F

Foxx

Hej! Jag kan inte så mycket om olika benskydd och vill gärna lära mig mer.

Skriv gärna olika bensydd och varför man har dom!

Sv: Benskydd!

Man kan både linda sin häst eller ha benskydd på. Man har detta för att hästen inte ska skada sina ben, vissa har en tendens att stryka sig med ena benet mot det andra och då kan det slås upp sår.
Lindor är mer ett stöd men skyddar även medan senskydd och strykkappor skyddar mer ordentligt mot slag.
Olika benskydd som finns är BLA
Strykkappor: Som är till för att hindra gästen från att sparka sig själv.Oftast är det kotan som skadas. Man kan köpa strykkappoer för både fram och bak benen och de skyddar både utsidan och insidan av benet.

Senskydd: Används flitigt på hästensben utav hoppryttarna men självklart även av andra ryttare. De skyddar senorna mot slag och sparkar. De är öppna på framsidan av hästensben.

Hoppas svaret inte blev allt för virrigt och att du fick ut ngt av det!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Funderar på om det finns något smidigt sätt att fästa huva i tränset? Tycker att den är i rätt storlek och den sitter på hela...
Svar
4
· Visningar
342
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 041
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Har tagit upp ridningen efter måååånga års uppehåll, mina gamla stövlar är fortfarande fina men omoderna och svåra att få på och...
Svar
5
· Visningar
560
Senast: Jfrelin
·
Utrustning Jag behöver tvätta fårskinnspadden som jag har på tömkörningsgjorden. Har hittills fungerat bra med att torka och borsta rent men nu går...
Svar
17
· Visningar
714
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam