Benskydd som är rejält skyddande och stötdämpande!

nothalfbad

Trådstartare
Min häst skall förhoppningsvis börja sättas igång efter en hälta och två veckor i sjukhage.

Jag vill optimera och ge henne alla förutsättningar jag kan för en säker konvalescens och igångsättning och funderar på om jag ska ta det säkra före det osäkra och ta på henne skydd som är stötdämpande och som stadgar upp.

Tanken är att skritta för hand i en och en halv till två veckor, och sedan sitta upp.

Jag har ingen aning om någon form av benskydd kan göra nån skillnad, eller om det skulle vara bättre med lindade ben..

Min fråga är iaf vilja skydd som går ner över kotan som är bäst?
Vilka använder ni?

Har dessa idag: http://stallvran.se/produkt/catago-performance-senskydd/

Kan de hjälpa? Eller tänker jag helt onödigt?

En häst är så tung att det inte är möjligt att använda skydd/lindor för att stödja/stadga upp. Det gör helt enkelt ingen skillnad utan skydd/lindor är till för att skydda benet mot yttre påfrestningar såsom islag.

En häst är så tung att det inte är möjligt att använda skydd/lindor för att stödja/stadga upp. Det gör helt enkelt ingen skillnad utan skydd/lindor är till för att skydda benet mot yttre påfrestningar såsom islag.

Misstänkte väl det innerst inne ;)
Kör nog med skydden för egna lugnets skull, så får jag bara ta det så himla lugnt och långsamt det går och hoppas det går vägen!

Jag tänker tvärtom, så lite hjälp som möjligt (tex linement, lindor på natten osv) ger större chans att direkt upptäcka om man gått för fort fram med igångsättningen.

Är hästen däremot lite vild så vill man ju såklart skydda mot islag :)

Liknande trådar

Träning Jag kör normalt unghästar utan några skydd alls så länge de åker lugnt och fint (vilket de alltid gjort). transportskydd introduceras... 2
Svar
37
· Visningar
2 835
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31