Benet av på häst i Triolöp

superbusan

Trådstartare
Var det någon som såg trion idag och såg hur det gick till. Plötsligt såg vi en jocky i backen och en häst som springer med avbrutet ben. Det såg fruktasvärt ut.

Sv: Benet av på häst i Triolöp

Det såg ut som hästen trampade fel i svängen bara men det går ju så fort att det är svårt att säga exakt. Jag tror inte att någon annan häst/jockey var inblandad iallafall.

Helt fruktansvärt!!
Men vilken tapper häst!! Benet gick av och han fortsatte att springa.. Det var väl allt adrenalin som gjorde att han inte kände något! Jag har sökt och sökt på nätet om nån notis eller nått, men ingenting! Och dom nämde inte enns att han bröt benet.. Dålig reklam för sporten antagligen. jag blev så upprörd när jag såg det så jag undrar om någon snappade upp vad ryttaren och hästen hette? Tacksam om ni hör av er!

Ha det bra!

Just ja! Vet ni någon sida det finns någon notis om händelsen.. Jag hittar som sagt ingen..

På Övrevolls hemsida står det att benet bröts i svängen före upploppet eller nåt sånt, är inte så bra på norska. Visst såg det fruktansvärt ut, inget man önskar ska hända någon häst och absolut inte ens egna!

Tack för svaren!!
Jag ska leta fler notisar.. =) Det var visste en travare som stupade också..

Såg det också, såg så otäkt ut när den bara fortsatte att springa. Stackars häst och kretsen runt den. Vem var det som red?

Det var Manuel Santos som red tror jag.

Dålig reklan är det ju för sporten.. En travare dog ju oxå på V65, det sas det inte heller ngt om.. Bar i dom lokala tidningarna. När det på travet hos oss dog en häst och en stupade stod det iafl i tidningen..

Men varför skall dom säga något? Är det inte tråkigt det som händer ändå, än att dom skall hålla på och älta det fram och tillbaka.

Håller helt och hållet med dig!!!
Enda trösten när något sånt händer är att hästarna troligtvis inte hinner känna något, dom avlivas innan adrenalinchocken släpper.
För ett par år sedan förlorade vi två hästar inom en vecka på det sättet, det var tungt och det var jättesvårt att hitta motivation att fortsätta efter det.

Förstår det, två på en vecka låter som tre för mkt. Om du förstår vad jag menar. Nä jag tycker att dom inte borde berätta när det händer något. Man har ju inte en aning om hur mkt folk i kretsen runt hästen som sitter och blir jätte ledsna.

Men samtidigt förstår jag er som vill veta. Men hade det varit eran häst, tror jag inte ni tykt det varit bra om dom talat om vitt och brett om vad som hänt. Det är lite av ett vågspel hela tiden.

shady skrev:
Förstår det, två på en vecka låter som tre för mkt. Om du förstår vad jag menar. Nä jag tycker att dom inte borde berätta när det händer något. Man har ju inte en aning om hur mkt folk i kretsen runt hästen som sitter och blir jätte ledsna.

Men samtidigt förstår jag er som vill veta. Men hade det varit eran häst, tror jag inte ni tykt det varit bra om dom talat om vitt och brett om vad som hänt. Det är lite av ett vågspel hela tiden.

Jo, men jag tycker självklart att man ska visa respekt för dom som det berör, men jag tycker det är dumt att undanhålla fakta. man kan typ säga: "Häst nr. 12 *piiip* bröt benet och ryttaren föll av men klarade sig utan skador. Hästen avlivades omedelbart"
Jag vill veta att det typ gick bra för ryttaren och att hästen avlivades lixom. Jag har själv (när jag följde med och snabbjobbade på banan) en unghingst som låg förlamad i en box efter en olycka i en transport(han for över bommen). Han försökte få sig upp och titta på dom andra hästarna och sådär.. han låg där i ett dygn så karensen på en medicin skulle gå ut.. Usch!

IrishK skrev:
Jag har själv (när jag följde med och snabbjobbade på banan) en unghingst som låg förlamad i en box efter en olycka i en transport(han for över bommen). Han försökte få sig upp och titta på dom andra hästarna och sådär.. han låg där i ett dygn så karensen på en medicin skulle gå ut.. Usch!

Hade det varit min häst så hade jag sett till att den togs bort direkt.Något annat är djurplågeri,tycker jag. :mad:

Tycker att det där var djurplågeri. Var det för att han skulle slaktas och användas eller. Nä usch, stackars häst att ligga så.

Jo, särskillt i et stall med liv och rörelse, det var ju provlopp och full fart i hela stallet. hade dte varit min häst och det var beslutat att han skulle ligga en dag skulle jag vara hos den hela tiden, men på dom två/tre timmarns jag var där var ingen enns och tittade till han.. Så vi gav honom lite vatten och han blev jättelugn så fort vi gick in till han och han slappnade av.. En fin häst, synd att det hände!!!

Kram

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
422
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 101
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 693
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 738
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar