Benskydd till kallblod

C

Cronis

Jag har ett kallblod (en tinker) med enorma ben. Jag har än så länge inte hittat några bra benskydd som sitter som gjutet.
Dom som jag använder nu är några damasker från Jacson, (se bild nedan) i strl. full. Observera då att jag har en maxad d-ponny!
Knäppningen på damaskerna är i kraftig resår, och når med nöd och näppe om benen.

Jag vill nu ha ordentliga senskydd, typ Eskadron. Men problemet är att dom inte kommer räcka runt.
Vad finns det för utbud till en häst med mastodont ben?

Jag köpte boots för en tid sedan, i strl. L ( större än Hööks strl. L) men dom räckte inte ens runt, så det fattades 5 cm.
Vart finns det gummiboots i XL?
Min häst har strl 5 i skor...:o

red9.JPG

skydden som jag har

Tips och idéer mottages gärna! :bow:

Övrig utrustning till mastodont kallblod är välkommet oxå, så som bett i bauta storlek :D

Sv: Benskydd till kallblod

risken med de flesta skydd är ju att de kommer bli för höga om de går runt benen. Men hampas gamla modell borde gå, har ett par i stl ponny med lång mjuk resår, Totten kan ha dem med god marginal.

Ja att dom blir för höga är ett problem.
Dom jag har nu är preciiiis på gränsen. Det är jätte jobbigt.

Hampa har jag kollat på, men problemet är då att jag inte vet hur vida dom är sas.
Jag skulle åka till Hööks idag å kolla runt lite, men jag orkade inte. Har jobbat, sen är jag ju sjuk än. :crazy:

har hööks benskydd med reflexer till Moses. Str L.
Köpte dem igentligen till betty men dem är jättestora i str så dem passar bättre på Msoes. Kanske vore nåt för honom

Men det är ju vanliga damasker, vilket jag redan har. Och sen om jag köper dom så kan jag ju bara ha dom när det är mörkt. Och reflexer har jag redan.

Jag vill ha senskydd.

Har du provat Veredus då?? Large på dom är jättestora! Går nästan ihop framtill på min.. :D

Är inte dom jätte jätte dyra :angel:
Vart finns dom att få tag i?
Hur höga är dom? Jag har som sagt en ponny, men kan ha full, i damaskerna han har nu, men dom är liiiite på gränsen till för höga.

Jag tror att jag har likadana benskydd (Jacson) som du har på bilden till min nordis, fast mina är stl XL. De passade min häst rätt bra, kanske ngt långa men inte så det stör.

Jag vet inte riktigt var man kan få tag på senskydd, men förra året köpte jag bakbensdamasker från Hööks och använde dem även fram. Jag har även sett att Globus har fram- och bakbensdamasker stl XL.

Boots i stl XL finns på www.ridsportshopen.com.

Är också tacksam för tips! :D

Veredus skulle väl kunna gå! Jag har M till min d-ponny som har lagon kraftiga ben och dom går också nästan ihop där fram!!:D Veredus är väl inte så dyra, Veredus Pro Light kostar ca 700kr fram och ca 400kr bak, sen det dyrare modellar också men det kanske du inte ens bryr dig om?!;)

Veredus finns att köpa lite överallat, men kolla med din närmaste affär!!:)

Har har Eskadron boots, bra kvalitet, jag tror dom finns i XL!!!!:)

Senast ändrad av en moderator:

Jag kolla på Veredus nu.
Å dom är ju fula!! Dom är så där blanka i plasten. Det är så fult. Sen är bakskydden jätte fula. :p

Dom gamla möjligtvis, inte dom nya. Dom är blanka å det är fuuult! :o :D

Vilka gamla?!:p Menar du dom som man använt ett tag, eller vad det inte blankt på dom gamla Veredusen?

Sen så är det som Centaur säger, dom är inte så blanka efter ett par gånger man använt dom!!;)

Jo men asså, dom där är ju "dom gamla".
Dom jag har hittat på nätet är urfula i modellen. Dom där liknar mera dom gamla hederliga RacingTack-skydden, vilka jag gillar jätte mycket. Men dom kommer troligen bli för-små till min häst. Lika så Eskadron-skydden.

Ja, visst är dom! Väldigt fula enligt min mening:p
Eskadron ska man ha:D

Om du kan mäta din hur tjocka hästens ben är kan jag titta vad Nettan har kvar efter helgens rea... ska till Charlies Häst & Hund på torsdag.
Men jag såg några bautastora skydd på rean i söndags.... det var både Eskadrondamasker och något annat som jag inte minns vad mräket hette...

Liknande trådar

Utrustning Jag vill ha damasker med ludd till min kallblodstravare, men vad ska jag ta för storlek?? När jag va på Globen Horseshow så köpte jag 2...
2
Svar
22
· Visningar
4 374
Senast: Ms_Antrop
·
Utrustning Letar med ljus o lykta efter bensskydd som min kallblodstravare kan ha. Han har väldigt grova ben o de eskadron flexisoft (begagnade)...
Svar
12
· Visningar
1 268
Senast: aprilia
·
Y
Utrustning Jag har ingen jättehäst, men likförbannat är en massa utrustning för liten. Nägon som har bra tips, jag har lusläst nätet men inte...
Svar
12
· Visningar
1 727
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka