Bengeten gör entre..

C

Chappe_

...på buke för första gången på länge!!

(tråden kanske borde ligga på hästvård?)

I vilket fall så är det här min gammla brutta! (ni kanske minns henne såhär:maj 2007 http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_14/10120000-10129999/640x480/10122945.jpg)

Men till saken nudå, hon har tappat nått så vansinnigt i vikt.. Slutet av november vägde hon 450 kg (totalt omusklad,155cm) hon höll typ samma hull tills i maj, och för några dagar sedan vägde hon 405 kg. Alltså 45 kg sedan i maj, om inte jag räknar tokigt! hon går på riktgt kraftigt bete i en flock som hon stormtrivs med, jag har tillskottsfodrat med 3 kg groov 125 om dagen. ändå bara fortsätter hon att rasa. alltså ser hon förjävlig ut!
Ser hon utsom en benget eller är det bara jag som tycker det? :(

22665131.jpg

http://www.pixbox.se/pic_show_id22665138.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id22665132.html
(ursäkta för den envise lille fuxen som absolut ville vara med på ett hörn)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bengeten gör entre..

ser inte ut som en benget, men lite tunn...
kolla efter mask o dåliga tänder...
annars kan jag inte komma med mkt mer tips

ändrat!!

busigdemon
har kollat både mask och tänder flera gånger om :(

men via länkarna kommer du in på albumet o ser resten av hästen och fuxen. :)

Vi hade en som tunnade ur, henne bytte vi hälften av kraften till korn, lite betfor och sen foderolja från granngården. Blev jättefin, pluss att foderkostnaderna gick ner. Värt att prova tycker jag. :)

osså kolla tänder o mask är ju bra tips. Lycka till.

problemet är att hon äter inte korn, hon rådissar, skulle hellre svälta än att äta korn, myssli, luzern o liknande. tänder och mask är som sagt redan kollade.

Nån som kan gissa ålder btw?

har provat det med, men då blir hon jättelös i magen.

Shiit! Och inget annat är förändrat? :eek:

Min spontana tanke är magsår... testa att byta ut grooven mot rehab och lägg till olja.

men hon äter ju inte rehab heller.. Det enda hon är är:

Betfor
Havre
fibergi bas (bara den, ingen annan i kollektionen)
och groov-serien då..

Himla knepig häst.

Hur mycket har du gett henne då? *nyfiken fråga, inte anklagande!*
Lösa i magen brukar dom ju bli av för mycket protein, och det finns ju inte speciellt mycket av i oljan ;)

Hur har du kollat masken och när kollade du masken och hur har avmaskningschemat sett ut överhuvudtaget ?

Måste säga att jag håller med dig att hästen ser ut som en benget:crazy:
.

Oljan kan du ösa på 3 -5 dl av 1 dl är en piss i missisippi samt att du måste se till att öka kraftfodret

Betet kanske är för klent för henne ,har precis själv tagit hem min åring från ett _fint_ bete och hon såg ut som din :crazy:.

Kan säga att jag missbedömt detta totalt :cry:
Hela hennes allmänntillstånd var dåligt och regelbundet avmasklad och kollad men nu visat genom blodprov att hon troligen har bandmask :confused: iallafall

Ta ut en vet som får ta en blodstatus på pålle och se vad den säger :idea:

Lycka till Mia

hon är väl rätt gammal? betet innehåller troligtvis för lite protein.

jag skulle ge fri tillgång på lusern och ge 5dl olja/dag.

hon är väl rätt gammal? betet innehåller troligtvis för lite protein.

jag skulle ge fri tillgång på lusern och ge 5dl olja/dag.

jo hon är ju rätt gammal 25 år, men jag hoppades ju att hon skulle få vara fräsh en stund till. största problemet med henne är ju att hon råvägrar äta lusern... :( har tänkt att veterinären ska få komma och ta några prover på henne ifall värden o sånt har blivit försämrade.

De hästar hon går med har gått upp jättemkt på betet, kan det vara så att dom inte behöver så mkt protein, jag är helt lost på dethär med foder.

Jag tycker hon ser tunn ut, och har hon gått ner 45 kg från Maj så är det ju väldigt mycket på kort tid.

jag skulle åka in och göra röntgen på magen, och kolla så det står rätt till.

Är det ingenting som funkar, så kan man ju fråga sig hur hon ser ut till vintern, det måste ju vara någon som inte står rätt till hos henne,

är hon pigg för övrigt? aktiveras hon på något sett?

min gamla tant är 24 och jag har haft lite samma problem med henne i år förutom att hon går upp och ner upp och ner..

jag tycker nog det verkar som att betet inte är riktigt så bra som man hade velat i år utan att proteinet redan har minskat en hel del.
min får luzern samt mustang protein+ och det verkar funka rätt okej.

jo hon är ju rätt gammal 25 år, men jag hoppades ju att hon skulle få vara fräsh en stund till. största problemet med henne är ju att hon råvägrar äta lusern... :( har tänkt att veterinären ska få komma och ta några prover på henne ifall värden o sånt har blivit försämrade.

De hästar hon går med har gått upp jättemkt på betet, kan det vara så att dom inte behöver så mkt protein, jag är helt lost på dethär med foder.

Aah... att hon är gammal förklarar ju en hel del. Det är så tråkigt att se när det börjar "gå utför" :(

skulle inte vilja utsätta henne för en sån resa i det skicket hon är nu...
Hon aktiveras inte alls just nu, annat än lite småpromenader vid hand.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka