Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Här kommer nog en dum fråga för många..... Men om en islandshäst visar upp höga benlyft i traven i hagen, kan det på något sätt även återspegla att hästen kommer få fina lyft i tölten också?
Om man inte frågar får man inget veta
Ja det skulle jag väl säga, då har ju hästen dessa vinklar att den kan ta höga lyft.
Men sedan kan vi ryttare förstöra detta genom att rida den fel så har hästen bra steg från början betyder det inte att den i framtiden kommer ha kvar de.
Likaväl som en häst med inte så bra steg i hagen kan man lära sig via ridning att lyfta och ta i. Men det kräver lite mer från ryttaren.
En häst som verkligen visar superfina steg törs jag nog säga att 80% beror på ryttaren och faktiskt lyckats tagit fram detta ur hästen=)
Men det måste väl finnas främst hos hästen? Varför avlar vi annars vidare på just dessa hästar med extremt bra lyft?
Jag tycker sånt här är jätteintressant då jag själv är ganska ny i islandsvärlden.
Ja, i regel är det väl så skulle jag säga. Har hästen ett visst typ av steg brukar det väl oftast vara så hela tiden, inte bundet till en viss gångart.
Sen är det ju också, som redan skrivets, inte alltid säkert att en ryttare lyckas hålla det steget även vid ridning. Det krävs ju lite av ryttaren för det och att även träna upp hästen, det tar ju ett tag att få hästen att gå med sin fulla kapacitet under ryttare.
Sen gällande diskussionen som dök upp skulle jag vilja säga att det är skillnad på att få fram något som inte finns och ta fram något som inte syns. En häst som inte har något riktigt bra steg i sig kommer man heller inte få fram något riktigt bra steg på, oavsett träning. Däremot kanske man kan träna fram ett bättre steg än vad hästen visat tidigare, för att den inte fått rätt träning för det tidigare.
Det är väl samma sak med oss människor, vissa är naturligt snabba på att springa, andra har inte snabbheten i sig, trots träning. Men även de som har det i sig måste träna för att bli riktigt, riktigt snabba, ändå är det inte alla som tränar som lyckas springa 100 meter på 10 sekunder, för att de helt enkelt inte har det i sig.
Inte blodkroppar, men långa och korta muskelfibrer. Korta muskelfibrer ger explosivitet, menad långa mer uthållighet. Röda blodkroppar bär syre, vita jobba med vårt immunförsvar
Hästar har inte samma uppdelning på snabba eller uthålliga fibrer som människor.