Benlängdsproblem?

Bewelinn

Trådstartare
Idag diskuteras ju mkt om ryttaren inverkan och möjliga skadeverkan på hästen pga sitsen. Mitt problem är att jag har olika långa ben, vänsterbenet är ungefär 3 cm längre (främst lårbenet är lägre).

Hur hanterar man nåt sånt? Det är ju inget man kan rätta till precis. Jag brukar rida med ett hål längre läder på den sidan men är det den bästa lösningen? Sadelmakaren påpekade vid senaste omstoppningen att den högra bossan satt sig lite mer.

Nån mer som har detta problem och hur har ni löst det? Tips emottages tacksamt!

Sv: Benlängdsproblem?

När upptäckte du det och hur/var kan man kolla upp sådant? Misstänkte ett tag att jag har längre vänsterben då det högra benet hamnar lite högre upp,men tydligen har jag nu under en tid då jag inte ridit för någon suttit snett :crazy: Så jag får verkligen tänka på att sitta rakt; skitjobbigt när man förut trott att man suttit rakt när man i själva verket suttit mer åt vänster.

Det viktigaste är att din vikt är jämt fördelad över hästen.
Jag tycker att det bästa sättet är att rida mot en spegel med rak häst. När hästen spårar och är helt rak så sitter du mitt över hästen.
Be även någon att filma dig bakifrån, travandes rakt bort ifrån kameran.

Träna även på att bli medveten om dina sittben.
Träna på en trästol och sätt dig på händerna (sitt alltså som vanligt fast på händerna). Då känner du hur lite du måsta ändra på dig för att trycket på sittbenen ändras.
Fundera sedan på om du känner sittbenen ordentilgt i sadeln.

Senast ändrad:

Det var när jag var i 20-års åldern och fick ryggproblem och gick (på eget initiativ ska tilläggas) till naprapat och kiropraktor. Fast min balettlärarinna jag hade när jag var liten påpekade att ngt inte stämde redan när jag var 10-11 år men det var ingen läkare som tog det på allvar.

Jag skickades och fick magnetröntgen gjord men då satt jag ner på en stol så då var jag ju rak. Mitt bäcken är alltså inte snett så sitter jag utan stigbyglar sitter jag rakt. Knepigast tycker jag nästan det blir när jag rider lätt av nån anledning. Sadeln glider lätt lite på sniskan eller så landar jag inte mitt i den. :(

Innan detta upptäcktes hade jag svårt att sitta rakt över hästen på volter vilket kanske känns igen majblomma? Jag tippade ofta inåt och sänkte inre axeln. Har jag längre vänsterläder händer det inte (under nersittning iaf) Har tyvärr inte tillgång till speglar men rider regelbundet för instruktör. Tack för de andra tipsen!

Enligt naprapaten så har de flesta människor mer eller mindre olika långa ben men är det inte så mkt så ställer det inte till några problem.

Ett sätt som du kan kolla benlängden själv på är att sätta dig med ryggen mot en vägg med knäna i böj och fötterna ihop, parallella. Sticker då ditt ena knä upp högre så är det benet längre :idea:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 904
Senast: linnsan
·
Skola & Jobb Jag har ett konkret arbetsmiljöproblem, har ändra lite för att inte hänga ut de inblandade för mycket, men det skulle vara väldigt...
2
Svar
29
· Visningar
4 522
Senast: golit
·
Hundhälsa Dagarna har kommit, min 9 åriga cocker spaniel (han ser lite ut som en cavalier med med lite taxben!) blandraspojk (Shitzu 20% Cocker...
Svar
19
· Visningar
1 820
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama