Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag påpekade det tidigare. Helt bisarrt att pappan skjutsar såna sträckor. Min pappa hade nog skrattat åt mig om jag bett honom skjutsa mig fem kilometer redan då jag var typ åtta år. Man cyklar eller åker buss.Ser att flera reagerat på detta men jag tror inte att någon frågat det jag undrar över: innebär detta att din pappa alltså kör dig till skolan, hämtar dig i skolan, kör dig hem eller till stallet, ev från hemmet till stallet och hämtar dig sedan i stallet igen? Varje dag?
Sänker man bränslekostnaderna så innebär det att landsortsborna får lite billigare att komma till samhällsservice (vilket i sig är dumt, för då lever de längre) billigare till jobb och billigare att åka och handla. Om du inte vill ha bil, så flytta in till staden, där får du subventionerade färdmedel (som landsortsborna är tvinade att medfinansiera) Men som sagt mijömuppar med fokus på fel saker finns det gott omFolk är lata, sänker man bränslekostnaden, kan man ju köra lite längre för att komma till ett större köpcentrum i någon stads utkant, istället för att krångla med att parkera bilen och byta färdmedel. Så gillar man mer biltrafik, så visst.
Landsbygdsrksdagen (härligt evenemang btw!) fokuserar helt rätt inte på deltaljer utan vill se övergripande förändringar.Landsbyggdsriksdagen avslutades idag och enligt pressmeddelandet så, intressant nog, nämnde man inte bensinpriset utan framhävde:
Landsbygdsriksdagens deltagare tycker att:
Ökat bostadsbyggande & bättre möjligheter till resor och transporter
Digitalisera hela Sverige
Skapa bättre service & trygghet
Ge mer lokalt inflytande
är de viktigaste frågorna för utveckling av landsbygden.
Detta bör göras genom att:
- Fatta beslut som inte påverkar landsbygderna negativt
- Förenkla regelverk och projektadministration samt minska byråkratin
- Främja lokal finansiering, lokalt inflytande och civilsamhället
- Förändra synen på och bilden av landsbygden
https://www.landsbygdsriksdagen.se/uttalande-en-politik-for-att-hela-sverige-ska-leva/
Bättre möjlighet till resor och transporter läser jag som bättre lokaltrafik inte sänkta bensinpriser.
Logistik är livsviktigt och viktigare ju längre ut i periferin man befinner sig. Därmed även priset på den logistiken. Alltså är fordonsbeskattning, avgifter och drivmedelsbeskattning av yttersta vikt för landsbygden. Låt miljömupparna härja i stan och låt oss som bor här ute vara i fred.Landsbygdsrksdagen (härligt evenemang btw!) fokuserar helt rätt inte på deltaljer utan vill se övergripande förändringar.
Drivmedelspriser är faktiskt en detaljfråga - om än viktig. Det finns en mängd frågor att arbeta med.
(...vill man, så kan man räkna in drivmedelspriser i "Fatta beslut som inte påverkar landsbygderna negativt")
Sänker man bränslekostnaderna så innebär det att landsortsborna får lite billigare att komma till samhällsservice (vilket i sig är dumt, för då lever de längre) billigare till jobb och billigare att åka och handla. Om du inte vill ha bil, så flytta in till staden, där får du subventionerade färdmedel (som landsortsborna är tvinade att medfinansiera) Men som sagt mijömuppar med fokus på fel saker finns det gott om![]()
Som jag sa miljömuppar finns det gott om. Undrar vad som skulle hända om lokaltrafiken skulle betala sina kostnader på samma vis som vi för bilen..ca 30% går till vägunderhåll resten till statskassan...undrar om 5000 spänn skulle räcka till ett månadskort dåPå landsbygd måste du köra bil som du säger, spelar inte så stor roll vad bränslet kostar. Har man valt att bosätta sig långt från jobb, får man räkna med att det kan bli dyrare att pendla än vad det var tänkt, etc. Bilkramare med fokus på fel saker finns det gott om. ;-)
Som jag sa miljömuppar finns det gott om. Undrar vad som skulle hända om lokaltrafiken skulle betala sina kostnader på samma vis som vi för bilen..ca 30% går till vägunderhåll resten till statskassan...undrar om 5000 spänn skulle räcka till ett månadskort dåMen vi kan ju återta den den gamla rovriddartraditionen...stoppa alla transporter på vägarna som passerar landsbygden och under vapenhot avkräva vägtull...undrar vad du skulle leva av då?
Bor inte du i Stockholm?Håller med om att SL är = Segt & Långsamt (och urdåligt i största allmänhet!)
Jag lever typ 95% av mitt liv inom en radie av ca. 6 km, i och omkring en håla 20 min söder om stan, och jag är helt och hållet bilberoende för att klara av min vardag. Trots att jag som mest rör mig mellan min håla och grannorten, och till stor del bara inom min håla, går det knappt om man inte har bil. Bussarna till stallet går varannan timme, och att ta sig till skolan tar inte sällan bort emot 60 min, fast det borde ta 10-15 min egentligen. Samtliga sträckor jag rör mig över tar 5-7 min med bil.
r
Bor inte du i Stockholm?
20 min ifrån.
20 min ifrån.
Det är min uppfattning också.Bättre möjlighet till resor och transporter läser jag som bättre lokaltrafik inte sänkta bensinpriser.
Det är min uppfattning också.
Jag bor förvisso på landet, om än inte i glesbygd av norrländsk magnitud, och är beroende av bil för både jobbpendling och fritid. Men själv skulle jag prioritera kollektivtrafik (det saknas helt där jag bor) långt före nån krona billigare bränsle.
Vart finns en håla så nära stan ? Är väl minst en timme med pendeln åt alla håll innan du når ett så litet samhälle ?20 min ifrån.
Det är min uppfattning också.
Jag bor förvisso på landet, om än inte i glesbygd av norrländsk magnitud, och är beroende av bil för både jobbpendling och fritid. Men själv skulle jag prioritera kollektivtrafik (det saknas helt där jag bor) långt före nån krona billigare bränsle.
Som jag sa miljömuppar finns det gott om. Undrar vad som skulle hända om lokaltrafiken skulle betala sina kostnader på samma vis som vi för bilen..ca 30% går till vägunderhåll resten till statskassan...undrar om 5000 spänn skulle räcka till ett månadskort dåMen vi kan ju återta den den gamla rovriddartraditionen...stoppa alla transporter på vägarna som passerar landsbygden och under vapenhot avkräva vägtull...undrar vad du skulle leva av då?