belastar ena frambenet mer.

F

Fantasi

har tittat på en häst jag är intresserad av att köpa (varmblod)
dock ser det ut som om att han "väger över" mer på sitt ena fram.
Detta ser man om man kollar på honom rakt framifrån på bringans undersida/mellan frambenen. då ena sidan av bringan lutar mer nedåt än den andra

brukar detta för det mesta tyda på hälta(avbelastning) eller kan det bero på annat? Vad i så fall?

har longerat honom och ser absolut ingen som helst markering i något varv, han har en ordentlig "luftig" trav och jobbar fint med hela kroppen då han springer.

dock är han något ojämt musklad från sida till sida sett bakifrån, kan det vara så enkelt att det kan bero på det?

kommentarer?
 
Sv: belastar ena frambenet mer.

Min kompis köpte en häst som var sned i bäckenet och belastade höger fram. hon har förslitningskada i nedre lederna. hon är sex år och kommer förmodligen aldrig bli bra...
Om du vill köpa den där hästen råder jag dig att göra en ordetlig besiktning av hästen, så de inte slutar lika olyckligt som för min kompis...
 
Sv: belastar ena frambenet mer.

En belastning på frambenet innebär att det diagonala bakbenet har någon form av problem, vad det består av kan man ju inte veta. Men ett vanligt fenomen på varmblod är diagonalen vänster bak och höger fram, och det kan ofta sitta i rygg eller kors. Hur länge hästen har gått med det, kan ara avgörande för om ledproblem eller annat också kan komma att spöka.
 

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 631
Senast: Josofinito
·
Hästvård Jag har en 5-åring som inte känns helt ren och jag tror att det kommer bakifrån. Trots lång tid som hästägare har jag dock lite...
Svar
4
· Visningar
1 460
Senast: krusmynta
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 662
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 767
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp