Benlindor och bandage - Unghäst

E

Em_E_liE

Hur vänjer man en unghäst att ha benlindor, ex. nattbandage?

När kan man börja med detta, någon speciell ålder eller vadtycker du? (om man förutsätter att det behövs, eller att man nu vill ha det på sin häst). :)

Sv: Benlindor och bandage - Unghäst

Min häst fick börja vänja sig vid det som 5åring, efter hårdare pass etc. Om de är vana att ridas med benlindor brukar de inte bry sig avsevärt, dock kan min fortf ibland tugga av sig paddar om han står inne (som nu t.ex. när han står på box men då väljer jag att inte ha honom nattlindad, känns som bäddat för uppkäkade lindor.).

Hm. Jag kan inte komma på något bra sätt direkt, det är väl bara att lägga padden runt benet och sedan linda på bandaget. Vi har nattbandage på våra 2 åriga travhästar, dom är vana att ha gamascher (bakbensskydd) osv, så det brukar inte vara några problem.

Om man har det när man rider och sånt är det säkert inget problem. Man kan ju prova att ha ett par timmar om dagen tex. på eftermiddagen eller nått om man är osäker. :)

Det är bara att linda på :) Min skadade sig förra året och fick ha bandage dygnet runt. Inget han tyckte va konstig..
Tror inte man kan "vänja" en häst med det som med en sadel. Bara att linda på så sitter de där sen;)

Det är bara att linda på :) Min skadade sig förra året och fick ha bandage dygnet runt. Inget han tyckte va konstig..
Tror inte man kan "vänja" en häst med det som med en sadel. Bara att linda på så sitter de där sen;)

Exakt lika har jag gjort.

Benskydd har jag 'vant med', inom fnuttar för ingen har brytt sig. Jag har satt på benskydd en vacker dag bara, och de har tyckt 'jaha ja'.

Bara tänkte på en sak...när behöver en unghäst nattbandage?, om den inte skadat sig? Det man ska komme ihåg är att om man har nattbandage regelbundet så kan hästen börja svullna i benen om man sedan inte har det, och det vill man kanske inte ta på sig, att linda varenda natt alltid...
Såklart kan det säkert vara bra rent förebyggande efter hårda träningspass och liknande-vardag för travare t ex, men en unghäst skulle jag inte rida så hårde pass att jag skulle behöva detta. I övrigt håller jag med de andra, det är bara att linda så har alla mina hästar accepterat faktum.

Liknande trådar

Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 140
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
894
Senast: Esmeralda
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst