Benskydd på unghäst?

F

fazella

Jag har aldrig varit någon stor användare utav benskydd och dyl. Men nu så får jag snart hem en åring, och då är man ju lite extra försiktig. Min fundering: då jag tränar på ex. ridbana eller på "vanliga" vägar kör jag nakna ben. Och när jag är mitt i skogen och tränar kör jag kanske senskydd el likn. Vad tycker ni? Hur brukar ni göra? Skydd på alla fyra, och isåfall, vilka sorts skydd?
Vill inte att hon skall bli oförsiktig med sina ben, antar att det finns risk för det om man ofta använder benskydd?!
Kom gärna med era tankar och funderingar kring detta.

Sv: Benskydd på unghäst?

Brukar ha senskydd fram +bak på min polle vid uteritt och hoppning och lindor vid dressyr.

Det tycker jag beror på tempot. Om det bara är skritt vid hand typ tömkörning etc så nakna ben. Är det tuffare som t ex handhäst i alla gångarter så vill jag ha skydd.

Vi använder skydd på våra hästar då de går lopp eller snabbjobb. Vid vanlig motion eller hage -aldrig.
Våra hästar är värda mellan 150 000-700 000
gulan

Till att börja med hade jag testat utan, beror ju lite på vilket arbete det handlar om iofs... En åring är ju sällan skodd och om det inte är så att h*n är väldigt känslig/klumpig så skulle jag låta skydden ligga kvar på hyllan ett tag till!

Lycka till! ;)

Jag brukar låta mina hästar gå utan skydd när de är så unga (om det inte finns någon särskild anledning till att de MÅSTE ha skydd på sig). Gäller även ute i skogen. Skydd åker på först när jag börjar rida dem lite mer eller löshoppa, och då är det dagsarbetet som avgör om de ska ha skydd eller inte.

Tack tack för alla svar:), som det verkar nu så ska jag nog låta skyddena ligga ett tag;)

Senast ändrad av en moderator:

Jag brukar tänka så här.....unghästar är jue alltid unghästar, dom kan få för sig lite allt möjligt! Benskydd är en billig försäkring så jag brukar alltid använda skydd på unghästar. Igentligen så ska man inte behöva använda skdd på äldre hästar men man använder det nog av ren vana och vågar inte sedan använda utan! Jag själv rider alltid med slydd på hästen!

Brukar nästan aldrig ha senskydd (väldigt långpälsade ben.) ser nästan ut som en isbjörn :love:, men har lindor ibland.

Nackdelen med benskydd/lindor på unga hästar är att eftersom de även stöttar upp benen lite så stärker inte den unga hästen sina senor/ligament osv fullt lika bra som om de går utan skydd.

Vid dressyr är det bäst att inte använda skydd, eftersom att man inte får ha det vid tävling, så är det onödigt att vänja dom vi det :) men man kan ju använda lindor lite då och då :) I hoppning så är det ju bra att använda senskydd, samt vid uteritt så att det skyddar mot slag :D

Men att hästen skulle få "svagare" ben tror jag faktiskt inte.....unghästar rider man ju verken lika länge eller hårt och under den lilla tiden så gör dt nog ingen skillnad, men däremot är det viktigt att unghästen verkligen få använda sina ben i hagen! Om man kan så ska man låta unghästen få röra sig i blandad terräng när den är ute...men det är dock inte alla som har den tillgången till hagar! Det är värre att rida dom med lindor i sådanafall än med skydd, för lindorna ger hästen dock mkt bra mer stöd än skydd! Men smaken är som baken den är delad! hehe ha dt kanon allihop!!

Vi slanger ofta pa ett par bell boots fram + ev senskydd da de far sina forsta bakskor. Nu hanger ju detta ofta ihop med att de precis kommit i vagn och fortfarande kan fa for sig att skutta till nangang da och da. (Runt 1 1/2 ar gamla)
Annars gar de bara med skydd om de slatt pa sig innan eller ar valdigt nara vid tex traning. Pacers brukar oftast fa senskydd vid tavling da vi haft oturen att fa en avskuren sena pga ren otur!

Innan jag borjade med snabbehastarna hade jag haft en med strykkappor bak annars inte ett skydd (fem egna och x antal sommar/foderhastar for familj pa 6 hastgalningar.) Mestadels korning och dressyr, hoppar inte sarkislt mycket/alls.

Men benen stärks av att succesivt utsättas för högre belastning, och därför tycker JAG att det är jättebra att låta de unga hästarna arbeta utan skydd. Dels för att det som du säger inte rör sig om hårt arbete (men ändå mer än att bara gå i hage, hur kuperad den än må vara), dels för att det blir just en succesiv uppbyggnad av skelettet när arbetet succesivt ökas på.

Rätt eller fel, det vet jag inte . Men så här gör jag. (2-åring) Jag har ett par senskydd som jag slänger på i fram när vi går på skogspromenader. Annars så är hon utan. Hon har aldrig slagit i sig själv, men eftersom våra skogspromenader inte går på fina släta skogsstigar så vill jag inte chansa utan.
Det är mycket sten, stubbar och grenar som vi går igenom och över och senskydden skyddar ju en hel del från skrapsår och rivmärken.

Att dom skulle stadga upp så mycket så benen inte vart belastade tillräckligt det tror jag inte på. Men oavsett vilket så har jag hellre skydd på just den timmen i skogen.

Som någon tidigare sa: Det är en billig livförsäkring.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 829
Utrustning Kära Buke, nu söker jag efter benskydd. Vilket jag inte använt överdrivet mycket innan, och hästen ifråga har inte behövt det förrän på...
Svar
3
· Visningar
1 026
Senast: Liten
·
Utrustning Jag brukar rida på vägar och ordentliga stigar när jag rider ut, och då har jag aldrig benskydd på hästen. Nu senast tyckte tränaren att...
Svar
13
· Visningar
3 307
Senast: Miljon
·
Utrustning Billighetssenskydden håller inte måttet i skogen (dålig kvalité), så behöver köpa nya skydd att rida med i skogen. Hästen är framåt i...
2
Svar
28
· Visningar
2 993

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka