Benställning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Spói
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 2 989

Spói

Trådstartare
Jag undrar om ni har någon erfarenhet av föl med denna benställning, hur skulle ni göra osv.

11720097.jpg

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_20/11720000-11729999/640x480/11720096.jpg

Jag vet att det är svårt att se på frambenen men har tyvärr ingen bild framifrån. På bilden är han några timmar gammal och man ser att han är en aningen x-bent. Detta har rätat ut sig mycket på några veckor men han är fortfarande lite. Han är också väldigt smal i bringan plus att när han rör sig framifrån så rör han sig helt rakt.

Så vad skulle ni göra?

Skall ta nya bilder imorron, då han är fem veckor nu.

Sv: Benställning

Jag skulle ta kontakt med en mycket duktig hovslagare - de brukar kunna göra ganska mycket under fölets första levnadstid. Hellre det än en veterinär.

Vad jag förstår så gör man inte så mkt åt ett x-igt föl.Det rättar sej jättebra av naturen. Är det ett russ? Många russ är fransyska..
för övrigt säger jag som övriga -ta kontakt med duktig hovslagare.

Här är min fölis 3 dagar gammal o ordentligt x-bent.
HPIM0837.jpg

Vid 4 mån ålder visades hon på fölmönstring o fick 7a på benen med omdömet..."något x-ig"
Här är hon 8 mån. Hon är fortfarande något parallelförskjuten vänster fram.
061230095.jpg

061230090.jpg

061230096.jpg

Idag är hon 1 år o 3 mån o ingenting syns nu. Ska visas i augusti o jag skulle tro att hon får en 8 på benen. Har dessvärre inget kort
framifrån.
28juni075.jpg

Ska tillägga att jag var i kontakt med veterinär o frågade vad jag skulle göra o de avrådde att göra något annat än att hon skulle gå på hårt underlag minst 10 min morgon o kväll så att hon stärkte rätt muskler.
Hovslagaren gjorde ingenting vilket både hovis o veterinären var överens om.

Senast ändrad:

Mitt föl förra året var mer x-bent än ditt föl när han föddes, jag fick knappt in ett pekfinger i bringan (halvblod). Vid 4 månaders ålder fick han 7:a på benen och ingen kommentar om att han var x-bent, så med lite filning av hovslagaren växte det mesta bort ganska snabbt. Här är han 1 v resp 5 v gammal http://dropshots.com/day.php?userid=91022&cdate=20060622

Jag hade inte gjort något alls, när avvikelsen inte är större än sådär.

Jag hade en ordentligt X-bent shettisunge förra året, idag är han helt korrekt i framstället.

Tack för alla svar:bow:

Nu känner jag mig mycket lugnare, ska försöka med nya bilder på vildingen i morgon, han står inte stilla tillräckligt länge för några kort.

Liknande trådar

Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan... 2 3
Svar
44
· Visningar
6 099
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där... 2
Svar
28
· Visningar
3 779
Avel Hej. Vi står med ett beslut att ta ang vårat hbl sto. Ska vi eller ska vi inte avla på vårat sto. Cox Ramona...
Svar
7
· Visningar
1 612
Utrustning ... och jag hoppar snart från en bro om jag inte hittar något som passar :crazy: Hästen är islandshäst, c:a 140 cm, 8 år gammal. Han...
Svar
15
· Visningar
2 126

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka