Belysning, isolering, fryser torv på vintern osv. gällande UTEBOX...?!

W

Wishful

Funderar på att köpa 2st uteboxar 3X5m, är det vanligt att man har lysrör inne i själva boxen oxo eller bara utanför? Nackdelar med lysrör inne? Vad är egentligen skillnaden på att ha isolerade och oisolerade uteboxar? Ändrar det på luftkvaliten? ´Har människan mycket varmare i en isolerad box på vintern? Kan man isolera endast bottnet så att torven inte skal frysa eller hur fungerar det på vintern?

Sv: Belysning, isolering, fryser torv på vintern osv. gällande UTEBOX...?!

Vet inte om torv fryser, jag har spån eller halm. Ang lysrör så lysrör i boxen är en väldigt bra ide. Nu vet jag inte hur du ska ha i övrigt, om du har stall att ta in i eller liknande? Men den gången veterinären måste undersöka hästen i boxen t ex (kan ju finnas tillfällen när hästen inte vill resa sig osv så man inte kan ta ut den ens om man vill) är det guld värt med ljus. Sen så vid mockning är det också väldigt, väldigt trevligt med lysrör inne i boxen om det är mörkt ute. Enda nackdelen är att det är en detalj till hästen kan skada sig på, men det löser man med att ha godkända armaturer med skyddsgaller och skydda kablar etc.

Ang isolerat och oisolerat, en isolerad box som du stänger igen båda dörrarna på så det blir 'helstängt' blir varmare då hästens kroppsvärme värmer upp utrymmet och värmen hålls kvar i större utsträckning. Om du har tillräckligt bra ventilation ska luften inte bli sämre för det. Med övre boxdörren öppen gör det knappt nån värmeskillnad att ha isolerad eller oisolerad box (bara den är 'vindtät')

Jag har inte varit med om att torv frusit, bara spån (det innehåller mer fukt), dessutom går det lätt att ha bädd av torv och då fryser det ej.

Har inte märkt att torv fryser när det ligger utspritt i boxen, så att säga.

Däremot fryser det i balformat om det är kallt. Ett rent h-vete att hoppa, sparka och bryta isär den ihopfrusna klumpen med torv! :devil:

Norrland

Har aldrig varit med om att spån frusit, vare sig i balformat eller i box.

Och vi har kallstall i mörkaste norrland! :laugh:

Norrland

Jag har kallstall och då funkar inte torv då minusgradena kommer, det blir stenhårt.

Jag kör med spån.

Jag har kallstall och har märkt att torv och spån blandat inte fryser, men både torven och spånet fryser om man har enbart det...

Belysning hade jag haft i då det underlättar hanterong och mockning.

Torv fryser vid minusgrader och när de är ibalar så är det ett hel**tte att ina dem i kallstall. Spån vet jag inte.

KJag hade haft en torvbädd med halm ovan på.

Oisolerat stall är det enda jkag har haft och det fungerar bra, Så länge det inte blåser rakt igenom det.

vart kan man köpa uteboxar? Om man vill bygga en själv vilka mått gäller?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ska bygga ett mycket litet stall under sommaren, blir två boxar på ca 11kvm styck, boxarna kommer att vara byggda i samma stil som...
Svar
0
· Visningar
2 615
Senast: Karma
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 891
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 360
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama