belöningar

L

Lozzan

Jag har börjat träna min ponny från marken och med rösten. han har väldans problem med att stå still och när han gör det och står lugnt belönar jag honom med röst och klapp, men inbland också "gosaker". Dte är bara det att eftersom han har varit lektions ponny och van att få godis i tid och otid är väldigt nafsig. Han är jättesnäll och så men om han bara får en liten bit börjar han och är jättejobbig, jag kan ju ioförsig sluta att ge honom alls men det är ju en bra belöning. När han är jobbig sägen jag naturligtvis till honom och får honom att sluta-för ett par sekunder. Det är fler som har provat med honomefteråt men dom klarar dte nästan ännu sämre. Vad tycker ni att jag ska göra?

Sv: belöningar

Min häst är också f d ridskolehäst, och jag började med att lära henne att skilja på jobb och fritid, d v s träns på=jobb=inget godis! Det var jobbiga första veckor, men till slut slutade hon upp med att tigga.

För dig låter det som att enda sättet är att sluta med godis! Vill du att han ska ha t ex äpplen eller morötter för näringens skull, ta för vana att lägg det i krubban efter arbetet istället.

Liknande trådar

Träning Vi har en ny ponny som vi håller på att lära känna. Hon har inga tendenser att tigga eller nafsa då hon aldrig fått nåt "bara för att"...
2
Svar
21
· Visningar
1 710
Senast: WSLPZF
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 412
Senast: WSLPZF
·
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 276
Övr. Hund Alltså jag sliter snart mitt hår... Har en småosäker och väldigt försynt retrievertjej som gärna bär på saker. Stort föremålsintresse...
Svar
12
· Visningar
1 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka