxvila och har inte gjort det tidigare, men hon hade inget fel bak, utan en lös benbit i kotan vänster fram.

På henne har det försvunnit mer och mer efterhand som konditionen har kommit tillbaka efter ett långsamt igångsättande.

Hoppas att allt löser sig till det bästa för vision, har läst en hel del om era problem.

Mvh

Camilla

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka