Bensnören, hur gör ni?

Sv: Bensnören, hur gör ni?

Jag spände länge som nr 1. Men sen ett par år tillbaka blir det nr 3. Förutom när det är mycket insekter, då spänner jag som nr2 så att hästen kan vifta bort insekterna från skap/juver med svansen.

Som nummer 3. Upplever att täcket sitter bättre då och glider inte på sniskan och att snörena hålls ifrån bakbenen.

Jag sätter bensnören som på bild nr 3. Det sitter helt enkelt bäst då, både för att täcket ska ligga stilla och det ska vara bekvämt för hästen.

kl

Som bild nr 3..dock tycker jag att bra anpassade bensnören är det viktigaste för att förhindra skador..rätt ofta är det inte optimal längd, antingen alldeles för tighta eller för lösa/långa när jag täckar hästar och då spelar det ingen roll hur man gör nästan..

Helst föredrar jag inga bensnören alls utan svanssnören, det går fortare att ta på täcken, mindre skaderisk för både häst och människa samt att jag hittills inte har sett ett täcke med svanssnöre sitta dåligt.

Spände alltid som nr 3 tills min häst fick "hela paketet" bortopererat pga cancer och de då byggde upp en ny liten snopp längre bak. Nu får jag spänna så att de hänger på samma sida (kommer inte ihåg numret). Det funkar oftast bra men täcket kan ibland glida lite åt sidan...

Svanssnöre alla dagar. Dåliga bensnören är värdelösa. I mitt stall har de flesta dåliga bensnören, fattar inte vitsen.

Nummer 3. Har lärt mig så med hänvisning till minskad skaderisk + att de ligger bättre.

Hej!

Jag gör som på bild 3, mest för att jag med egna "studier" insett att det sättet funkar bäst. Min häst är skavkänslig så att få bort snörena från benen är ett måste och att sätta dom helt i kors (bild 1) är jag alldeles för lat för. Dessutom tycker jag täcket sitter bättre när snörena sitter som på 3an.

Min kan inte heller ha bara svanssnöre, när det blåser blåser täckena av över hennes huvud, hon måste vara skapt på nåt mycket underligt vis..

/Lavinia

Aldrig använt bensnören, endast svanssnöre. Aldrig haft ett täcke på sniskan eller ett trasigt täcke.

Men jag får kanske sticka in en fråga (heter det knapplån när man gör så :confused:): varför är "ett" sämre än "tre"?

För att när de sitter som på bild 1 så kan hela täcket glida och då åker bensnörena upp i ljumskarna på hästarna och kan skära sår när friktionen bränner i skinnet.

Med bild 3's version låser man täcket eftersom de drar åt varsitt håll.

Jag föredrar Horsewares svanssnöre alla gånger, men om jag har bensnören så knäpper jag enligt bild 3, förutom på exemtäcket då jag gör som bild 2 eftersom de inte når ihop på mitten.

Som bild ett, eftersom jag lärt mig så och har inte upplevt att täckena rör på sig. Jag vet att min dotter gör som på bild tre.

Men jag får kanske sticka in en fråga (heter det knapplån när man gör så :confused:): varför är "ett" sämre än "tre"?

För att då kommer snörena bort från benen lite eftersom de hålls ihop i mitten. :)

För att då kommer snörena bort från benen lite eftersom de hålls ihop i mitten. :)
Plus att det kan bli väldigt stramt på framsidan vid knät om de är ganska korta.

Min märr har alltid reagerat på bensnören o tycker inte om att man håller på där. Lyfter fortfarande på vart ben. Har helst HW som sitter utan snören.

Jag gör enligt vad som är rätt på bilden :)

Inget! tar ett bensnöre bakom rumpan istället, går mycket smidigare. Dock så passar de inte på alla hästar, vi hade en om alltid fick täckena på sniskan, då hade nog alt 3 passat bättre, vilket jag även gjorde innan jag började göra som jag gör nu. =)

Jag gör som på bild nummer tre. Täcket åker inte åt sidan då, tycker jag.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 375
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
973
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 083
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka