macken

Trådstartare
Här kommer nog en dum fråga för många.....:o Men om en islandshäst visar upp höga benlyft i traven i hagen, kan det på något sätt även återspegla att hästen kommer få fina lyft i tölten också?

Om man inte frågar får man inget veta ;)

Sv: Benlyft

Här kommer nog en dum fråga för många.....:o Men om en islandshäst visar upp höga benlyft i traven i hagen, kan det på något sätt även återspegla att hästen kommer få fina lyft i tölten också?

Om man inte frågar får man inget veta ;)

Ja det skulle jag väl säga, då har ju hästen dessa vinklar att den kan ta höga lyft.
Men sedan kan vi ryttare förstöra detta genom att rida den fel så har hästen bra steg från början betyder det inte att den i framtiden kommer ha kvar de.

Likaväl som en häst med inte så bra steg i hagen kan man lära sig via ridning att lyfta och ta i. Men det kräver lite mer från ryttaren.

En häst som verkligen visar superfina steg törs jag nog säga att 80% beror på ryttaren och faktiskt lyckats tagit fram detta ur hästen=)

Ja det skulle jag väl säga, då har ju hästen dessa vinklar att den kan ta höga lyft.
Men sedan kan vi ryttare förstöra detta genom att rida den fel så har hästen bra steg från början betyder det inte att den i framtiden kommer ha kvar de.

Likaväl som en häst med inte så bra steg i hagen kan man lära sig via ridning att lyfta och ta i. Men det kräver lite mer från ryttaren.

En häst som verkligen visar superfina steg törs jag nog säga att 80% beror på ryttaren och faktiskt lyckats tagit fram detta ur hästen=)

Men det måste väl finnas främst hos hästen? Varför avlar vi annars vidare på just dessa hästar med extremt bra lyft?

Jag tycker sånt här är jätteintressant då jag själv är ganska ny i islandsvärlden.

Men det måste väl finnas främst hos hästen? Varför avlar vi annars vidare på just dessa hästar med extremt bra lyft?

Jag tycker sånt här är jätteintressant då jag själv är ganska ny i islandsvärlden.

Kolla bara på Jorunn.. hon har igentligen inge wow steg men med hjälp av gedigen träning främst dressyr olika övningar har jag tränat upp henne till att få rätt hyftade gångarter.

Och om du nu avlar fram en häst med långa fina steg och så rider du den och tar bort allting genom dålig ridnig,, vad har du då för nytta av den fina aveln?

Att förstöra fina gångarter är extremt lätt lika lätt som lika svårt att ta fram bra gång ur en häst som inte har det från start men de går.

Så en häst som föds med bra gång då gäller det för ryttaren att ta vara och rida hästen rätt och det är därför jag vill säga att ryttaren gör det största jobbet.

Så vet du vad du håller på med är en rutinerd ryttare kan du nå högre klasser på nästan vilken häst som helst antingen den lätta vägen genom att redan från start ha en häst med gra gång och igentligen bara ta vara på gångaen..Eller genom den svåra vägen genom att lära hästen få fram den rätta fina gången.

Jag har sett otroliga förvandlingar på hästar som sist man såg dom travade otroligt stelt och markbundet och med en galopp som var oerhört låst markbunden en skritt utan övertramp och den en hals som var fint musklad.. på underhalsen.

Nästa gång man såg hästen några år senare var det som att se en anann häst.
Den var välmusklad och flög fram och hade fina halsmuskler så ägaren fått hjälp med att träna rätt.

Och jag kan prata för mig själv också... Jorun red jag rel förr, hon hade trippande små taxsteg små trumpinnar helt enkelt. Stel och låst i sin gång. vilket inte störde henne så länge jag red ut rakt på i skogen då och då.
Men när jag sedan började jobba henne i ridhuset vart min ridning för mkt och de slutade med att hon tappade galoppen helt och hållet.

Med hjälp av en tränare har jag under 1 års tid jobbar om Jorun nhelt och hållet i muskler och idag finns galoppen där bätre än någonsion.Hon har bärande gångarter som går i uppförsbacke och inte i nerförsbacke som förr.
Hon går inte längre på bogarna som förr och hennes steg har gått från trummpinnar till stora luftiga "slowmotions" steg om man säger som så!

Så jag har med hjälp jobbat fram bra gång ur en häst som från början hade riiiktigt dåliga!

Hade jag haft en häst med bra gång och fått ridit på så somjag gjorde förr hade jag helt utan tvekan förstört gångarterna på den hästen och fått den att gå från flott till markbundet med stela trumpinnesteg

Tycker att du säger emot dig själv något där.

Du skriver;

"Kolla bara på Jorunn.. hon har igentligen inge wow steg men med hjälp av gedigen träning främst dressyr olika övningar har jag tränat upp henne till att få rätt hyftade gångarter."

Sen,
"Och jag kan prata för mig själv också... Jorun red jag rel förr, hon hade trippande små taxsteg små trumpinnar helt enkelt. Stel och låst i sin gång. vilket inte störde henne så länge jag red ut rakt på i skogen då och då.
Men när jag sedan började jobba henne i ridhuset vart min ridning för mkt och de slutade med att hon tappade galoppen helt och hållet."

Då är det för att hon har det sedan innan men att du ridit henne fel som du själv skrev.

Givetvis går det att träna fram bättre hållning och muskulatur på hästen och därmed framhäva stegen mer men gången har den med sig från början.

Alltså kan vi komma fram till att det som inte finns latent hos hästen redan vilket har i grunden att göra vad man fått fram av sin avel, anlag och exteriör. Sen är det inte alltid att kombinationen blir som man tänkt sig och det är det som gör det så spännande! Sen är det kul att kunna komplettera sin häst svagheter med den andras bästa för att få fram något bättre. Men det är fortfarande en chansning i slutändan.

Ja, i regel är det väl så skulle jag säga. Har hästen ett visst typ av steg brukar det väl oftast vara så hela tiden, inte bundet till en viss gångart.

Sen är det ju också, som redan skrivets, inte alltid säkert att en ryttare lyckas hålla det steget även vid ridning. Det krävs ju lite av ryttaren för det och att även träna upp hästen, det tar ju ett tag att få hästen att gå med sin fulla kapacitet under ryttare.

Sen gällande diskussionen som dök upp skulle jag vilja säga att det är skillnad på att få fram något som inte finns och ta fram något som inte syns. En häst som inte har något riktigt bra steg i sig kommer man heller inte få fram något riktigt bra steg på, oavsett träning. Däremot kanske man kan träna fram ett bättre steg än vad hästen visat tidigare, för att den inte fått rätt träning för det tidigare.

Det är väl samma sak med oss människor, vissa är naturligt snabba på att springa, andra har inte snabbheten i sig, trots träning. Men även de som har det i sig måste träna för att bli riktigt, riktigt snabba, ändå är det inte alla som tränar som lyckas springa 100 meter på 10 sekunder, för att de helt enkelt inte har det i sig.

Ja, i regel är det väl så skulle jag säga. Har hästen ett visst typ av steg brukar det väl oftast vara så hela tiden, inte bundet till en viss gångart.

Sen är det ju också, som redan skrivets, inte alltid säkert att en ryttare lyckas hålla det steget även vid ridning. Det krävs ju lite av ryttaren för det och att även träna upp hästen, det tar ju ett tag att få hästen att gå med sin fulla kapacitet under ryttare.

Sen gällande diskussionen som dök upp skulle jag vilja säga att det är skillnad på att få fram något som inte finns och ta fram något som inte syns. En häst som inte har något riktigt bra steg i sig kommer man heller inte få fram något riktigt bra steg på, oavsett träning. Däremot kanske man kan träna fram ett bättre steg än vad hästen visat tidigare, för att den inte fått rätt träning för det tidigare.

Det är väl samma sak med oss människor, vissa är naturligt snabba på att springa, andra har inte snabbheten i sig, trots träning. Men även de som har det i sig måste träna för att bli riktigt, riktigt snabba, ändå är det inte alla som tränar som lyckas springa 100 meter på 10 sekunder, för att de helt enkelt inte har det i sig.

Tror det var min gamla gymlärare som lärde mig att vissa personer har mer vita blodkroppar än röda och då var man mer uthållig och dom som hade mer röda än vita var snabbare på kortare sträckor. Ja, något i den stilen. Någon som vet mer?

Inte blodkroppar, men långa och korta muskelfibrer. Korta muskelfibrer ger explosivitet, menad långa mer uthållighet. Röda blodkroppar bär syre, vita jobba med vårt immunförsvar:idea:

Det handlar mer om muskeltyper. Kan leta fram mina gamla papper från läkarprogrammet, vi hade bl.a en tentafråga om en duva jämfört med en fasan :p
Men att mer vita skulle göra en mer uthållig vet jag inte om jag hört. Vita blodkroppar har ju inte riktigt med det att göra, förhöjda vita tyder ju t.ex på att man har en infektion i kroppen. Vita har ju med immunförsvar att göra.
Röda har ju dock med syretransport att göra, så de har ju helt klart ett finger med i spelet. "Röda muskler" eller "långsamma muskler" med fler kapillärbäddar och mer myoglobin kan lagra mer syre och kan alltså klara av syrebrist bättre än andra muskler.
Snabba muskler, eller vita muskler, är mer beroende av syre för att kunna fortsätta vara aktiva och kontrahera och är alltså explosiva men inte så uthålliga.
Men vill du så kan jag kolla mina gamla anteckningar så blir det helt rätt!

Oj, kinesiska :D

Men helt klart intressant! Det borde ju kunna testas? Frågan är bara vad det kan vara bra att veta för :p

Det förklarar ju t.ex varför vissa individer och vissa arter är mer uthålliga än andra! Att explosiva "100 meters individer" har en annan typ av fysisk sammansättning än en maratonlöpare t.ex!
Och för oss var det väl mest intressant ur ett cellbiologiskt perspektiv. BLÄ, det vill säga :angel:

Tråkigt att man inte kan nyttja det till något.. Hmm, andra ideér? :D Kanske får skapa en forskartråd istället.

Fast det används ju, eller hur menar du? Man har ju forskat på det! Eller hur menar du att man "borde kunna använda det "? :)

Läst och hört. Se på travarna, dom kan gå både 1690 och 3140.

Tänk också att dom måste kunna ge järnet om dom blir rädda, då går det undan en stund.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
506
Senast: Sryoqwe
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 366
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: tara
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 123
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka