Bekväm gammal ponny fodras upp?

Burza

Trådstartare
Ponnyn och dottern är på ridläger och ridläraren tycker hästen behöver lite kraftfoder. Ponnyn 20 år och rätt bekväm av sig:angel: Welsh mountain, fin i hull och muskler. Har alltid ätit bara hö/eller gräs på sommaren.
Hur snabbt märks resultat av foder? Inom en vecka?
Det foder som finns hemma är krafft groov 90 el 125. Kan det göra ponnyn piggare?

Sv: Bekväm gammal ponny fodras upp?

Det är högst osannolikt att hästen blir piggare av kraftfoder.
Är hästen fin i hull och muskler så hade inte jag ändrat på foderstaten.

Ponnyn och dottern är på ridläger och ridläraren tycker hästen behöver lite kraftfoder. Ponnyn 20 år och rätt bekväm av sig:angel: Welsh mountain, fin i hull och muskler. Har alltid ätit bara hö/eller gräs på sommaren.
Hur snabbt märks resultat av foder? Inom en vecka?
Det foder som finns hemma är krafft groov 90 el 125. Kan det göra ponnyn piggare?
Kraftfoder är inget effektivt "raketbränsle" som gör underverk för arbetslusten för ponnyn vilket tydligen ridläraren fått för sig. Så, nej, låt bli att fodra upp en fin ponny i bra hull. Den kommer troligtvis inte visa sig piggare av det. Många hästar blir lite "såsigare" av sig på sommaren.

Det brukar oftast vara bra mycket mer jobb på ett ridläger än vad de flesta hästar och ponnyer är vana vid hemifrån. Kanske inte så dumt att ge lite mer till ponnyn under tiden som han jobbar lite mer än vanligt.

Tack för svar!
Ja, visst är det mycket ridning på lägret (2 ggr/dag, bad, långritter etc).
Men har bestämt mig att inte ge henne något tillskott.
Ska fundera i förlängningen hur vi ska göra. Kanske invänta årets höanalys.
Dottern får lära sig driva iallafall:idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 703
Senast: Dornes
·
Hästvård Hej! Jag har problem med min nordis vallack som är född 2002. Han magrar ur nu på vinter, framför allt nu på våren. Skulle vilja veta...
2
Svar
37
· Visningar
7 478
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Ska byta kraftfoder på min pålle då vi ska flytta och det kommer bli för dyrt med fodret vi använder oss av i dagsläget + att det inte...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 011
Hästvård Min -10 har sen några veckor tillbaka inte varit helt 100 i magen,det började med en avmaskning+första frosten+foderbyte (från hö -->...
Svar
13
· Visningar
4 353
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama