ben som svullna under natten. vanligt?

C

cerrox

det verkar som att det är ganska så vanligt (eller har jag fel?) att endel hästar blir svullna i benen enbart under natten när dom står stilla inne i stallet i sin box. vad kan det bero på? är det för att dom har dålig blodcirkulation? kan det bero på att dom har veka kotor? eller vilka hästar gäller det? är det något speciellt med dom hästarna som lätt svulla i benen under natten?

ni som har hästar som lätt svullna under natten. vad är det för hästar? sort? ålder? mm. hur länge står dom inne under natten? blir dom alltid svullna? hur svullna är dom? i alla benen? jämntjocka i hela benen? bara runt kotan? varma? försvinner svullnaden helt när hästen börjar röra på sej? har hästen fått några problem av att den svullna under natten? osv.

vore intressant att höra hur det är för era hästar. gör ni något för att förhindra att hästen svullna under natten? vad isåfall? vilken fungerar bäst/sämst för er?

Sv: ben som svullna under natten. vanligt?

in Lady svullnar i bakkotorna på natten, hon står inne mellan 21 och 09 vanligen. Iblan går hon ut tidigare, ibland senare, men hon svullnar alltid. Förr brukade jag linda benen, men inte numera. Hon svullnar pga att hon är lite äldre, och för att hon inte tränas så mycket, då blir det sämre blodcirkulation. De andra hästarna svullnar inte, men det är ju också olika från häst till häst. Lady står gärna och sover, medan de andra verkar föredra att ligga ner, men det är också olika i perioder.

Hästar med något sämre cirkulation i benen. Onormalt att stå still under så många timmar, hästen behöver sin hovmekanism (som fungerar som en pump i varje steg) för att få en god cirkulation i de nedre extremiteterna.

Vissa hästar får med ödem än andra, det är nog ganska individuellt och kan nog inte sägas bero på ras el dylikt. Lång tid i box, ålderdom och vikt tror jag predisponerar.

Min valack har en tendens att få ödem nattetid, han går nu ute till sena kvällen och bandageras m BoT nattetid, funkar utmärkt.

Höga protein värden i foderstaten kan bidra till att de svullnar. tydligast är då detta efter en natts innestående i box.

Det är väldigt vanligt att de blir tjocka i benen när de står still under en längre tid. Jag gör ingenting åt det då det inte är farligt, lindar stallbandage efter hårdare träningspass om hästen ska stå inne över natten och jag vill få igång blodcirkulationen men aldrig annars. Det bästa är ju givetvis att hästen är ute i hage så mkt som möjligt!

vad räknas som höga protein värden??

Hot Shot skrev:
Jag gör ingenting åt det då det inte är farligt

:eek: Det är väl självklart att det är allt annat än bra att hästen får så dålig cirkulation så att benen svullnar. Hjärtat överbelastas tex och kroppen fungerar inte normalt. Det är inte bara benen som påverkas.

Till trådskaparen, för din hästs skull är det bara en sak som är rätt, ta bort orsaken till svullanden=för lite rörelse för länge...

visst det kan ju inte vara bra att hästar står med så dålig cirkulation så att benen svullnar. men överbelastas hjärtat!? hur då? hur mycket? hur farligt kan det vara? dumma frågor kanske, men jag frågar ändå. :smirk: är det något annat i kroppen som påverkas negativt av det?

funderade på det att orsaken kanske är för höga protein värden, som mackan skrev?! dock undrar jag hur mycket som räknas som höga protein värden? :confused:

annars så är väl orsaken att hästen får för lite rörelse för länge. men hur ska man kunna undvika det när alla hästarna i stallet släpps in (20.00) & ut (8.00) samtidigt. får denna hästen stanna ute själv längre på kvällen eller gå ut tidigare på morgonen blir ju inte han allt för glad. :crazy: alla andra vill ju släppa in & ut hästarna som det är sagt. men visst hade man kunnat bestämma själv hade man ju velat ha lösdrift, men det är inte att fundera på just nu. :(

Min hbl val svullnade alltid i benen när han stod inne. Jag trodde också att det var protein överskott. Nu har jag mina hästa på lösdrift och har alldrig dom problemen längre. tyvärr har ju inte alla den möjligheten. :smirk:

ååh, jag vill också ha lösdrift! men den möjligheten finns inte just nu. tråkigt! :(

men jag skulle gärna vilja ha fortsatta svar på mina frågor! :bow:

pratade med 2 i stallet i dag angående hästar som svullnar i benen. båda dom anser att det beror på dålig cirkulation när dom står stilla för länge. det är ju sant. men dom säger att det inte är någon fara så länge svullnaden går ner igen vid rörelse. :confused:

blir fundersam & vill höra mer vad ni anser om det, svara gärna på mina frågor. är orolig över min älskade :love: vän.

min häst får dålig blocirkulation när hon står inne om natten så hennes ben brukar svullna men om jag lindar dom försvinner svullnaden..

Med höga proteinvärden menas att hästen får mer protein än den behöver och det är individuellt för varje häst. Kvoten Smältbart råprotein/ MJ bör ligga på runt 6, men det varierar också från häst till häst. Min gamla pålle får ca 300 g smrp mer än min lättfödda nordis. Gamlingen ligger på en kvot på 8, medan nordsvensken ligger på en kvot på runt 6,5.

Många äldre hästar svullnar lätt i benen när de står inne p g a försämrad blodcirkulation. Det gör bakbenen på min gammelpålle. Brukar linda efter att han har motionerats, men även ibland annars också. Min nordis hade svullna bakben när han kom till mig och då var anledningen att han fick för mkt protein.

Att hjärtat skulle påverkas är ett påstående utan grund.
Hjärtat varken försöker eller kan suga upp blodet ur benen på oss eller på hästar. Rörelse är viktigt för att få tillbaka blodet från benen till hjärtat men hjälper inte hjärtat med resten av cirkulationen.
PL

ok, tack för svar, men då är det iallafall inte så att han får för mycket protein. han är inte gammal heller, men han har väl dålig blodcirkulation ändå.

ok. men kan kroppen på någotvis påverkas negativt av att benen svullnar varje natt i boxen, men går ner igen vid rörelse? är det på något sätt farligt för hästen eller kan det bli det i framtiden? bör man göra något för att förhindra att benen svullnar under natten? vad isåfall?

det är så många frågor. man blir ju fundersam över att sina älskade vän ska fara illa.

Det är ju naturligtvis inte bra att dom har dålig cirkulation, det kan säkert bli samre för leder och senor om det är svullet för mycket, (t.ex att det gör omt och spänner) men det är ju svårt att undvika om man som jag, t.ex, inte vill linda benen för ofta på Lady då hon haft regnskållor av lindorna innan. Ibland räcker det att jag lägger på linement så lägger sig svullnaden. Det kan ju du också prova.

linement, fungerar det? någon speciell sort? hur ofta lägger du på det?

kom att tänka på en sak. finns det inte något man kan ge i fodret eller så att hästen får bättre cirkulation?

sort?halvblodsvalack, gick på ridskola och ett år som dressyr&dräll/skogshäst
ålder? 5-12 som jag hade koll på, ve tinte hur det varit innan och efter
hur länge står dom inne under natten? ca 20.00-08.00
blir dom alltid svullna? bara om han var inne längre än vanliggt
hur svullna är dom? telefonstolpe/valkar
i alla benen? ja, fast mera bak än fram
jämntjocka i hela benen?
bara runt kotan? kotan och neråt
varma? nej
försvinner svullnaden helt när hästen börjar röra på sej? japp
har hästen fått några problem av att den svullna under natten? inte vad jag kunde se

Liknande trådar

Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
841
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 906
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej ! Behöver tips råd ! För att göra en lång histora kort så i september hade min häst en stor lymfangit på bak benet höger bak. Tog...
Svar
3
· Visningar
1 180
Senast: aramis
·
Hästvård Hejsan! Idag när jag tog in min tjej för ridning upptäcke jag att hon var lite svullen på höger framben i på kotan. Hon ömmar inte, är...
Svar
5
· Visningar
905
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama