ben som svullna under natten. vanligt?

Sv: ben som svullna under natten. vanligt?

Jag har använt kylande. Kommer inte ihåg namnet...Kanske tre ess? Minns inte.
Men kylande var det.

menar du gallor eller riktigt svullet? min halvblodsvalack hade nästan jämt gallor bak på mornarna för men lindar nu nattbandage med back on track paddar som funkar jätte bra. Blodcirkulationen blir ju bättre pga av värmen och gallorna försvinner.

Jag rider ett vbl sto på 20 år som jag rider inprincip vaje dag. Hon började bli svullen när hon blev gammlare och hon går inne från 18:00 till 7:00. Oftast står hon med yllepaddar + fleecelindor om nätterna och då har svullnaden gått ner lite på morgonen. Men hon verkar absolut inte må sämre av det!

Hade problem med svullnader på hästarnas ben en gång i tiden, tills jag släppte ut dem på lösdrift. Nu är allt bra! :)

Men när en häst får för mkt protein (tror ja de är) (eller kanske va de fosfor?!?) kan dom svullna i benen, så oftast hör de ihopp med foderstaten då dom får för mkt av något, som gör att benen svället.

Hej
Jag tror att eftersom hästar inte är menade att stå instängda i box halva dygnet, så hämmas cirkulationen i hästen. De behöver rörelse för att hjärtat ska få hjälp att pumpa runt blodet i kroppen. Mina går på lösdrift och kan gå in o ut som de vill, men de är sällan inne. Vi har inga problem med svullna ben. Att linda benen blir väl samma sak som stödstrumpor för människor? Att vätska och blodet hindras från att gå ner i benen? Hur kan man veta att det inte är farligt med svullna ben varje natt?

Svullna ben på en själv gör dessutom ont, så varför skulle det inte göra det på hästen?

Mitt travsto, 19år har problem med svullnader när hon står inne över natten. Men så fort hon får röra sig försvinner de. På sommrarna drabbas hon inte alls av dessa problem eftersom hon då står ute. Jag antar att dessa svullnader uppkommer pga ålderdom och dålig blodcirkulation. När hon nu blivit masserad av massör 3ggr med ett mellanrum av två veckor gången så har svullnaderna nästan försvunnit, vilket nog tyder på att cirkulationen kommit igång bättre!

Hälsningar malin

Liknande trådar

Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
841
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 906
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej ! Behöver tips råd ! För att göra en lång histora kort så i september hade min häst en stor lymfangit på bak benet höger bak. Tog...
Svar
3
· Visningar
1 180
Senast: aramis
·
Hästvård Hejsan! Idag när jag tog in min tjej för ridning upptäcke jag att hon var lite svullen på höger framben i på kotan. Hon ömmar inte, är...
Svar
5
· Visningar
905
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama