Psykskaft

Trådstartare
har nån något bra tips på benskydd? lill pojken slår på sig och jag undrar vad folk här har för bra åsikter med benskydd som kan lämpa sej för distans, eller om det funkar lika bra med vanliga..

alltid kul och bra att höra vad andra har för åsikter..

Sv: benskydd

Slår han på sig fram eller bak, högt eller lågt?

Bra strykkappor bak är bl a Racing Tack, som har väldigt låg vikt och sitter bra. De är ju så pass öppna att grus och smuts "rinner igenom" och inte samlas och skaver hästen.

han slår sej på kotan på bak.. gjorde de första ggr på vasaritten iår..

han har alltid haft skydd fram innan..

Psykskaft skrev:
han slår sej på kotan på bak.. gjorde de första ggr på vasaritten iår..

Men kan det inte ha varit en tillfällighet? Att han t ex slog sig när han trampade snett eller något?

Om man kan slippa benskydd eller lindor i distans är det en stor fördel.

Min ena häst stryker sig lite bak ibland. Nu har jag visserligen oftast lindor bak av andra anledningar, men förr hade jag inget alls, trots att han strök sig. Han fick ett litet sår, som blödde lite, på vardera kota, men han fick inte ont av det. Det är som om huden har stärkts just där. Förr var såren större. Nu är det mest som en gammal krusta, som väldigt sällan går upp.

Jag har inte testat några benskydd som inte ger skav på längre ritter. Lindor är bäst, tycker jag, om man måste ha något.

Mitt tips är "Racing Tack" bakstrykkappor, korta. De håller i evighet, är i tunnt neopren och superbra passform. Du hittar dessa i travshoppar, kostar någonstans 300 +. Lätta att skölja av i grinden.

Jag har fått sopa på min herre veredus light pro senskydd och tycker mycket om dem.
Lätta och mjuka så de formar sig efter benen men samtidigt hårda och har inte gett några skav alls.
Bakskydden tycker jag om dessa där F.T.E skydden som hööks säljer.de är mjuka och sitter skitbra och håller länge.DEras senskydd tycker jag också om.
Varför är det bar att inte använda skydd inom distans?(jag är helt grön inom området,ni får ursäkta)

Soliga hälsningar!/C

Därför att skydd och lindor måste av i vetgrinden och det tar tid (än om det går fort). Dessutom är det lätt att det skaver när man rider så länge och i all terräng.
// Linda

Har sett folk som använder kotringar, eller bara på den ena foten. I den kan ju inte smuts fastna så lätt. Vet inte var de finns att köpa.

Gera har bra lätta skydd har dessa på alla mina hästar och ingen som har haft prob med dom ända upp tom 140km. finns dessutom i alla möjliga häftiga färger. för dig som e från dalarna så tror ja närmaste affär e aub*ose i borlänge.

tp

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 153
Senast: linnsan
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
953
Hemmet Mobilberoende-tråden fick mig att tänka på att jag i princip varje dag fastnar i mobilen direkt på morgonen, en vana jag gärna blir av...
Svar
12
· Visningar
430
Senast: Rugge
·
Övr. Katt På sorglig och förekommen anledning hänger jag just nu mycket i FB-grupper där man kan efterlysa försvunna katter, både den grupp som är...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 637
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar